Protokół dyplomatyczny
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | F-EU.98 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Protokół dyplomatyczny |
Jednostka: | Wydział Filozofii i Socjologii |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | http://www.umcs.pl |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Brak |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego) Wykład 15 Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego 15 Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego 2 Godziny nie kontaktowe (praca własna studenta) Przygotowanie się do egzaminu 15 Łączna liczba godzin nie kontaktowych 15 Liczba punktów ECTS za godziny nie kontaktowe 1 |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | Zaliczenie ustny - W01, W03, W05, W06, U02, U04, U05, U07, K01, K03, K05, K07, K08 |
Pełny opis: |
I. Pojęcie, źródła, historia protokołu dyplomatycznego. 1. Pojęcie dyplomacji. 2. Protokół dyplomatyczny w starożytności, średniowieczu i czasach nowożytnych. 3. Protokół dyplomatyczny w tradycji polskiej. 4. Współczesne znaczenia protokołu dyplomatycznego. II. Zasady współczesnego protokołu dyplomatycznego. 1. Konwencja wiedeńska. 2. Kurtuazja międzynarodowa. 3. Precedencja państwowa, dyplomatyczna, biznesowa. 4. Zastosowanie precedencji poza dyplomacją. III. Koresopondencja dyplomatyczna i urzędowa. 1. Podstawowe zasady korespondencji. 2. Zakres, forma i styl korespondencji dyplomatycznej. 3. Zasadnicze części listu oficjalnego oraz zwroty grzecznościowe. 4. Przykłady zachowań i tajemnicy korespondencji. IV. Podstawy savoir-vivre. 1. Zasady ogólne. 2. Powitanie i kolejność. 3. Pierwszeństwo przy wchodzeniu i wychodzeniu. 4. Przedstawianie osób oraz zasady podawania ręki. V. Zasady ubierania. 1. Zasady ogólne. 2. Ubiór stosowny dla kobiet i mężczyzn. 3. Typy ubiorów. 4. Stopnie oficjalności w strojach kobiet i mężczyzn. VI. Spotkania i przyjęcia. 1. Formy przyjęć, miejsca, dobór gości. 2. Sposoby zapraszania oraz rozsadzania gości przy stole. 3. Zasady zachowania sie przy stole, kolejność i dobór dań. 4. Rola i obowiązki gospodarza i gościa. VII. Wizyty i delegacje - organizacja i obsługa. 1. Rodzaje i formy delegacji: międzynarodowe, państwowe, oficjalne i robocze. 2. Przygotowanie i realizacja programu. 3. Podpisywanie porozumień i umów. 4. Wymiana upominków, rozmowy delegacji. |
Literatura: |
1. T. Orłowski, Protokół dyplomatyczny. Między tradycja a nowoczesnością, PISM, Warszawa 2015. 2. J. Modrzyńska, Etykieta i zasady savoir-vivre’u, Wolters Kluwer, Warszawa 2016. 3. J. Sutor, Etykieta dyplomatyczna z elementami protokołu i ceremoniałów, Wolters Kluwer, Warszawa 2016. 4. E. Alabrudzińska, 1815-2015 W dwusetną rocznicę protokołu dyplomatycznego, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2017. 5. A. Bortnowski, Współczesny protokół dyplomatyczny Savoir-vivre, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2018. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza 1. Student posiada wiedzę na temat ogólnych zasad realizacji różnych projektów oraz formułowania problemów projektowych. Student definiuje problemy związane z wyzwaniami współczesnego świata. 3. Student posiada wiedzę na temat struktur problemów publicznych, priorytetów w działaniach publicznych i powiązań problemów w różnych perspektywach czasowych i w wymiarach: przestrzennym, sektorowym i horyzontalnym. 5. Student posiada wiedzę w zakresie demokratycznych mechanizmów komunikowania się z interesariuszami polityk publicznych: informowania, konsultacji, negocjacji i paktów społecznych. 6. Student posiada kompendium wiedzy o charakterystyce działań publicznych w Polsce, roli pozarządowych, interesariuszy polityk, roli administracji publicznej w kształtowaniu i realizacji polityk publicznych. Umiejętności 2. Student wskazuje, analizuje i wyjaśnia podstawowe przyczyny, warunki i konsekwencje procesów i zjawisk społecznych. 4. Student dobiera metody i narzędzia badawcze, analizuje i wyciąga poprawne wnioski wynikające z lokalnych programów działania, strategii, sposobu powstawania ich lokalnej agendy, wykorzystywania narzędzi partycypacji społecznej. 5. Student jest zdolny do abstrakcyjnego myślenia, analizy i syntezy oraz zdobywania wiedzy teoretycznej. Posiada umiejętność rozumienia głównych wniosków z badań i opracowań ewaluacyjnych. 7. Student potrafi hierarchizować współczesne problemy i odczytywać kluczowe punkty decyzyjne; analizuje wpływ instytucji lokalnych, centralnych i unijnych na krajową agendę w politykach publicznych. Kompetencje społeczne 1. Student jest otwarty na różne punkty widzenia dotyczące zachodzących zjawisk zarówno w sferze gospodarczej, jak i społecznej. 3. Student ma świadomość złożoności współczesnych problemów społecznych w Polsce i na świecie; rozumie ograniczenie ludzkiej wiedzy i metod służących pokonywaniu barier i rozwiązywaniu problemów społecznych. 5. Student okazuje zrozumienie do pracy zespołowej; wykazuje gotowość do pracy samodzielnej; potrafi budować relacje oparte na wiarygodności i zaufaniu. 7. Student jest świadomy ważności i konieczności pogłębiania umiejętności dostosowania się do realiów życia społecznego, a także nieustannego podnoszenia własnych kwalifikacji i kompetencji. 8. Student jest gotowy podjąć pracę w różnego rodzaju zakładach pracy (podmioty gospodarcze, urzędy, instytucje rządowe, samorządowe i pozarządowe) w kraju i za granicą. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.