Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Współczesne idee filozoficzne

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: F-EU.69
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Współczesne idee filozoficzne
Jednostka: Instytut Filozofii
Grupy:
Strona przedmiotu: http://www.umcs.pl
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Bez wymagań

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godziny kontaktowe z udziałem nauczyciela akademickiego

Wykład - 30

Konsultacje - 20

Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego - 50

Liczba punktów ETCS z udziałem nauczyciela akademickiego - 3

Godziny nie kontaktowe, bez udziału nauczyciela akademickiego

Studiowanie literatury - 30

Przygotowanie do zaliczenia - 40

Łączna liczba godzin nie kontaktowych (praca własna studenta) - 70

Liczba punktów ECTS za godziny nie kontaktowe - 3

Łączna liczba punktów ETCS - 6

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

Egzamin ustny

Pełny opis:

Wykład obejmuje następujące zagadnienia:

1. Teoretyczne podstawy pomagające w obiektywnej ocenie najbardziej kontrowersyjnych problemów współczesnej (ze szczególnym uwzględnieniem problematyki etycznej)

2. Analizę kilku wybranych dzieł z pogranicza etyki i filozofii społecznej, które wpłynęły w sposób szczególny na rzeczywistość przełomu XX i XXI wieku.

3. Omówienie filozoficznych aspektów najbardziej kontrowersyjnych zjawisk epoki współczesnej (rywalizacja pomiędzy postawami utylitarystycznymi a absolutystycznymi, ekonomia neoliberalna, społeczeństwo wielokulturowe itp.)

Literatura:

1. Soldenhoff S.: Wprowadzenie do etyki, PWN, Warszawa 1972

2. Singer P. : O życiu i śmierci. Upadek etyki tradycyjnej, PIW, Warszawa 1997

3. Wojtyła K.: Miłość i odpowiedzialność, wydanie dowolne

4. Friedman M. R.: Wolny Wybór, Panta, Sosnowiec 1996

5.. Bauman Z.: Etyka ponowoczesna, PWN !996

6. Lyotard J. F.: Kondycja ponowoczesna, Aletheiia, Warszawa 1997

7. Barber B.: Dżihad kontra McŚwiat, Muza S.A. Warszawa 1994.

Efekty uczenia się:

Student:

1. Posiada podstawową wiedzę pozwalającą mu zorientować się w złożonych problemach epoki współczesnej.

2. Posiada umiejętność krytycznej oceny dominujących we współczesnym świecie ideologii i systemów filozoficznych.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-cf0b884f2 (2024-04-02)