O przyjemności (fakultet)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | F-FOP-Z-1S |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | O przyjemności (fakultet) |
Jednostka: | Instytut Filozofii |
Grupy: |
Fakultety IF II stopień sem. zimowy 2017/18 Fakultety IF ogólne sem. zimowy 2018/19 |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Bez wymagań wstępnych |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | 15,0 Godziny kontaktowe z prowadzącym zajęcia realizowane w formie np. konsultacji 30,0 Godziny kontaktowe z prowadzącym zajęcia realizowane w formie zajęć dydaktycznych 15,0 Przygotowanie się studenta do zajęć dydaktycznych 15,0 Przygotowanie się studenta do zaliczeń i/lub egzaminów 15,0 Studiowanie przez studenta literatury przedmiotu Liczba punktów ECTS - 3 |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | Aktywność K 01 |
Skrócony opis: |
Wykład jest historyczno-problemową prezentacją przyjemności. Przyjemność jako znacząca kategoria filozoficzna pojawiała się oczywiście w filozofii starożytnej. I wówczas zostały wypracowane dwa jej zasadnicze modele interpretacyjne. Pierwszy model to model ontologiczny, a drugi etyczny, w którym ocena dokonuje się w kategoriach dobro - zło. Według interpretacji ontologicznej przyjemność pojmowana jako stan zarówno psychiczny, jak i fizyczny dany w bezpośrednim doświadczeniu. Większa część wykładu poświęcona będzie analizie przyjemności w kategoriach etycznych. |
Pełny opis: |
W ramach fakultetu podjęta zostanie historyczno-problemowa prezentacja zagadnienia przyjemności. Przyjemność jako znacząca kategoria filozoficzna pojawiała się oczywiście w filozofii starożytnej. I wówczas zostały wypracowane dwa jej zasadnicze modele interpretacyjne. Pierwszy model to model ontolo-giczny, a drugi etyczny, w którym ocena dokonuje się w kategoriach dobro - zło. Według interpretacji ontologicznej przyjemność pojmowana jako stan za¬równo psychiczny, jak i fi-zyczny dany w bezpośrednim doświadczeniu. Większa część wykładu poświęcona będzie analizie przyjemności w kategoriach etycznych. |
Literatura: |
Baudrillard J., Społeczeństwo konsumpcyjne, jego mity i struktury, Warszawa 2006. Hostyński, Wartości utylitarne, Lublin 1998. Bauman Z., Sztuka życia, Kraków 2009. Diogenes Laertios, żywoty i poglądy słynnych filozofów (dowolne wydanie), roz. 8 Arystyp z Cyreny. Haidt J., Szczęście, Gdańsk 2007. Hostyński L., Karnawał czy post? O moralnych zagrożeniach w świecie konsumpcji, Warszawa 2015. Hostyński L., Wartości w świecie konsumpcji, Lublin 2006. Jakubowska H., Socjologia ciała, Poznań 2009. Martin P., Seks, narkotyki, czekolada, Warszawa 2010. Onfray M., Manifest hedonisty, Warszawa 2013. Ritzer G., Magiczny świat konsumpcji, Warszawa 2001. Tatarkiewicz W., Ttraktat o szczęściu, (dowolne wydanie). Verdon J., Przyjemności średniowiecza, Warszawa 1998. Williams L., Hard core : władza, przyjemność i "szaleństwo widzialności", Gdańsk 2010. |
Efekty uczenia się: |
• potrafi omówić główne problemy poruszane na zajęciach fakultatywnych • umie wskazać powiązania problematyki omawianej na zajęciach fakultatywnych z problematyką nauk humanistycznych i społecznych • przedstawia główne kierunki i najważniejsze stanowiska z zakresu problematyki omawianej na zajęciach • samodzielnie analizuje materiał teoretyczny związany z omawianymi w ramach przedmiotu zagadnieniami • wskazuje powiązania tematyki zajęć z instytucjami kultury i współczesnym życiem kulturalnym • porozumiewa się na tematy omawiane na zajęciach w języku polskim oraz (w przypadku zajęć fakultatywnych w języku obcym) na podstawowym poziomie w wybranym języku obcym • potrafi samodzielnie poszerzać wiedzę z zakresu omawianego na zajęciach fakultatywnych |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2016/2017" (zakończony)
Okres: | 2016-10-01 - 2017-02-01 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR W
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Lesław Hostyński | |
Prowadzący grup: | Lesław Hostyński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.