Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Co kognitywista powinien wiedzieć o języku? (fakultet)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: F-FKWJ-K-Z-1S
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Co kognitywista powinien wiedzieć o języku? (fakultet)
Jednostka: Instytut Filozofii
Grupy:
Strona przedmiotu: http://konderak.eu/koj16.html
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Zainteresowanie językiem naturalnym i procesami poznania

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godziny kontaktowe z prowadzącym zajęcia realizowane w formie konsultacji: 10

Godziny kontaktowe z prowadzącym zajęcia realizowane w formie zajęć dydaktycznych 30

Przygotowanie się studenta do zajęć dydaktycznych 15

Przygotowanie się studenta do zaliczeń i/lub egzaminów 20

Studiowanie przez studenta literatury przedmiotu 15

Skrócony opis:

kognitywistycznej, obejmującej punkty widzenia: filozofii, psychologii, językoznawstwa, neurobiologii oraz badań nad sztuczną inteligencją. Tytułem podsumowania zaprezentowane zostaną perspektywy kognitywistycznych badań nad językiem naturalnym, zwłaszcza w kontekście intensywnego rozwoju neuronauki i wyspecjalizowanych architektur poznawczych realizowalnych komputerowo. Wykład zalecany studentom I roku kognitywistyki jako uzupełnienie kursu Introduction to Cognitive Science.

Pełny opis:

Czy znamy świat poza językiem? Czy możemy się łudzić, że nasz obraz świata jest w jakimkolwiek zakresie niezależny od języka? Większość wiedzy, jaką przyswajamy sobie w ciągu życia przekazywana jest drogą językową lub język pośredniczy w poznaniu (wiedzę pochodzącą z percepcji zazwyczaj opisujemy językowo). Z drugiej strony język nie tylko dostarcza nam wiedzy o świecie (lub: "świecie"), jego funkcjonowanie wskazuje na sposób działania umysłu ("język jest bramą do umysłu", jak pisał Humboldt). Wykład poświęcony będzie różnym ujęciom języka - w perspektywie kognitywistycznej. Przedstawione będą różne definicje języka - ich wady i zalety. Zastanowimy się jak może "wyglądać" umysł zdolny do posługiwania się językiem. Będziemy się zastanawiać nad mechanizmami psychologicznymi leżącymi u podstaw języka, ich realizacjami w mózgu. Szczególnie pouczające są tutaj przypadki zaburzeń językowych (zwłaszcza afazje). Przyjrzymy się środkom językowym (np. kategoryzacja, metafora) kształtującym nasz obraz świata. Spojrzymy też na język z perspektywy teorii ewolucji - zwłaszcza problematyce innych gatunków posługujących się językiem. Ostatecznie zaprezentowane zostaną komputerowe systemy przetwarzania języka naturalnego - zastanowimy się czy są w stanie choćby zbliżyć się do człowieka, a jesli ie to gdzie tkwi tego przyczyna. Wykład pomyślany jest jako uzupełnienie kursu "Wstęp do kognitywistyki" - prezentujące interdyscyplinarne podejście do języka naturalnego.

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-3dcdfd8c8 (2024-03-25)