Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Filozofia medycyny z elementami bioetyki (przedmiot praktyczny)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: F-EU.20
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Filozofia medycyny z elementami bioetyki (przedmiot praktyczny)
Jednostka: Instytut Filozofii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Brak wymagań wstępnych.

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godziny kontaktowe z prowadzącym zajęcia realizowane w formie np. konsultacji (łączna liczba godzin w semestrze): 15

Godziny kontaktowe z prowadzącym zajęcia realizowane w formie zajęć dydaktycznych (łączna liczba godzin w semestrze): 45

Przygotowanie się studenta do zajęć dydaktycznych (łączna liczba godzin w semestrze): 30

Przygotowanie się studenta do zaliczeń i/lub egzaminów (łączna liczba godzin w semestrze): 45

Studiowanie przez studenta literatury przedmiotu (łączna liczba godzin w semestrze): 45

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

1) egzamin pisemny;

2) obecność na zajęciach;

3) ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność);

Pełny opis:

Zajęcia mają na celu zapoznanie studentów z pytaniami o naturę medycyny, jej relacje między nauką, sztuką oraz techniką.

Student spotka się z różnymi koncepcjami zdrowia i choroby, a także z podstawowymi założeniami badań i eksperymentów medycznych, oraz specyfiką myślenia klinicznego.

Zajęcia mają na celu zapoznanie studentów z różnymi problemami moralnymi współczesnej medycyny oraz prezentacja metod ocen etycznego postępowania człowieka w oparciu o współczesną wiedzę bioetyczną.

Literatura:

T. L. Beauchamp, J. F. Childress, Zasady etyki medycznej, „Książka i Wiedza”, Warszawa 1996,

W. Szumowski, Filozofia medycyny, wprowadzenie i redakcja naukowa A. Śródka, R. Gryglewski, Wydawnictwo Marek Derewiecki, Kęty 2007.

Henrik R. Wulff, Stig Andur Pedersen, Raben Rosenberg, Filozofia medycyny: wprowadzenie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1993.

Z. Szawarski: Mądrość i sztuka leczenia. Gdańsk, Wyd. Słowo/Obraz Terytoria, 200

J. Zamojski, System filozofii medycyny Henryka Nusbauma, Wydawnictwo Naukowe Akademii Medycznej im. K. Marcinkowskiego w Poznaniu, Poznań 2006.

I. Löwy, Polska szkoła filozofii medycyny: od Tytusa Chałubińskiego do Ludwika Flecka, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław - Kraków 1992.

Szewczyk, Bioetyka, T. 1, Medycyna na granicach życia, Państwowe Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009, s. 418.

Szewczyk, Bioetyka, T. 2, Pacjent w systemie opieki zdrowotnej, Państwowe Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009, s. 380.

Efekty uczenia się:

Posiada wiedzę na temat podstawowych założeń współczesnej medycyny i jej relacji wobec nauki i techniki.

[K_W01]

Odróżnia podstawowe koncepcje medycyny oraz koncepcje zdrowia i choroby.

[K_W03]

Rozumie podstawowe założenia badań i eksperymentów klinicznych.

[[K_W08]

Potrafi wymienić podstawowe koncepcje i stanowiska etyczne.

[K_W03]

Potrafi odróżniać etyczne aspekty problemów medycznych od aspektów klinicznych i naukowych.

[K_U01]

Potrafi definiować konflikty etyczne związane z rozwojem nauk biomedycznych.

[K_U03]

Potrafi prezentować argumenty dotyczące różnych stanowisk w etyce medycznej.

[K_U06]

Potrafi krytycznie oceniać współczesną praktykę medyczną.

[K_U09]

Potrafi posługiwać się podstawową terminologią z zakresu etyki i bioetyki.

[K_U12]

Potrafi dostrzegać i rozpoznawać konflikty etyczne w medycynie.

[K_U05]

Potrafi prezentować argumenty dotyczące różnych stanowisk w etyce medycznej.

[K_U06]

Ma świadomość filozoficznych aspektów medycyny.

[K_K02]

Jest otwarty na humanistyczne aspekty praktyki medycznej.

[K_K02]

Docenia wagę społecznej świadomości praktyki medycznej.

[K_K01]

Jest w stanie uczestniczyć w dyskusjach na temat etycznych aspektów opieki nad pacjentem, społeczności lokalnej w kontekście szerszych procesów społeczno-politycznych.

[K_K04]

Potrafi dostrzegać filozoficzne i teoretyczne wymiary praktyki medycznej

[K_K02]

Praktyki zawodowe:

Brak

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-3dcdfd8c8 (2024-03-25)