Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Etyka

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: F-FLZ.56
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Etyka
Jednostka: Instytut Filozofii
Grupy:
Strona przedmiotu: http://www.umcs.pl
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 5.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Brak

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego)

Wykład 30h, konwersatorium 30h, 2 ECTS

Konsultacje i egzamin 15h,

Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego 75h

Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego 2,5h

Godziny niekontaktowe (praca własna studenta)

Studiowanie literatury 60h

Przygotowanie się do egzaminu 15h

Łączna liczba godzin niekontaktowych 75h

Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe 2,5

Sumaryczna liczba punktów ECTS 5

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

W1, egzamin ustny, udział w dyskusji, sprawdzian zaliczeniowy

W2, egzamin ustny, udział w dyskusji, sprawdzian zaliczeniowy

W3, egzamin ustny, udział w dyskusji, sprawdzian zaliczeniowy

W4, udział w dyskusji,

U1, egzamin ustny, udział w dyskusji

U2, egzamin ustny, udział w dyskusji

U3, egzamin ustny (podczas nauczania zdalnego praca pisemna), udział w dyskusji, sprawdzian zaliczeniowy

U4, udział w dyskusji, sprawdzian zaliczeniowy

K1, egzamin ustny, udział w dyskusji

K2, udział w dyskusji

Pełny opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z podstawowymi informacjami dotyczącymi założeń i głównych zasad etyki z uwzględnieniem teorii wartości. Student zapoznawany jest zarówno z historycznymi jak i problemowymi zagadnieniami towarzyszącymi etyce jako dziedzinie filozofii i uczy się znajdować merytoryczne stanowisko wobec danej koncepcji etycznej z użyciem argumentacji właściwej dla dziedziny etyki np. podczas dyskusji lub debaty filozoficznej.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

• Arystoteles, Etyka Nikomachejska, ks. I, VIII i IX.

• Św. Augustyn, Wyznania, ks. X i XIII.

• V.J. Bourke, Historia etyki, Wydawnictwo Krupski i S-ka 1994, s. 13–24 i 25–33.

• E Fromm, Ucieczka od wolności, Warszawa 1998, rozdz. II i V (s. 40-53 i 137-197).

• J. Hołówka, Relatywizm etyczny, Warszawa 1981.

• D. Hume, Badania dotyczące zasad moralności, Warszawa 1975, rozdz. I – VI (s. 3-98).

• R. Ingarden, Wykłady z etyki, Warszawa 1989, s. 119–127; 143–163 i 163–166.

• I. Kant, Uzasadnienie metafizyki moralności.

• E. Klimowicz, Utylitaryzm w etyce, Warszawa 1974.

• I. Krońska, Sokrates, Warszawa 1983, s. 94–109.

• J.S. Mill, Utylitaryzm, O wolności, Warszawa 1959.

• M. Ossowska, Podstawy nauki o moralności, Warszawa 1974; Normy moralne, Warszawa 1970.

• H. Reichenbach, O istocie ocen i norm moralnych, [w:] Metaetyka, red. I. Lazari-Pawłowska, s. 88–112.

• M. Scheler, Dobra a wartości, [w:] Z fenomenologii wartości, Kraków 1988, wybór

• M. Scheler, Resentyment a moralność, Warszawa 1977, rozdz. I – III (s. 31-129).

• T. Ślipko, Zarys etyki ogólnej, Kraków 1984, s. 12–47.

• W. Tatarkiewicz, O bezwzględności dobra, [w:] Droga do filozofii, Warszawa 1971, s. 211–289.

• Tomasz z Akwinu, Suma teologiczna, cz. I, q. 83 (w: S. Swieżawski, Traktat o człowieku, Poznań 1956, s. 425-452).

• K. Wojtyła, Miłość i odpowiedzialność, Lublin 1982, cz. II (s. 67-126).

