Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Filozofia współczesna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: F-FLZ.60
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Filozofia współczesna
Jednostka: Instytut Filozofii
Grupy:
Strona przedmiotu: https://damianwinczewski.wordpress.com/
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 LUB 3.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Podstawowa znajomość filozofii nowożytnej.

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego)

Wykład 45h, konwersatorium 60h, 3,5 ECTS

Konsultacje i egzamin 15h,

Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego 120h

Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego 4


Godziny niekontaktowe (praca własna studenta)

Studiowanie literatury 105h

Przygotowanie się do egzaminu 45h

Łączna liczba godzin niekontaktowych 150h

Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe 5


Sumaryczna liczba punktów ECTS 9

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

W1, egzamin ustny, ocena aktywności i jakość wypowiedzi podczas dyskusji

W2, egzamin ustny, ocena aktywności i jakość wypowiedzi podczas dyskusji

W3, egzamin ustny

U1, ocena aktywności i jakość wypowiedzi podczas dyskusji

U2, ocena aktywności i jakość wypowiedzi podczas dyskusji

U3, egzamin ustny

K1, egzamin ustny

K2, ocena aktywności i jakość wypowiedzi podczas dyskusji

Pełny opis:

Treść przedmiotu obejmuje następujący zakres tematyczny:

I. Wprowadzenie. Kłopoty z cezurą i merytorycznymi „warunkami brzegowymi” filozofii współczesnej. Specyfika i kondycja filozofii w drugiej połowie XIX wieku.

II. Antymetafizyczny zwrot „po Heglu”: pozytywizm A. Comte’a, empiriokrytycyzm – E. Mach, R. Avenarius; drugi empiryzm brytyjski i utylitaryzm – J. S. Mill.

III. Filozofia życia. Filozofia życia i kultury W. Diltheya – filozofia jako światopogląd. Filozofia F. Nietzschego: nihilizm, krytyka religii i metafizyki, kwestia moralności i prawdy, życie jako wola mocy. Procesualizm i intuicjonizm H. Bergsona.

IV. Pragmatyzm. C. Peirce – pragmatyzm i realizm. W. James – prawda i metoda, empiryzm radykalny, pluralizm, filozofia religii. J. Dewey – naturalizm, instrumentalizm, aksjologia i filozofia wychowania.

V. Idealizm brytyjski. H. Bradley i neoheglizm.

VI. Neokantyzm marburski i badeński. H. Rickert, W. Windelband.

VII. Fenomenologia. Psychologizm F. Brentany i wpływ K. Twardowskiego na fenomenologię. Stanowisko E. Husserla – fenomenologia jako filozofia pierwsza, redukcja transcendentalna i ejdetyczna. Problem intencjonalności. M. Scheler – filozofia wartości i człowieka. R. Ingarden – fenomenologia a ontologia świata realnego.

VIII. Ontologia krytyczna N. Hartmanna.

IX. Egzystencjalizm. M. Heidegger – ontologia fundamentalna jako analityka Dasein i jego czasowości; J. P. Sartre – fenomenologia i dualizm ontologiczny, wolność versus Bóg; K. Jaspers – filozofia egzystencji i transcendentalizm.

X. Filozofia jako analiza języka – L. Wittgenstein.

XI. Hermeneutyka. Ewolucja od W. Dilthey’a do „późnego” M. Heideggera; hermeneutyka H-G. Gadamera i P. Ricoeura.

XII. Filozofia dialogu i personalizm. E. Levinas, M. Buber, E. Mounier, J. Tischner.

XIII. Filozofia analityczna. Kierunki i nurty, główne problemy i stanowiska: G. E. Moore i B. Russell i problem realizmu; W. Quine – naturalizacja epistemologii; P. Strawson – ontologia tego, co indywidualne; W. Sellars i „mit danych”; D. Davidson i zagadnienie schematu pojęciowego; J. McDowell – konceptualizm jako filozofia doświadczenia.

XIV. Neomarksizm/Postmarksizm. Szkoła frankfurcka – nowa krytyka kapitalizmu oraz komunistycznego autorytaryzmu; L. Althusser – filozofia i ideologia; S. Żiżek – marksizm i psychoanaliza oraz stare dylematy „nowej lewicy”.

