Gender - przedmiot praktyczny
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | F-EU.6 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Gender - przedmiot praktyczny |
Jednostka: | Instytut Filozofii |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | http://www.umcs.pl |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godziny kontaktowe – punkty ECTS 60 – zajęcia 2 – egzamin 13 – konsultacje i zaliczenie Razem: 75 godzin = 3 punkty ECTS Godziny nie-kontaktowe – punkty ECTS 20 – przygotowanie do zajęć 25 – przygotowanie do zaliczenia, pracy pisemnej 30 – przygotowanie do egzaminu Razem: 75 godzin = 3 punkty ECTS |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | Dla wszystkich efektów: ocena wkładu do dyskusji problemowej i egzamin pisemny |
Pełny opis: |
Zajęcia dotyczą kulturowych konstrukcji kobiecości i męskości, a także ich społecznych skutków. |
Literatura: |
Bem S., L., Męskość, kobiecość : o różnicach wynikających z płci, Gdańsk, 2000 Brannon L., Psychologia rodzaju, Gdańskie Wyd. Psychologiczne, Gdańsk, 2002 Desperak I., Płeć zmiany. Zjawisko transformacji w Polsce z perspektywy gender, Łódź, 2013 Encyklopedia gender. Płeć w kulturze, Warszawa 2014 Gender. Przewodnik Krytyki Politycznej, Warszawa, 2014 Kimmel M., Społeczeństwo genderowe, Gdańsk, 2015 Mead M., Płeć i charakter, w: Nikt nie rodzi się kobietą, T. Hołówka (red.), Warszawa 1982 Pankowska D., Wychowanie a role płciowe, Gdańsk 2003 Renzetti C. M., Curran D. J., Kobiety, mężczyźni i społeczeństwo, Warszawa, 2005 Seabright P., Wojna płci, Agora, Warszawa, 2014 Slan K., Struzik J., Wojnicka K. (red.), Gender w społeczeństwie polskim, Kraków 2011 Slana K., Struzik J., Wojnickiej K. (red.), Gender w społeczeństwie polskim, Kraków, 2011 Ślęczka K., Feminizm. Ideologie i koncepcje społeczne współczesnego feminizmu, Poznań, 1999 Tong R., Myśl feministyczna. Wprowadzenie, Warszawa, 2002 Uliński M., Kobieta i mężczyzna. Dzieje refleksji filozoficzno-społecznej, Kraków, 2001 Wojciszke B. (red.), Kobiety i mężczyźni: odmienne spojrzenie na różnice, Gdańsk, 2002 |
Efekty uczenia się: |
01, Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu różne manifestacje kobiecości i męskości w kulturze europejskiej i globalnej, teorie tożsamości płci kulturowej, a także terminologię ogólną i szczegółową z zakresu gender studiem, K_W02, P6U_W, P6S_WG 02, Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu podstawowe etyczne i kulturowe uwarunkowania funkcjonowania społecznego kobiet i mężczyzn, K_W06, P6U_W, P6S_WK 03, Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu dylematy współczesnej kultury i cywilizacji wynikające z polaryzacji rodzaju, K_W08, P6U_W, P6S_WK 04, Potrafi formułować i analizować problemy badawcze z zakresu gender studiem, K_U01, P6U_U, P6S_UW 05, Potrafi brać udział w dyskusji, przedstawiać różne stanowiska i poglądy dotyczące konsekwencji jakie pociąga za sobą dana postać polaryzacji rodzaju, K_U04, P6U_U, P6S_UK 06, Potrafi formułować i rozwiązywać problemy dotyczące podstawowych mechanizmów nierówności płci we współczesnych społeczeństwach, K_U08, P6U_U, P6S_UK 07, Jest gotów do krytycznej oceny wiedzy zdobytej z zakresu gender studiem, K_K01, P6U_K, P6S_KK 08, Jest gotów do uznawania znaczenia roli procesów społecznych i kulturowych, a także ich konsekwencji odnośnie zagadnienia równości płci, K_K04, P6U_K, P6S_KK 09, Jest gotów do zastosowania zdobytej wiedzy w inicjowaniu działań w polu społecznym i kulturowym na rzecz równości płci, K_K05, P6U_K, P6S_KO |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.