Koncepcje doświadczenia religijnego XX i XXI w.
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | F-FKDR-20L |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Koncepcje doświadczenia religijnego XX i XXI w. |
Jednostka: | Wydział Filozofii i Socjologii |
Grupy: |
Fakultety IF ogólne sem. letni 2019/20 |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | brak |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | zaliczenie ustne na podstawie treści wykładów i wybranej lektury |
Pełny opis: |
Ch. Taylor w książce Oblicza religii dzisiaj pyta: Czy żyjemy w epoce świeckiej? Świeckiej, to jest takiej, gdzie nie ma miejsca na życie religijne, na doświadczanie sacrum w sferze publicznej. Używając Weberowskiego określenia możemy zapytać nieco inaczej: czy żyjemy w epoce „odczarowanej”? Jakie religia czy doświadczenie religijne ma szanse w świecie zdominowanym przez „kulturę agnostycką”, tzn. takim, w którym możliwa jest wiara, ale towarzyszy tej wierze sceptycyzm wobec wszystkiego, co irracjonalne, w świecie otwartym na „indywidualne doświadczenia paramistyczne, ale nieufnym wobec wszelkiej więzi kościelnej i instytucjonalnej”? Pytanie o miejsce religii we współczesnym świecie, nie jest pytaniem o instytucje religijne ani o konkretne wyznania, ich wpływ na życie publiczne, itp., ale pytaniem o znaczenie doświadczenia religijnego dla współczesności jako pewnej formacji kulturowej. Jest to też pytanie o to, jak współczesny człowiek doświadcza sacrum i w czym wyraża się współczesna potrzeba takiego przeżywania. Czego doświadczamy w przeżyciu religijnym, na co kształtuje ono wrażliwość? Jaki jest obiektywny jego sens? Głównym celem wykładu jest zapoznanie studentów z wybranymi koncepcjami doświadczenia religijnego, m.in. koncepcje M. Eliadego, G. Bataille'a, R. Caillois, P. Tillicha, W. Jamesa, Ch. Taylora, G. Vattimo, R. Rortego. |
Literatura: |
1. „Przegląd Filozoficzny. Nowa Seria” 2007, nr 4 (64) [numer poświecony Eliademu]. 2. Bataille G., Teoria religii, Wydawnictwo KR, Warszawa 1996. 3. Caillois R., Człowiek i sacrum, Oficyna Wydawnicza Volumen, Warszawa 1995. 4. Eliade M., Sacrum i profanum. O istocie religijności, Wydawnictwo KR, Warszawa 1996 (wyd. II, poprawione i uzupełnione, Wydawnictwo KR, Warszawa 1999). 5. Eliade M., Traktat o historii religii, Wydawnictwo Aletheia, Warszawa 2009 (bądź wcześniejsze wydania). 6. James W., Doświadczenia religijne. Studium natury ludzkiej, Zakład Wydawniczy >>NOMOS<<, Kraków 2011. 7. Rorty R., Vattimo G., Przyszłość religii, red. S. Zabala, Wyd. UJ, Kraków 2010. 8. Taylor Ch., Oblicza religii dzisiaj, Wydawnictwo Znak, Kraków 2002. 9. Tillich P., Pytanie o Nieuwarunkowane. Pisma z filozofii religii, Kraków 1994. 10. Wach J., Typy doświadczenia religijnego. Buddyzm, islam, chrześcijaństwo, Zakład Wydawniczy >>NOMOS<<, Kraków 2013. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.