Polityka UE
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | F-EU.74 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Polityka UE |
Jednostka: | Zakład Socjologii Zmiany Społecznej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Opanowane podstawowe zagadnienia dotyczące aktualnej polityki (społecznej, gospodarczej, rolnej, integracyjnej) prowadzonej przez Unię Europejską dające podstawę do poszerzania wiedzy. |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | aktywność na zajęciach przygotowanie prezentacji praca w grupach/parach praca zaliczeniowa 1. Wybranie spośród biuletynów „Analizy i opinie” Instytutu Spraw Publicznych dotyczących polityki UE dwóch artykułów i omówienie ich oraz przeanalizowanie omawianej kwestii w aktualnej sytuacji. 2. Wysłuchaniu audycji „Rozmowy niedokończone” z prof. Witoldem Modzelewskim (UW) nt. „Polska w Unii Europejskiej ( 22.03.2017). http://www.radiomaryja.pl/multimedia/rozmowy-niedokonczone-polska-unii-europejskiej/ Student ma za zadanie odnieść się do fragmentu w którym Profesor wskazał na analogiczną potrzebę do tej jaka miała miejsce w 1918 roku, kiedy musieliśmy zadać sobie pytania: „Kim jesteśmy? Kim chcemy być? Jaka Polskość? Jakie miejsce Polski w Europie”. Dzisiaj według Profesora potrzebna jest wizja (definicja) Państwa, Narodu, Unii Europejskiej. Istotną sprawą jest to, jakim językiem mówić o tych kwestiach. 3. Monitorowania uroczystości 60-lecia podpisania Traktatu rzymskiego. Odpo0wiedź na piśmie na pytanie: Jaka była rola Rządu polskiego w zredagowaniu podpisanej 25 marca Deklaracji i jakie działania podejmuje UE i Polska w aktualnej sytuacji geopolitycznej. 4. Każdy ze studentów ma określić aktualne rezultaty polityki spójności w wybranym regionie na tle 274 regionów UE |
Pełny opis: |
Zajęcia mają na celu zapoznanie studentów z istotą i przesłankami istnienia i funkcjonowania różnych polityk realizowanych przez Unię Europejską w ramach jej struktur (polityka spójności/regionalna, społeczna, rolna, zagraniczna). Zajęcia umożliwiają zapoznanie się z historia kształtowania się Unii Europejskiej oraz roli jaką kształtowaniu jej polityki odegrała zasada pomocniczości (subsydiarności) i zasad z nią powiązanych (dobra wspólnego, solidarności i dialogu społecznego) Szczególny nacisk zostanie położony na aktualne problemy i zagrożenia przed jakimi staje UE, z uwzględnieniem kierunku rozwoju dalszej integracji europejskiej: Unia Europejska dwóch prędkości, polityka imigracyjna ("uchodźcy"). |
Literatura: |
Dylus, Aniela. 1998. Idea subsydiarności a integracja Europy. W: Aniela Dylus (red.). Europa. Fundamenty jedności. Warszawa. ATK. Michał Gierycz (2009), Zasada pomocniczości w Traktacie z Lizbony - źródła i znaczenie modyfikacji, W: Monika M. Brzezińska, Radosław Zenderowski (red.). Traktat Lizboński. Co po Irlandii? Warszawa. Instytut Politologii, Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie s. 37-54. * Obszary działalności UE w 2015 roku, http://publications.europa.eu/pl/web/general-report * Grażyna Wójcik, Wspólna Polityka Rolna i jej wpływ na rozwój rolnictwa i obszarów wiejskich po akcesji w Unii Europejskiej, Kraków 2011. * Fundusze Europejskie, https://www.funduszeeuropejskie.gov.pl/ * Zatrudnienie i sprawy społeczne, http://europa.eu/pol/pdf/flipbook/pl/employment_pl.pdf * Polityka społeczna, zagraniczna UE, http://ec.europa.eu/eurostat * Fundusze 2014-2020, http://cobis.sggw.pl/ * Beata Jurkowicz, Polityka Unii Europejskiej wobec imigrantów, Warszawa 2015. * Katarzyna Andrejuk, Postawy wobec imigrantów w świetle wyników Europejskiego Sondażu Społecznego 2014-2015. Polska na tle Europy, Warszawa 2015. * Kamil Sobczyk, Konflikt na Ukrainie – porażka czy szansa dla Wspólnej Polityki Bezpieczeństwa i Obrony UE ?, 2015. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.