Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Polska w UE

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: F-EU.43
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Polska w UE
Jednostka: Instytut Socjologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 5.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Ogólna wiedza dotycząca historii, geografii, społeczeństwa. Dotychczasowa wiedza nabyta w trakcie poprzednich semestrów, zwłaszcza dotycząca kultury i filozofii europejskiej

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

aktywność na zajęciach

przygotowanie prezentacji

praca w grupach/parach

praca zaliczeniowa

1. Wybranie spośród biuletynów „Analizy i opinie” Instytutu Spraw Publicznych dotyczących polityki UE dwóch artykułów i omówienie ich oraz przeanalizowanie omawianej kwestii w aktualnej sytuacji.

2. Wysłuchaniu audycji „Rozmowy niedokończone” z prof. Witoldem Modzelewskim (UW) nt. „Polska w Unii Europejskiej ( 22.03.2017).

http://www.radiomaryja.pl/multimedia/rozmowy-niedokonczone-polska-unii-europejskiej/

Student ma za zadanie odnieść się do fragmentu w którym Profesor wskazał na analogiczną potrzebę do tej jaka miała miejsce w 1918 roku, kiedy musieliśmy zadać sobie pytania: „Kim jesteśmy? Kim chcemy być? Jaka Polskość? Jakie miejsce Polski w Europie”. Dzisiaj według Profesora potrzebna jest wizja (definicja) Państwa, Narodu, Unii Europejskiej. Istotną sprawą jest to, jakim językiem mówić o tych kwestiach.

3. Monitorowania uroczystości 60-lecia podpisania Traktatu rzymskiego. Odpo0wiedź na piśmie na pytanie: Jaka była rola Rządu polskiego w zredagowaniu podpisanej 25 marca Deklaracji i jakie działania podejmuje UE i Polska w aktualnej sytuacji geopolitycznej.

4. Każdy ze studentów ma określić aktualne rezultaty polityki spójności w wybranym regionie Polski na tle 274 regionów UE

Pełny opis:

Studenci zapoznają się z:

1. Redefinicją polityki społecznej UE (Joint Inclusion Memorandum) i jej konsekwencjami dla kształtowania polityki społecznej krajowej (Narodowa Strategia Integracji Społecznej, krajowe Programy zabezpieczenia Społecznego i Integracji Społecznej) oraz mechanizmami kształtowania polityki społeczno-gospodarczej na poziomach lokalnych (polityka spójności, rozwoju obszarów wiejskich w ramach programu LEADER+) . Kwestia Europejskiego modelu społecznego.

2. Znaczeniem podstawowych zasad społecznych (dobra wspólnego, pomocniczości, solidarności i dialogu społecznego) w kształtowaniu relacji władz polskich i struktur społeczeństwa obywatelskiego (organizacje pozarządowe) w kształtowaniu i rozwoju Unii Europejskiej)

3. Przystąpienie Polski do Unii Europejskiej:

W dniu 1 maja 2004 r. Polska – razem z dziewięcioma innymi krajami regionu – przystąpiła do Unii Europejskiej.

bezprecedensowe zmiany społeczno-gospodarcze w Europie Środkowej, które nastąpiły w wyniku akcesji do UE, w tym:

szybki wzrost gospodarczy Polski

wielki wysiłek modernizacyjny

polskie spojrzenie na najważniejsze wyzwania i wątki debaty europejskiej, w tym m.in.:

• przyszłość jednolitego rynku,

• reformę unii walutowej,

• budżet

• stosunki zewnętrzne UE.

• kwestii współpracy ze wschodnimi sąsiadami Unii (Ukraina, Gruzja i Mołdawia)

• współdziałanie regionalne w ramach:

• Grupy Wyszehradzkiej (Czech, Węgier, Słowacji i Polski)

• współpraca bałtycka.

4. Określenie priorytetów Polski w ramach Unii Europejskiej w 2004 roku i dzisiaj

5. Czy istnieje przestrzeń wspólna: Koncepcje Trójmorza/Międzymorza i Mitteleuropy jako wizji rozwojowych w procesie integracji środkowoeuropejskiej (Konfrontacja dwóch strategii: partnerstwa i dominacji. Inicjatywa Trójmorza to nowy pomysł na zwiększanie jedności i spójności europejskiej)

Literatura:

"Analizy i Opinie" - dostępne na stronie www.isp.org.pl

strony Komitetu do Spraw Europejskich

http://www.msz.gov.pl/pl/polityka_zagraniczna/unia_europejska/kse/komitet_do_spraw_europejskich

Naumann F., Mitteleuropa, Berlin 1915; Eberhardt P., Geneza niemieckiej koncepcji „Mitteleuropy”, „Przegląd Geograficzny”, nr 4/2005 (wersja elektroniczna : http://geopolityka.net/wp-content/uploads/2012/11/Eberhardt_Piotr_Geneza_Mitteleuropy.pdf;

Kosiarski J., Niemcy, Mitteleuropa i Polska, w : M. F. Gawrycki i in. (red.), Tendencje i procesy rozwojowe współczesnych stosunków międzynarodowych. Księga Jubileuszowa z okazji 40-lecia Instytutu Stosunków Międzynarodowych Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2016;

Marek Jan Chodakiewicza, „Międzymorze” , 3S MEDIA Sp. z o.o., Fundacja Niezależny Instytut Badawczy 2016.

Efekty uczenia się:

Oprócz problematyki omówionej w trakcie wykładu studenci :

- zapoznają się z biuletynem "Analizy i Opinie" oraz każdy ze studentów dodatkowo przygotowuje w formie prezentacji, któryś z aktualnych numerów

- każdy przygotowuje wybrany materiał do zreferowania ze strony Komitetu do Spraw Europejskich

http://www.msz.gov.pl/pl/polityka_zagraniczna/unia_europejska/kse/komitet_do_spraw_europejskich

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-01
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Lesińska-Staszczuk
Prowadzący grup: Magdalena Lesińska-Staszczuk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-04
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Godlewska
Prowadzący grup: Ewa Godlewska, Magdalena Lesińska-Staszczuk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-3dcdfd8c8 (2024-03-25)