Filozofia współczesna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | F-FLZ.60 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Filozofia współczesna |
Jednostka: | Instytut Filozofii |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | https://damianwinczewski.wordpress.com/ |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
LUB
3.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Podstawowa znajomość filozofii nowożytnej. |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego) Wykład 45h, konwersatorium 60h, 3,5 ECTS Konsultacje i egzamin 15h, Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego 120h Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego 4 Godziny niekontaktowe (praca własna studenta) Studiowanie literatury 105h Przygotowanie się do egzaminu 45h Łączna liczba godzin niekontaktowych 150h Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe 5 Sumaryczna liczba punktów ECTS 9 |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | W1, egzamin ustny, ocena aktywności i jakość wypowiedzi podczas dyskusji W2, egzamin ustny, ocena aktywności i jakość wypowiedzi podczas dyskusji W3, egzamin ustny U1, ocena aktywności i jakość wypowiedzi podczas dyskusji U2, ocena aktywności i jakość wypowiedzi podczas dyskusji U3, egzamin ustny K1, egzamin ustny K2, ocena aktywności i jakość wypowiedzi podczas dyskusji |
Pełny opis: |
Treść przedmiotu obejmuje następujący zakres tematyczny: I. Wprowadzenie. Kłopoty z cezurą i merytorycznymi „warunkami brzegowymi” filozofii współczesnej. Specyfika i kondycja filozofii w drugiej połowie XIX wieku. II. Antymetafizyczny zwrot „po Heglu”: pozytywizm A. Comte’a, empiriokrytycyzm – E. Mach, R. Avenarius; drugi empiryzm brytyjski i utylitaryzm – J. S. Mill. III. Filozofia życia. Filozofia życia i kultury W. Diltheya – filozofia jako światopogląd. Filozofia F. Nietzschego: nihilizm, krytyka religii i metafizyki, kwestia moralności i prawdy, życie jako wola mocy. Procesualizm i intuicjonizm H. Bergsona. IV. Pragmatyzm. C. Peirce – pragmatyzm i realizm. W. James – prawda i metoda, empiryzm radykalny, pluralizm, filozofia religii. J. Dewey – naturalizm, instrumentalizm, aksjologia i filozofia wychowania. V. Idealizm brytyjski. H. Bradley i neoheglizm. VI. Neokantyzm marburski i badeński. H. Rickert, W. Windelband. VII. Fenomenologia. Psychologizm F. Brentany i wpływ K. Twardowskiego na fenomenologię. Stanowisko E. Husserla – fenomenologia jako filozofia pierwsza, redukcja transcendentalna i ejdetyczna. Problem intencjonalności. M. Scheler – filozofia wartości i człowieka. R. Ingarden – fenomenologia a ontologia świata realnego. VIII. Ontologia krytyczna N. Hartmanna. IX. Egzystencjalizm. M. Heidegger – ontologia fundamentalna jako analityka Dasein i jego czasowości; J. P. Sartre – fenomenologia i dualizm ontologiczny, wolność versus Bóg; K. Jaspers – filozofia egzystencji i transcendentalizm. X. Filozofia jako analiza języka – L. Wittgenstein. XI. Hermeneutyka. Ewolucja od W. Dilthey’a do „późnego” M. Heideggera; hermeneutyka H-G. Gadamera i P. Ricoeura. XII. Filozofia dialogu i personalizm. E. Levinas, M. Buber, E. Mounier, J. Tischner. XIII. Filozofia analityczna. Kierunki i nurty, główne problemy i stanowiska: G. E. Moore i B. Russell i problem realizmu; W. Quine – naturalizacja epistemologii; P. Strawson – ontologia tego, co indywidualne; W. Sellars i „mit danych”; D. Davidson i zagadnienie schematu pojęciowego; J. McDowell – konceptualizm jako filozofia doświadczenia. XIV. Neomarksizm/Postmarksizm. Szkoła frankfurcka – nowa krytyka kapitalizmu oraz komunistycznego autorytaryzmu; L. Althusser – filozofia i ideologia; S. Żiżek – marksizm i psychoanaliza oraz stare dylematy „nowej lewicy”. XV. Postmodernizm. Krytyka metafizyki, rozumu, języka i podmiotu; relatywizm i pluralizm. |
