Kultura i sztuka Europy
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | F-EU.67 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Kultura i sztuka Europy |
Jednostka: | Instytut Filozofii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | 1. Elementarna znajomość historii powszechnej Europy. 2. Umiejętność formułowania głównych zagadnień i problemów filozofii (najważniejsi filozofowie europejscy i ich poglądy dotyczące kwestii etycznych, estetycznych i społecznych). 3. Zdolność rozpoznawania głównych typów światopoglądu cechującego umysłowość Europejczyków, znajdujących swój wyraz w działalności artystycznej oraz poza jej obrębem (życie codzienne, religia, nauka, ideologia itp.). |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | 1. Godziny kontaktowe z prowadzącym zajęcia realizowane w formie np. konsultacji (łączna liczba godzin w semestrze): 30,0; 2. Godziny kontaktowe z prowadzącym zajęcia realizowane w formie zajęć dydaktycznych (łączna liczba godzin w semestrze): 60,0; 3. Przygotowanie się studenta do zajęć dydaktycznych (łączna liczba godzin w semestrze): 30,0; 4. Przygotowanie się studenta do zaliczeń i/lub egzaminów (łączna liczba godzin w semestrze): 30,0; 5. Studiowanie przez studenta literatury przedmiotu (łączna liczba godzin w semestrze): 30,0. |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | Egzamin ustny -W02, U01 |
Pełny opis: |
Celem wykładów jest zaznajomienie studentów z poszczególnymi epokami rozwoju umysłowości europejskiej analizowanej pod kątem jej wkładu w ukształtowanie ról pełnionych przez kulturę i sztukę w życiu codziennym ludzi żyjących w naszym zakątku świata. Kontrowersje narosłe wokół różnorakich prób wyjaśnienia źródeł, jakościowych cech i funkcji kultury rozpatruje się w powiązaniu z ich rzeczywistym, choć nierzadko jedynie domniemywanym wpływem na różnorakie sposoby wartościowania zjawisk i procesów artystycznych. Przedmiot koncentruje się ponadto na omówieniu wybranych zagadnień z historii sztuki Europy w perspektywie problemowej. Praktycznym efektem kształcenia, realizowanym głównie w ramach zajęć konwersatoryjnych, jest nabranie przez studentów rozeznania we współczesnych praktykach artystycznych i galeryjnych, umiejętności niezbędnej w podjęciu pracy m. in. w instytucjach kultury. Zakres tematów: 1. Antyczne źródła kultury europejskiej. Fenomen demokracji ateńskiej i ideał sztuki klasycznej. 2. Rola czynników naturalnych i światopoglądowych w kształtowaniu wzorców zachowań kulturowych. 3. Kultura a natura i cywilizacja. Kultura jako wyobcowanie i wyobcowanie jako kultura. 4. Główne prądy i epoki w dziejach sztuki europejskiej. Przemiany w pojmowaniu piękna; czołowi artyści nowożytni. 5. Światopoglądowe podłoże transformacji neoklasycystycznego akademizmu w romantyczny ideał sztuki. 6. Ideowe i praktyczne konsekwencje sporu racjonalizmu z romantyzmem w nauce, sztuce i życiu społecznym XX wieku. 7. Problemy nasuwane przez nauczanie kultury. Pedagogiczne funkcje kultury opartej na słowie drukowanym. 8. Związki muzyki z teatrem, literaturą, filozofią i malarstwem. Czołowi kompozytorzy XIX i XX wieku. 9. Dwudziestowieczna krytyka kultury przez nurty lewicowe; relatywizm kulturowy i próby jego przezwyciężenia. 10. Współczesne tendencje w kulturze i sztuce. Miejsce sztuki w kulturze współczesnej. |
Literatura: |
1. Białostocki J., Wielość i jedność sztuki, w: tenże, Sztuka cenniejsza niż złoto, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN 2004, s. 12-26. 2. Eco U., Historia piękna, Poznań: Rebis 2005. 3. Gombrich E.H., O sztuce, Warszawa: Wydawnictwo Arkady 1997. 4. Gwizdalanka D., Modernizm, czyli muzyka nowoczesna, w: taże, Historia muzyki. Przemiany kultury muzycznej XX wieku, cz. 4, Kraków: PWM 2011. 5. Pott H.-G., Krótka historia kultury europejskiej, Wrocław: Atut 2007. 7. Scruton R., Kultura jest ważna. Wiara i uczucie w osaczonym świecie, Poznań: Zysk I S-KA 2010. 8. Tarnas R., Dzieje umysłowości zachodniej. Idee, które ukształtowały nasz światopogląd, Poznań: Zysk i S-ka 2002. 9. Tatarkiewicz W., Dzieje sześciu pojęć, Warszawa: PWN 1988. 10. Zimmermann J., Piękno; Schnädelbach H., Kultura; w: Martens E., Schnädelbach H. (red.), Filozofia. Podstawowe pytania, Warszawa: Wiedza Powszechna 1995, rozdz. 3.8 i 3.12. Nadobowiązkowo: 1. Hodge A.N., Historia sztuki. Malarstwo od Giotta do czasów obecnych, Delta W-Z 2009. 2. Stabryła S., Historia kultury europejskiej , t. 1, Kraków: WAM 2013. 3. Tatarkiewicz W., Historia estetyki, Warszawa: Wydawnictwo Arkady 1985. |
Efekty uczenia się: |
W1 Student zna poszczególne epoki historii kultury europejskiej K_W03 W2 Student potrafi scharakteryzować poszczególne epoki historii kultury europejskiej K_W03 W3 Student zna dzieła sztuki charakterystyczne dla danej epoki K_W03 W4 Student zna wiodących twórców danej epoki K_W03 U1 Student potrafi interpretować najważniejsze dzieła kultury europejskiej K_U02 U2 Student potrafi wytłumaczyć związek poszczególnych dzieł z daną epoką historyczną K_U02 U3 Student potrafi wyjaśnić znaczenie danego dzieła dla całego dorobku kultury europejskiej K_U01 K1 Student jest zorientowany w zagadnieniach z dziedziny kultury i sztuki K_K01 K2 Student potrafi syntetyzować wiadomości z historii kultury i sztuki europejskiej K_K01 K3 Student jest przygotowany do podjęcia pracy w placówkach kulturalnych i oświatowych K_K01 |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.