Działania artystyczne w projektowaniu społecznym
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | F-FDA-25Z |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Działania artystyczne w projektowaniu społecznym |
Jednostka: | Wydział Filozofii i Socjologii |
Grupy: |
Zajęcia fakultatywne Kreatywność i projektowanie społeczne |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Ogólna wiedza w zakresie sztuki |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego) Konwersatorium 30 h, 1 ECTS Konsultacje i zaliczenie 2 Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego 32 Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego: 1 Godziny niekontaktowe (praca własna studenta) Studiowanie literatury: 18 Przygotowanie się do zaliczenia: 20 Łączna liczba godzin nie kontaktowych: 38 Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe: 2 Sumaryczna liczba punktów ECTS 3 |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | K_W09: aktywność na zajęciach, projektowanie K_W11: projektowanie K_U01: przygotowanie materiałów do projektowania K_U07: przygotowanie materiałów do projektowania K_K02: udział w projekcie K_K03: udział w projekcie |
Pełny opis: |
Zajęcia są skierowane do osób zainteresowanych włączeniem działań artystycznych w proces tworzenia projektów społecznych. Działania te będą obejmować zróżnicowane środki kreatywnej ekspresji: wizualne (np. film, fotografia, rysunek, kolaż), werbalne (poezja, proza), muzyczne i teatralne. Głównym celem warsztatów jest poznanie i praktykowanie zróżnicowanych form ekspresji artystycznej w działaniach badawczych z obszaru nauk społecznych. Zajęcia zostaną podzielone na kilka części, każda z nich będzie obejmować wstęp teoretyczny, przykłady aplikacji badań w projektach społecznych oraz część praktyczną, podczas której zostaną przećwiczone określone formy artystyczne w konkretnym projekcie. Uczestnicy będą mieli możliwość indywidualnego i grupowego wykreowania własnych form artystycznych i sprawdzenia się zarówno w roli badacza, jak i badanego. Uczestnicy zajęć będą mogli nauczyć się, jak można wykorzystać działania artystyczne w zbieraniu danych, analizie zjawisk społecznych oraz tworzeniu artystycznych form prezentacji danych w projektach partycypacyjnych. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Denzin N, Lincoln Y., Yvonna S. Lincoln (red.), 2009, Metody badań jakościowych. T. 1 i 2, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. (fragmenty) 2. Golka Marian (2008) Socjologia sztuki. Warszawa: Difin. (fragmenty) 3. Leavy Patricia, 2019, Metoda spotyka sztukę. Praktyki badawcze oparte na sztuce, Warszawa: NCK. (fragmenty) Literatura uzupełniająca: 1. Boal, A. (2006). Aesthetics of the oppressed. New York: Routledge. 2. Bryda Grzegorz, Martini Natalia (2016) W stronę ontologii pola badań jakościowych. „Przegląd Socjologii Jakościowej”, t. 12, nr 4,s. 24–40. 3. Cahnamann-Taylor, M. & Siegesmund, R. (Eds.) (2008). Arts-based research in edu-cation. Foundations for practice. New York: Routledge. 4. Charmaz Kathy (2009) Teoria ugruntowana. Praktyczny przewodnik po analizie jakościowej, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. 5. Cole, A., Neilsen, L. Knowles, G. & Luciani, T. (Eds.) (2004). Provoked by art: Theorizing arts-informed research. Halifax, NS: Backalong Books. 6. Denzin, N. K. (1997). Interpretive ethnography: Ethnographic practices for the 21st century. Thousand Oaks, CA.: SAGE. 7. Knowles, J. G. & Cole, A. (Eds.) (2008). Handbook of the arts in qualitative research: perspectives, methodologies, examples, and issues. Los Angeles: Sage Publication. 8. McNiff, S. (2000). Arts-based research. London, UK: Jessica Kingsley Publishers |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: K_W09 student/studentka zna specyfikę środowisk lokalnych, zasady partycypacji społecznej oraz inne zasady i formy inicjowania, wspierania i rozwijania różnych form aktywności indywidulnej i grupowej w różnych typach tych środowisk K_W11: student/studentka zna podstawowe zasady efektywnego używania najnowszych technologii informatycznych w inicjowaniu, rozwijaniu i wspieraniu różnych form kreatywności Umiejętności: K_U01 student/studentka umie formułować, analizować, syntetyzować oraz rozwiązywać złożone problemy życia społecznego, w różnych jego obszarach, posługując się narzędziami z zakresu filozofii, socjologii, psychologii oraz właściwie dobierać i oceniać informacje, metody, narzędzia ich rozwiązywania, także w warunkach nietypowych i nie w pełni przewidywalnych K_U07 samodzielnie planować i organizować pracę, zarówno indywidualną, jak i zespołowa, przed i w trakcie realizacji różnych rzedsięwzięć teoretycznych i praktycznych dotyczących różnych form kreatywności Kompetencje społeczne: Student/studentka jest gotów do: K_K02: stosowania uznanych naukowych teorii i procedur w rozwiązywaniu problemów teoretycznych i praktycznych w zakresie diagnozowania problemów społecznych i rozwijania różnych form kreatywności, zwłaszcza kreatywności społecznej, w odniesieniu do środowisk lokalnych i ponadlokalnych K_K03 aktywnego udziału w różnego zakresu oddolnych inicjatywach społecznych, z wykorzystaniem nowoczesnych narzędzi teoretycznych i praktycznych, a także do partycypacji w innych działaniach służących rozpoznaniu i realizacji różnych form interesu publicznego |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-03 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Bielecka-Prus | |
Prowadzący grup: | Joanna Bielecka-Prus | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.