Polska w UE
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | F-EU.43 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Polska w UE |
Jednostka: | Instytut Socjologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
5.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Ogólna wiedza dotycząca historii, geografii, społeczeństwa. Dotychczasowa wiedza nabyta w trakcie poprzednich semestrów, zwłaszcza dotycząca kultury i filozofii europejskiej |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | aktywność na zajęciach przygotowanie prezentacji praca w grupach/parach praca zaliczeniowa 1. Wybranie spośród biuletynów „Analizy i opinie” Instytutu Spraw Publicznych dotyczących polityki UE dwóch artykułów i omówienie ich oraz przeanalizowanie omawianej kwestii w aktualnej sytuacji. 2. Wysłuchaniu audycji „Rozmowy niedokończone” z prof. Witoldem Modzelewskim (UW) nt. „Polska w Unii Europejskiej ( 22.03.2017). http://www.radiomaryja.pl/multimedia/rozmowy-niedokonczone-polska-unii-europejskiej/ Student ma za zadanie odnieść się do fragmentu w którym Profesor wskazał na analogiczną potrzebę do tej jaka miała miejsce w 1918 roku, kiedy musieliśmy zadać sobie pytania: „Kim jesteśmy? Kim chcemy być? Jaka Polskość? Jakie miejsce Polski w Europie”. Dzisiaj według Profesora potrzebna jest wizja (definicja) Państwa, Narodu, Unii Europejskiej. Istotną sprawą jest to, jakim językiem mówić o tych kwestiach. 3. Monitorowania uroczystości 60-lecia podpisania Traktatu rzymskiego. Odpo0wiedź na piśmie na pytanie: Jaka była rola Rządu polskiego w zredagowaniu podpisanej 25 marca Deklaracji i jakie działania podejmuje UE i Polska w aktualnej sytuacji geopolitycznej. 4. Każdy ze studentów ma określić aktualne rezultaty polityki spójności w wybranym regionie Polski na tle 274 regionów UE |
Pełny opis: |
Studenci zapoznają się z: 1. Redefinicją polityki społecznej UE (Joint Inclusion Memorandum) i jej konsekwencjami dla kształtowania polityki społecznej krajowej (Narodowa Strategia Integracji Społecznej, krajowe Programy zabezpieczenia Społecznego i Integracji Społecznej) oraz mechanizmami kształtowania polityki społeczno-gospodarczej na poziomach lokalnych (polityka spójności, rozwoju obszarów wiejskich w ramach programu LEADER+) . Kwestia Europejskiego modelu społecznego. 2. Znaczeniem podstawowych zasad społecznych (dobra wspólnego, pomocniczości, solidarności i dialogu społecznego) w kształtowaniu relacji władz polskich i struktur społeczeństwa obywatelskiego (organizacje pozarządowe) w kształtowaniu i rozwoju Unii Europejskiej) 3. Przystąpienie Polski do Unii Europejskiej: W dniu 1 maja 2004 r. Polska – razem z dziewięcioma innymi krajami regionu – przystąpiła do Unii Europejskiej. bezprecedensowe zmiany społeczno-gospodarcze w Europie Środkowej, które nastąpiły w wyniku akcesji do UE, w tym: szybki wzrost gospodarczy Polski wielki wysiłek modernizacyjny polskie spojrzenie na najważniejsze wyzwania i wątki debaty europejskiej, w tym m.in.: • przyszłość jednolitego rynku, • reformę unii walutowej, • budżet • stosunki zewnętrzne UE. • kwestii współpracy ze wschodnimi sąsiadami Unii (Ukraina, Gruzja i Mołdawia) • współdziałanie regionalne w ramach: • Grupy Wyszehradzkiej (Czech, Węgier, Słowacji i Polski) • współpraca bałtycka. 4. Określenie priorytetów Polski w ramach Unii Europejskiej w 2004 roku i dzisiaj 5. Czy istnieje przestrzeń wspólna: Koncepcje Trójmorza/Międzymorza i Mitteleuropy jako wizji rozwojowych w procesie integracji środkowoeuropejskiej (Konfrontacja dwóch strategii: partnerstwa i dominacji. Inicjatywa Trójmorza to nowy pomysł na zwiększanie jedności i spójności europejskiej) |
Literatura: |
"Analizy i Opinie" - dostępne na stronie www.isp.org.pl strony Komitetu do Spraw Europejskich http://www.msz.gov.pl/pl/polityka_zagraniczna/unia_europejska/kse/komitet_do_spraw_europejskich Naumann F., Mitteleuropa, Berlin 1915; Eberhardt P., Geneza niemieckiej koncepcji „Mitteleuropy”, „Przegląd Geograficzny”, nr 4/2005 (wersja elektroniczna : http://geopolityka.net/wp-content/uploads/2012/11/Eberhardt_Piotr_Geneza_Mitteleuropy.pdf; Kosiarski J., Niemcy, Mitteleuropa i Polska, w : M. F. Gawrycki i in. (red.), Tendencje i procesy rozwojowe współczesnych stosunków międzynarodowych. Księga Jubileuszowa z okazji 40-lecia Instytutu Stosunków Międzynarodowych Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2016; Marek Jan Chodakiewicza, „Międzymorze” , 3S MEDIA Sp. z o.o., Fundacja Niezależny Instytut Badawczy 2016. |
Efekty uczenia się: |
Oprócz problematyki omówionej w trakcie wykładu studenci : - zapoznają się z biuletynem "Analizy i Opinie" oraz każdy ze studentów dodatkowo przygotowuje w formie prezentacji, któryś z aktualnych numerów - każdy przygotowuje wybrany materiał do zreferowania ze strony Komitetu do Spraw Europejskich http://www.msz.gov.pl/pl/polityka_zagraniczna/unia_europejska/kse/komitet_do_spraw_europejskich |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-01 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Lesińska-Staszczuk | |
Prowadzący grup: | Magdalena Lesińska-Staszczuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-04 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Godlewska | |
Prowadzący grup: | Ewa Godlewska, Magdalena Lesińska-Staszczuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.