Zdrowie w społeczności lokalnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | F-FSZ/FAK21L |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Zdrowie w społeczności lokalnej |
Jednostka: | Wydział Filozofii i Socjologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Wymagania wstępne: | Brak |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Ćwiczenia: 30 Konsultacje: 2 Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego: 32 Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego: 1 Godziny nie kontaktowe (praca własna studenta): Przygotowanie się do ćwiczeń (w tym studiowanie literatury): 20 Przygotowanie się do zaliczenia: 10 Łączna liczba godzin nie kontaktowych: 30 Liczba punktów ECTS za godziny nie kontaktowe: 1 Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu: 2 |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | Zaliczenie na podstawie ustnej odpowiedzi na pytania i prezentacji projektu zaliczeniowego: K_W01,K_U01, K_U06. |
Pełny opis: |
Zdrowie jednostki zależy w dużym stopniu od jej stylu życia. Jednak to co nazywamy prozdrowotnymi zachowaniami nie zależy tylko od naszej wiedzy oraz „silnej woli”. Badania wskazują, że nie wystarczy poinformować ludzi, co jest zdrowe a co nie, ponieważ prozdrowotne zachowanie pojawi się dopiero w sprzyjającym mu środowisku. Jeśli chcemy sprawić by ludzie byli zdrowsi nie możemy ograniczyć się do działań edukacyjnych, ale przede wszystkim uczynić ich otoczenie społeczne i fizyczne bardziej zdrowym. Celem fakultetu jest: • nabycie przez studentów wiedzy o społecznych determinantach zdrowia, oraz narzędziach polityki zdrowotnej możliwych do zastosowania na poziomie społeczności lokalnej, • badania diagnozujące potrzeby zdrowotne w społeczności lokalnej, • badania usług zdrowotnych, • programy promocji zdrowia, Wyposażony w taką wiedzę i umiejętności socjolog może pełnić różne funkcje: badacza potrzeb, usług i polityk zdrowotnych, specjalisty kształtującego lokalne polityki zdrowotne, czy animatora projektów promujących zdrowie. Fakultet jest komplementarny do obligatoryjnego wykładu „Socjologia zdrowia, choroby i medycyny”. |
Literatura: |
Jan Domaradzki – O definicjach zdrowia. Folia Medica Lodziensia, 2013, 40(1), 5-29. Editorial – What is Health? The ability to adapt. Lancet. Bohdan Skrzypczak, Metoda animacji społecznej – zasadnicze aspekty praktyki edukacyjnej w: Edukacja i animacja społeczna w środowisku lokalnym, CAL, Warszawa 2006. Magdalena Zarzeczna-Baran - Potrzeby zdrowotne Nina Kooll, Raif Schwarzer, „Prawdziwych przyjaciół..." Wsparcie społeczne, stres, choroba i śmierć. [w:] Wsparcie społeczne, stres, zdrowie. Helena Sęk, Roman Cieślak (red.), Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005. Puchalski K., Korzeniowska E., Dlaczego nie dbamy o własne zdrowie. Rola potocznych racjonalizacji w wyjaśnianiu zachowań zdrowotnych, w: Piątkowski W. (red.), Zdrowie, choroba, społeczeństwo. Studia z socjologii medycyny, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2004, 107-126. Ann Bowling - Research methods in health. Investigating health and health services, ss. 1-16. Roman Topór-Mądry, Aleksandra Gilis-Januszewska, Jolanta Kurkiewicz, Andrzej Pająk - Szacowanie potrzeb zdrowotnych. (rozdział 2). Mirosław J. Wysocki, Izabela Sakowska, Justyna Car - Miary obciążeń zdrowotno-społecznych - nowe mierniki sytuacji zdrowotnej ludności. "Przegląd epidemiologiczny". 2005, 59, 125-134. Roman Lewandowski - Pomiar Jakości usług medycznych z wykorzystaniem metody SERVQUAL. Problemy Jakości nr 9, s. 30-35. Aleksandra Czerw, Urszula Religioni, Dominik Olejniczak - Metody pomiaru oraz oceny jakości świadczonych usług w podmiotach leczniczych, Probl Hig Epidemiol 2012, 93(2): 269-273. 10. Lucyna Gromulska, Mirosław J Wysocki - Metody oceny systemów ochrony zdrowia. PRZEGL EPIDEMIOL 2010; 64: 413 - 420 Ostrowska A., Oczekiwania i realizacja wyrażanych potrzeb zdrowotnych pacjentów w świetle rozwiązań ustawowych, Kraków 2002. Sidorowicz W., Maroszek J., Kiedik D., Analiza społeczna w polityce zdrowotnej, Kraków 2002. Szymborski J. (red.), Zdrowie publiczne i polityka ludnościowa, Rządowa Rada Ludnościowa, Warszawa 2012. Topór-Mądry R., Gilis-Januszewska A., Kurkiewicz J., Pająk A., Szacowanie potrzeb zdrowotnych, Kraków 2002. Wojtyniak B., Goryński P., Elementy metodologii określania potrzeb zdrowotnych, Warszawa 2001. Wojtyniak B., Goryński P., Moskalewicz B. (red.), Sytuacja zdrowotna ludności Polski i jej uwarunkowania, Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego – Państwowy Zakład Higieny, Warszawa 2012. |
Efekty uczenia się: |
K_W01 Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu wybrane fakty, obiekty i zjawiska z zakresu subdyscyplin socjologicznych oraz pozostałe szczegółowe zagadnienia społeczne K_U01 Potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę socjologiczną w warunkach przewidywalnych i wymagających niestandardowych rozwiązań K_U06 Potrafi dyskutować na tematy społeczne i krytycznie oceniać stanowiska innych dyskutantów |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-23 - 2021-06-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Michał Nowakowski | |
Prowadzący grup: | Michał Nowakowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.