Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Działania artystyczne w projektowaniu społecznym

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: F-FDA-25Z
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Działania artystyczne w projektowaniu społecznym
Jednostka: Wydział Filozofii i Socjologii
Grupy: Zajęcia fakultatywne Kreatywność i projektowanie społeczne
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Ogólna wiedza w zakresie sztuki

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego)

Konwersatorium 30 h, 1 ECTS

Konsultacje i zaliczenie 2

Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego 32

Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego: 1


Godziny niekontaktowe (praca własna studenta)

Studiowanie literatury: 18

Przygotowanie się do zaliczenia: 20

Łączna liczba godzin nie kontaktowych: 38

Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe: 2


Sumaryczna liczba punktów ECTS 3


Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

K_W09: aktywność na zajęciach, projektowanie

K_W11: projektowanie

K_U01: przygotowanie materiałów do projektowania

K_U07: przygotowanie materiałów do projektowania

K_K02: udział w projekcie

K_K03: udział w projekcie



Pełny opis:

Zajęcia są skierowane do osób zainteresowanych włączeniem działań artystycznych w proces tworzenia projektów społecznych. Działania te będą obejmować zróżnicowane środki kreatywnej ekspresji: wizualne (np. film, fotografia, rysunek, kolaż), werbalne (poezja, proza), muzyczne i teatralne. Głównym celem warsztatów jest poznanie i praktykowanie zróżnicowanych form ekspresji artystycznej w działaniach badawczych z obszaru nauk społecznych. Zajęcia zostaną podzielone na kilka części, każda z nich będzie obejmować wstęp teoretyczny, przykłady aplikacji badań w projektach społecznych oraz część praktyczną, podczas której zostaną przećwiczone określone formy artystyczne w konkretnym projekcie. Uczestnicy będą mieli możliwość indywidualnego i grupowego wykreowania własnych form artystycznych i sprawdzenia się zarówno w roli badacza, jak i badanego. Uczestnicy zajęć będą mogli nauczyć się, jak można wykorzystać działania artystyczne w zbieraniu danych, analizie zjawisk społecznych oraz tworzeniu artystycznych form prezentacji danych w projektach partycypacyjnych.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Denzin N, Lincoln Y., Yvonna S. Lincoln (red.), 2009, Metody badań jakościowych. T. 1 i 2, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. (fragmenty)

2. Golka Marian (2008) Socjologia sztuki. Warszawa: Difin. (fragmenty)

3. Leavy Patricia, 2019, Metoda spotyka sztukę. Praktyki badawcze oparte na sztuce, Warszawa: NCK. (fragmenty)

Literatura uzupełniająca:

1. Boal, A. (2006). Aesthetics of the oppressed. New York: Routledge.

2. Bryda Grzegorz, Martini Natalia (2016) W stronę ontologii pola badań jakościowych. „Przegląd Socjologii Jakościowej”, t. 12, nr 4,s. 24–40.

3. Cahnamann-Taylor, M. & Siegesmund, R. (Eds.) (2008). Arts-based research in edu-cation. Foundations for practice. New York: Routledge.

4. Charmaz Kathy (2009) Teoria ugruntowana. Praktyczny przewodnik po analizie jakościowej, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

5. Cole, A., Neilsen, L. Knowles, G. & Luciani, T. (Eds.) (2004). Provoked by art: Theorizing arts-informed research. Halifax, NS: Backalong Books.

6. Denzin, N. K. (1997). Interpretive ethnography: Ethnographic practices for the 21st century. Thousand Oaks, CA.: SAGE.

7. Knowles, J. G. & Cole, A. (Eds.) (2008). Handbook of the arts in qualitative research: perspectives, methodologies, examples, and issues. Los Angeles: Sage Publication.

8. McNiff, S. (2000). Arts-based research. London, UK: Jessica Kingsley Publishers

Efekty uczenia się:

Wiedza:

K_W09 student/studentka zna specyfikę środowisk lokalnych, zasady partycypacji społecznej oraz inne zasady i formy inicjowania, wspierania i rozwijania różnych form aktywności indywidulnej i grupowej w różnych typach tych środowisk

K_W11: student/studentka zna podstawowe zasady efektywnego używania najnowszych technologii informatycznych w inicjowaniu, rozwijaniu i wspieraniu różnych form kreatywności

Umiejętności:

K_U01 student/studentka umie formułować, analizować, syntetyzować oraz rozwiązywać złożone problemy życia społecznego, w różnych jego obszarach, posługując się narzędziami z zakresu filozofii, socjologii, psychologii oraz właściwie dobierać i oceniać informacje, metody, narzędzia ich rozwiązywania, także w warunkach nietypowych i nie w pełni przewidywalnych

K_U07 samodzielnie planować i organizować pracę, zarówno indywidualną, jak i zespołowa, przed i w trakcie realizacji różnych rzedsięwzięć teoretycznych i praktycznych dotyczących różnych form kreatywności

Kompetencje społeczne: Student/studentka jest gotów do:

K_K02: stosowania uznanych naukowych teorii i procedur w rozwiązywaniu problemów teoretycznych i praktycznych w zakresie diagnozowania problemów społecznych i rozwijania różnych form kreatywności, zwłaszcza kreatywności społecznej, w odniesieniu do środowisk lokalnych i ponadlokalnych

K_K03 aktywnego udziału w różnego zakresu oddolnych inicjatywach społecznych, z wykorzystaniem nowoczesnych narzędzi teoretycznych i praktycznych, a także do partycypacji w innych działaniach służących rozpoznaniu i realizacji różnych form interesu publicznego

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-03
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 20 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Bielecka-Prus
Prowadzący grup: Joanna Bielecka-Prus
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-b5331d677 (2024-12-19)