Społeczna odpowiedzialność biznesu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | F-FLZ.100 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Społeczna odpowiedzialność biznesu |
Jednostka: | Zakład Etyki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Brak |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godziny kontaktowe z udziałem nauczyciela akademickiego Wykład - 30 h, konwersatorium - 30 h, 2 ECTS Konsultacje i egzamin 5 h liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego 65 h Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego 2,2 Godziny niekontaktowe (praca własna studenta) Studiowanie literatury - 35 h Przygotowanie się do egzaminu - 20 h Łączna liczba godzin niekontaktowych 55 Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe 1,8 Sumaryczna liczba punktów dla modułu: ECTS 4 |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | W1, egzamin pisemny W2, egzamin pisemny U1, egzamin, udział w dyskusji U2, udział w dyskusji U3, udział w dyskusji K1, udział w dyskusji K2, udział w dyskusji |
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest analiza zasadności angażowania się firmy, przedsiębiorstwa w prospołeczną działalność, przegląd teorii przyczyniających się do powstania tej dziedziny wiedzy, typów odpowiedzialności przedsiębiorstwa względem społeczeństwa, ekonomicznych i prawnych aspektów społecznej odpowiedzialności firmy/przedsiębiorstwa. Poznawanie argumentów na rzecz tezy, iż zwiększone inwestycje w zasoby ludzkie, w ochronę środowiska i relacje z interesariuszami, mogą mieć faktyczny wpływ na efektywność działalności gospodarczej tych organizacji oraz na ich innowacyjność. Odnajdywanie i analiza casusów „dobrych praktyk” w biznesie światowym i polskim. |
Literatura: |
• Żemigała Marcin: Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa. Warszawa: Wolters Kluwer Polska 2007. • Gilbert Lenssen, N. Craig Smith, Odpowiedzialność biznesu. Teoria i praktyka, Wyd.Studio EMKA 2009. • M.Rojek-Nowosielska, Nie tylko zysk.Odpowiedzialność społeczna przedsiębiorstwa i strategie nowej generacji CRM, Personel i Zarządzanie, 24/2002. • J.Jonker, A.Rudnicka, J. Reichel, Nowe horyzonty. Przewodnik po społecznej odpowiedzialności i rozwoju zrównoważonym, Centrum Strategii i Rozwoju IMPACT, Łódź 2011, • J. Filek, Społeczna odpowiedzialność biznesu. Tylko moda czy nowy model prowadzenia działalności gospodarczej?,Warszawa 2006. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: W1, zna zasady, które bezpośrednio kształtują koncepcję odpowiedzialności przedsiębiorstwa/biznesu, zarówno na gruncie Zachodniej kultury biznesu,jak też w polskich realiach. K_W05 P6U_W P6S_WG, K_W07 P6U_W P6S_WG W2, zna zasady tworzenia „dobrych praktyk” w odpowiedzialnym funkcjonowaniu przedsiębiorstwa K_W14 P6U_W P6S_WK Umiejętności: U1, potrafi dokonywać analizy krytycznej zagadnień społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstwa/biznesu K_U06 P6U_U P6S_UK U2, posiada umiejętność sugerowania działań zwanych „dobrymi praktykami” w biznesie oraz przygotowania kampanii PR P6U_U P6S_UK U3, posiada sprawność w kształtowaniu pozytywnego wizerunku firmy K_U05 P6U_U P6S_UK Kompetencje społeczne: K1, Nabywa dużą wrażliwość na relacje z otoczeniem wewnętrznym i zewnętrznym przedsiębiorstwa K_K05 P6U_K, P6S_KR K2, W sposób właściwy komunikuje się z otoczeniem, potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania z zakresu SOB K_U05 P6U_U P6S_UK, K_K06 P6U_K P6S_KO |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.