XV. Postmodernizm. Krytyka metafizyki, rozumu, języka i podmiotu; relatywizm i pluralizm.

Literatura:

Literatura źródłowa jest podana na stronie: http://bacon.umcs.lublin.pl/~psikora/?page_id=555

F. Copleston, Historia filozofii, tom VII, VIII oraz tom IX, Warszawa, wydania z lat: 1989, 1991 i 1995.

• E. Gilson, T. Langan, A. A. Maurer, Historia filozofii współczesnej, Warszawa 1979.

• T. Gadacz, Historia filozofii XX wieku, dwa tomy, Kraków 2009.

• Filozofia współczesna, (red.) Z. Kuderowicz, tom I–II, Warszawa 2001.

• E. Coreth, P. Ehlen, G. Haeffner, F. Ricken, Filozofia XX wieku, Kęty 2004.

• H. Schnadelbach, Filozofia w Niemczech 1831-1933, Warszawa 1992.

• R. Ingarden, Z badań nad filozofią współczesną, Warszawa 1963.

• J. Ayer, Filozofia XX wieku, Warszawa 1997.

• A. Miś, Filozofia współczesna. Główne nurty, Warszawa 2000

Efekty uczenia się:

EFEKTY KSZTAŁCENIA obowiązujące dla roczników rozpoczętych przed rokiem ak. 2019/2020

Wiedza:

W1, posiada wiedzę na poziomie podstawowym o współczesnych poglądach filozoficznych K_W01, K_W02, K_W03, K_W06, K_W09, H1A_W01, H1A_W02, H1A_W03, H1A_W06, H1A_W09, S1A_W04

W2, zna podstawowe argumenty występujące w dyskusjach między współczesnymi filozofiami K_W03, K_W07, K_W09, H1A_W03, H1A_W07, H1A_W09, S1A_W04

W3, zna na poziomie podstawowym powiązania między ideami filozoficznymi a współczesną kulturą K_W03, K_W05, H1A_W03, H1A_W05, S1A_W01, S1A_W04

Umiejętności:

U1, potrafi zrekonstruować na poziomie podstawowym współczesne poglądy filozoficzne K_U02, K_U03, K_U04, K_U09, H1A_U02, H1A_U03, H1A_U04, H1A_U09, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08, S1A_U10

U2, umie sformułować najważniejsze argumenty występujące w filozofii współczesnej K_U02, K_U06, K_U07, H1A_U02, H1A_U06, H1A_U07

U3, potrafi przedstawić w zarysie zależności między współczesną filozofią i kulturą K_U05, K_W09, H1A_U05, H1A_W09, S1A_U08

Kompetencje społeczne:

K1, zachowuje szacunek i krytycyzm wobec pluralizmu współczesnych światopoglądów K_K02, K_K04, K_K05, K_K06, H1A_K02, H1A_K04, H1A_K05, H1A_K06, S1A_K02, S1A_K04, S1A_K06, S1A_K07

K2, przejawia gotowość do poznawania i analizy nowych idei K_K01, K_K06, H1A_K01, H1A_K06, S1A_K01, S1A_K06, S1A_K07

EFEKTY UCZENIA SIĘ obowiązujące roczniki, które rozpoczęły studia w roku ak. 2019/2020

Wiedza:

W1, posiada zaawansowaną wiedzę o współczesnych poglądach filozoficznych, K_W03, P6U_W, P6S_WG

W2, zna zaawansowane argumenty występujące w dyskusjach między współczesnymi filozofiami, K_W04, P6U_W, P6S_WG

W3, zna zaawansowane powiązania między ideami filozoficznymi a współczesną kulturą K_W06, P6U_W, P6S_WG

Umiejętności:

U1, potrafi zrekonstruować na poziomie zaawansowanym współczesne poglądy filozoficzne na podstawie lektury tekstu źródłowego K_U02, P6U_U, PS6_UW

U2, umie sformułować najważniejsze argumenty występujące w filozofii współczesnej K_U04, P6U_U, P6S_UW, P6S_UO

U3, potrafi przedstawić w zarysie zależności między współczesną filozofią i

28

kulturą K_U08, P6U_U, P6S_UW, PS6_UU

Kompetencje społeczne:

K1, zachowuje szacunek i krytycyzm wobec pluralizmu współczesnych światopoglądów, K_K02, P6U_K, P6S_KO, P6S_KK

K2, przejawia gotowość do poznawania i analizy nowych idei, K_K03, P6U_K, P6S_KO

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-01
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Damian Winczewski
Prowadzący grup: Damian Winczewski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-04
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Damian Winczewski
Prowadzący grup: Damian Winczewski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-3dcdfd8c8 (2024-03-25)