Filozofia medycyny z elementami bioetyki (przedmiot praktyczny)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | F-EU.20 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Filozofia medycyny z elementami bioetyki (przedmiot praktyczny) |
Jednostka: | Instytut Filozofii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Brak wymagań wstępnych. |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godziny kontaktowe z prowadzącym zajęcia realizowane w formie np. konsultacji (łączna liczba godzin w semestrze): 15 Godziny kontaktowe z prowadzącym zajęcia realizowane w formie zajęć dydaktycznych (łączna liczba godzin w semestrze): 45 Przygotowanie się studenta do zajęć dydaktycznych (łączna liczba godzin w semestrze): 30 Przygotowanie się studenta do zaliczeń i/lub egzaminów (łączna liczba godzin w semestrze): 45 Studiowanie przez studenta literatury przedmiotu (łączna liczba godzin w semestrze): 45 |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | 1) egzamin pisemny; 2) obecność na zajęciach; 3) ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność); |
Pełny opis: |
Zajęcia mają na celu zapoznanie studentów z pytaniami o naturę medycyny, jej relacje między nauką, sztuką oraz techniką. Student spotka się z różnymi koncepcjami zdrowia i choroby, a także z podstawowymi założeniami badań i eksperymentów medycznych, oraz specyfiką myślenia klinicznego. Zajęcia mają na celu zapoznanie studentów z różnymi problemami moralnymi współczesnej medycyny oraz prezentacja metod ocen etycznego postępowania człowieka w oparciu o współczesną wiedzę bioetyczną. |
Literatura: |
T. L. Beauchamp, J. F. Childress, Zasady etyki medycznej, „Książka i Wiedza”, Warszawa 1996, W. Szumowski, Filozofia medycyny, wprowadzenie i redakcja naukowa A. Śródka, R. Gryglewski, Wydawnictwo Marek Derewiecki, Kęty 2007. Henrik R. Wulff, Stig Andur Pedersen, Raben Rosenberg, Filozofia medycyny: wprowadzenie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1993. Z. Szawarski: Mądrość i sztuka leczenia. Gdańsk, Wyd. Słowo/Obraz Terytoria, 200 J. Zamojski, System filozofii medycyny Henryka Nusbauma, Wydawnictwo Naukowe Akademii Medycznej im. K. Marcinkowskiego w Poznaniu, Poznań 2006. I. Löwy, Polska szkoła filozofii medycyny: od Tytusa Chałubińskiego do Ludwika Flecka, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław - Kraków 1992. Szewczyk, Bioetyka, T. 1, Medycyna na granicach życia, Państwowe Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009, s. 418. Szewczyk, Bioetyka, T. 2, Pacjent w systemie opieki zdrowotnej, Państwowe Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009, s. 380. |
Efekty uczenia się: |
Posiada wiedzę na temat podstawowych założeń współczesnej medycyny i jej relacji wobec nauki i techniki. [K_W01] Odróżnia podstawowe koncepcje medycyny oraz koncepcje zdrowia i choroby. [K_W03] Rozumie podstawowe założenia badań i eksperymentów klinicznych. [[K_W08] Potrafi wymienić podstawowe koncepcje i stanowiska etyczne. [K_W03] Potrafi odróżniać etyczne aspekty problemów medycznych od aspektów klinicznych i naukowych. [K_U01] Potrafi definiować konflikty etyczne związane z rozwojem nauk biomedycznych. [K_U03] Potrafi prezentować argumenty dotyczące różnych stanowisk w etyce medycznej. [K_U06] Potrafi krytycznie oceniać współczesną praktykę medyczną. [K_U09] Potrafi posługiwać się podstawową terminologią z zakresu etyki i bioetyki. [K_U12] Potrafi dostrzegać i rozpoznawać konflikty etyczne w medycynie. [K_U05] Potrafi prezentować argumenty dotyczące różnych stanowisk w etyce medycznej. [K_U06] Ma świadomość filozoficznych aspektów medycyny. [K_K02] Jest otwarty na humanistyczne aspekty praktyki medycznej. [K_K02] Docenia wagę społecznej świadomości praktyki medycznej. [K_K01] Jest w stanie uczestniczyć w dyskusjach na temat etycznych aspektów opieki nad pacjentem, społeczności lokalnej w kontekście szerszych procesów społeczno-politycznych. [K_K04] Potrafi dostrzegać filozoficzne i teoretyczne wymiary praktyki medycznej [K_K02] |
Praktyki zawodowe: |
Brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.