Literatura: |
Literatura źródłowa jest podana na stronie: http://bacon.umcs.lublin.pl/~psikora/?page_id=555 F. Copleston, Historia filozofii, tom VII, VIII oraz tom IX, Warszawa, wydania z lat: 1989, 1991 i 1995. • E. Gilson, T. Langan, A. A. Maurer, Historia filozofii współczesnej, Warszawa 1979. • T. Gadacz, Historia filozofii XX wieku, dwa tomy, Kraków 2009. • Filozofia współczesna, (red.) Z. Kuderowicz, tom I–II, Warszawa 2001. • E. Coreth, P. Ehlen, G. Haeffner, F. Ricken, Filozofia XX wieku, Kęty 2004. • H. Schnadelbach, Filozofia w Niemczech 1831-1933, Warszawa 1992. • R. Ingarden, Z badań nad filozofią współczesną, Warszawa 1963. • J. Ayer, Filozofia XX wieku, Warszawa 1997. • A. Miś, Filozofia współczesna. Główne nurty, Warszawa 2000 |
Efekty uczenia się: |
EFEKTY KSZTAŁCENIA obowiązujące dla roczników rozpoczętych przed rokiem ak. 2019/2020 Wiedza: W1, posiada wiedzę na poziomie podstawowym o współczesnych poglądach filozoficznych K_W01, K_W02, K_W03, K_W06, K_W09, H1A_W01, H1A_W02, H1A_W03, H1A_W06, H1A_W09, S1A_W04 W2, zna podstawowe argumenty występujące w dyskusjach między współczesnymi filozofiami K_W03, K_W07, K_W09, H1A_W03, H1A_W07, H1A_W09, S1A_W04 W3, zna na poziomie podstawowym powiązania między ideami filozoficznymi a współczesną kulturą K_W03, K_W05, H1A_W03, H1A_W05, S1A_W01, S1A_W04 Umiejętności: U1, potrafi zrekonstruować na poziomie podstawowym współczesne poglądy filozoficzne K_U02, K_U03, K_U04, K_U09, H1A_U02, H1A_U03, H1A_U04, H1A_U09, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08, S1A_U10 U2, umie sformułować najważniejsze argumenty występujące w filozofii współczesnej K_U02, K_U06, K_U07, H1A_U02, H1A_U06, H1A_U07 U3, potrafi przedstawić w zarysie zależności między współczesną filozofią i kulturą K_U05, K_W09, H1A_U05, H1A_W09, S1A_U08 Kompetencje społeczne: K1, zachowuje szacunek i krytycyzm wobec pluralizmu współczesnych światopoglądów K_K02, K_K04, K_K05, K_K06, H1A_K02, H1A_K04, H1A_K05, H1A_K06, S1A_K02, S1A_K04, S1A_K06, S1A_K07 K2, przejawia gotowość do poznawania i analizy nowych idei K_K01, K_K06, H1A_K01, H1A_K06, S1A_K01, S1A_K06, S1A_K07 EFEKTY UCZENIA SIĘ obowiązujące roczniki, które rozpoczęły studia w roku ak. 2019/2020 Wiedza: W1, posiada zaawansowaną wiedzę o współczesnych poglądach filozoficznych, K_W03, P6U_W, P6S_WG W2, zna zaawansowane argumenty występujące w dyskusjach między współczesnymi filozofiami, K_W04, P6U_W, P6S_WG W3, zna zaawansowane powiązania między ideami filozoficznymi a współczesną kulturą K_W06, P6U_W, P6S_WG Umiejętności: U1, potrafi zrekonstruować na poziomie zaawansowanym współczesne poglądy filozoficzne na podstawie lektury tekstu źródłowego K_U02, P6U_U, PS6_UW U2, umie sformułować najważniejsze argumenty występujące w filozofii współczesnej K_U04, P6U_U, P6S_UW, P6S_UO U3, potrafi przedstawić w zarysie zależności między współczesną filozofią i 28 kulturą K_U08, P6U_U, P6S_UW, PS6_UU Kompetencje społeczne: K1, zachowuje szacunek i krytycyzm wobec pluralizmu współczesnych światopoglądów, K_K02, P6U_K, P6S_KO, P6S_KK K2, przejawia gotowość do poznawania i analizy nowych idei, K_K03, P6U_K, P6S_KO |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-01 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Damian Winczewski | |
Prowadzący grup: | Damian Winczewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-04 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Damian Winczewski | |
Prowadzący grup: | Damian Winczewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.