Literatura uzupełniająca (personalistyczne ujęcie istoty moralności):

• J. Pieper, O miłości, Warszawa 1975.

• 2. C. S. Lewis, Cztery miłości, Warszawa 1968.

• K. Wojtyła, Miłość i odpowiedzialność, Lublin 1982, cz. II (s. 67-126).

• T. Styczeń, Urodziłeś się, by kochać, Lublin 1993, cz. I (s. 3-133).

• D. v. Hildebrand, Serce, Poznań 1985, s. 30-96 i 149-198.

• R. Spaemann, Podstawowe pojęcia moralne, Lublin 2000.

• J. Maritain, Dziewięć wykładów o podstawowych pojęciach filozofii moralnej, Lublin 2001, wykł. II – V (s. 36-127).

• Jan Paweł II, Mężczyzną i niewiastą stworzył ich, cz. I: Chrystus odwołuje się do „początku”, Lublin 1981, s. 19-82.

• Jan Paweł II, Mężczyzną i niewiastą stworzył ich, cz. II: Chrystus odwołuje się do „serca”, Lublin 1998, s. 19-88.

• Jan Paweł II, Encyklika Evangelium vitae.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

W1, zna w zaawansowanym stopniu stanowiska etyczne występujące w filozofii starożytnej, średniowiecznej, nowożytnej i współczesnej oraz ocenić ich wpływ na najbardziej aktualne problemy z zakresu etyki (K_W01,

80

P6U_W, P6U_U, P6S_WG, P6S_WK)

W2, zna najważniejsze koncepcje etyczne (etyka deontologiczna, utylitaryzm, etyka aksjologiczna, etyka polska i in.) i wybrane teorie z zakresu etyki (prawo naturalne i in.) (K_W01, P6U_W, P6U_U, P6S_WG, P6S_WK, K_W05, P6U_W, P6S_WG, K_W08, P6U_W, P6S_WK)

W3, zna znaczenie filozofii dla życia jednostki i zbiorowości oraz rozumie powiązanie filozofii z problematyką życia (K_W09, P6U_W, P6S_WK)

W4, zna i rozumie etyczne uwarunkowania działalności badawczej i analitycznej filozofa (K_W13, P6U_W, P6S_WK)

Umiejętności:

U1, opisuje i analizuje takie zagadnienia etyczne, jak m.in.: znaczenie i sankcjonowanie norm moralnych, kształtowanie ocen moralnych, moralnej osobowości, moralnej odpowiedzialności, relatywizmu moralnego oraz etyczne znaczenie problemu życia operując terminologią z zakresu etyki (K_U02, P6U_U, P6S_UW)

U2, jest w stanie wskazać miejsce etyki w procesie kształcenia filozoficznego oraz pracy badawczej i analitycznej filozofa (K_U09, P6U_U, P6S_UW)

U3, potrafi zająć merytoryczne stanowisko wobec danej koncepcji etycznej wskazując na reprezentantów danego nurtu filozoficznego, a także merytorycznie oceniać etyczne argumenty i kontrargumenty. (K_U06, P6U_U, P6S_UK)

U4, potrafi poszerzać zdobytą wiedzę oraz rozwijać własne umiejętności w zakresie posługiwania się argumentacją z dziedziny etyki np. podczas dyskusji lub debaty filozoficznej (K_U13, P6U_U, P6S_UK)

Kompetencje społeczne:

K1, jest gotów poszerzać zdobytą wiedzę oraz rozwijać własne umiejętności w zakresie posługiwania się argumentacją z dziedziny etyki np. podczas dyskusji lub debaty filozoficznej (K_K03, P6U_K, P6S_KO)

K2, przestrzega etycznych zasad przyjętych w środowisku naukowym norm postępowania (w szczególności roli norm i wartości) oraz zasad etyki zawodowej filozofa oraz etyki studenckiej (K_K05, P6U_K, P6S_KR)

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-02-25 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Alfred Wierzbicki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0