Co kognitywista powinien wiedzieć o języku? (fakultet)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | F-FKWJ-K-Z-1S |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Co kognitywista powinien wiedzieć o języku? (fakultet) |
Jednostka: | Instytut Filozofii |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | http://konderak.eu/koj16.html |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Zainteresowanie językiem naturalnym i procesami poznania |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godziny kontaktowe z prowadzącym zajęcia realizowane w formie konsultacji: 10 Godziny kontaktowe z prowadzącym zajęcia realizowane w formie zajęć dydaktycznych 30 Przygotowanie się studenta do zajęć dydaktycznych 15 Przygotowanie się studenta do zaliczeń i/lub egzaminów 20 Studiowanie przez studenta literatury przedmiotu 15 |
Skrócony opis: |
kognitywistycznej, obejmującej punkty widzenia: filozofii, psychologii, językoznawstwa, neurobiologii oraz badań nad sztuczną inteligencją. Tytułem podsumowania zaprezentowane zostaną perspektywy kognitywistycznych badań nad językiem naturalnym, zwłaszcza w kontekście intensywnego rozwoju neuronauki i wyspecjalizowanych architektur poznawczych realizowalnych komputerowo. Wykład zalecany studentom I roku kognitywistyki jako uzupełnienie kursu Introduction to Cognitive Science. |
Pełny opis: |
Czy znamy świat poza językiem? Czy możemy się łudzić, że nasz obraz świata jest w jakimkolwiek zakresie niezależny od języka? Większość wiedzy, jaką przyswajamy sobie w ciągu życia przekazywana jest drogą językową lub język pośredniczy w poznaniu (wiedzę pochodzącą z percepcji zazwyczaj opisujemy językowo). Z drugiej strony język nie tylko dostarcza nam wiedzy o świecie (lub: "świecie"), jego funkcjonowanie wskazuje na sposób działania umysłu ("język jest bramą do umysłu", jak pisał Humboldt). Wykład poświęcony będzie różnym ujęciom języka - w perspektywie kognitywistycznej. Przedstawione będą różne definicje języka - ich wady i zalety. Zastanowimy się jak może "wyglądać" umysł zdolny do posługiwania się językiem. Będziemy się zastanawiać nad mechanizmami psychologicznymi leżącymi u podstaw języka, ich realizacjami w mózgu. Szczególnie pouczające są tutaj przypadki zaburzeń językowych (zwłaszcza afazje). Przyjrzymy się środkom językowym (np. kategoryzacja, metafora) kształtującym nasz obraz świata. Spojrzymy też na język z perspektywy teorii ewolucji - zwłaszcza problematyce innych gatunków posługujących się językiem. Ostatecznie zaprezentowane zostaną komputerowe systemy przetwarzania języka naturalnego - zastanowimy się czy są w stanie choćby zbliżyć się do człowieka, a jesli ie to gdzie tkwi tego przyczyna. Wykład pomyślany jest jako uzupełnienie kursu "Wstęp do kognitywistyki" - prezentujące interdyscyplinarne podejście do języka naturalnego. |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.