Współczesny ewolucjonizm. Od spekulacji do teorii naukowej (fakultet)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | F-FWE-K-Z-2S |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Współczesny ewolucjonizm. Od spekulacji do teorii naukowej (fakultet) |
Jednostka: | Instytut Filozofii |
Grupy: |
Fakultety IF II stopień sem. zimowy 2017/18 |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | 1. Znajomość podstawowych zagadnień epistemologii i historii nauki. 2. Umiejętność dokonywania samodzielnej oceny wartości merytorycznej i poznawczej argumentów wysuwanych w literaturze dotyczącej tych dwóch obszarów wiedzy. |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | 1. Frekwencja 2. Sprawdzian pisemny |
Skrócony opis: |
Jednym z podstawowych założeń współczesnej nauki jest twierdzenie, że prawie wszystkie dziedziny rzeczywistości, a także sposoby jej badania i opisu, podlegają zmianom o charakterze ewolucyjnym, przed rewolucją darwinowską okreśanym zwykle jako transformizm. Celem wykładu jest ukazanie motywów i racji, które ukształtowały współczesne pojmowanie idei ewolucji jako głównego paradygmatu przyjmowanego nie tylko w biologii i fizyce, lecz także w psychologii, medycynie, antropologii kulturowej, ekonomii, językoznawstwie i naukach informatycznych. Zagadnienie będzie rozpatrzone w ujęciu historycznym, światopoglądowo-etycznym i metodologiczno-epistemicznym, ze szczególnym uwzględnieniem roli pełnionej przez teorię ewolucji we współczesnych naukach kognitywnych. |
Pełny opis: |
Zakres tematów: 1. Klasyczny i nowożytny model uprawomocnienia wiedzy. Holistyczny i historyczny zwrot w teorii poznania naukowego. 2. Obraz Wszechświata w starożytności oraz jego spekulatywne transformacje w XVII w. Początki nowożytnej nauki. 3. Platonizm i romantyzm a nowożytne koncepcje przyrody. Termodynamika jako światopogląd. 4. Ewolucja jako fakt i teoria. Naukowe, filozoficzne i światopoglądowe przesłanki ewolucjonizmu. 5. Co nowego ewolucjonistyczna interpretacja przyrody ożywionej wnosi do tradycyjnych przekonań dotyczących pochodzenia i natury moralności? 6. Życie po Darwinie. Miejsce istot ludzkich wśród innych zwierząt i we wszechświecie. 7. Czy współczesne nauki biologiczne obalają tradycyjne przekonania dotyczące źródeł i natury człowieczeństwa? 8. Kreacjonistyczna krytyka neodarwinizmu. Czy jest zgodna z metodologią naukową i teologią religii chrześcijańskiej? 9. Interpretacja źródeł i funkcji kultury wysokiej przez psychologię ewolucyjną. Czy człowiek jest bardzo kulturalną małpą? 10. Ewolucjonizm w antropologii kulturowej i jego główne nurty rozwojowe. Antropologiczna krytyka socjobiologii. 11. Antropologiczne źródła nauk kognitywnych. Kognitywistyczna krytyka relatywizmu kulturowego. 12. Myślenie ludzkie jako porozumienie, komunikacja i współpraca. Zagadnienie intencjonalności indywidualnej, współdzielonej i kolektywnej. |
Literatura: |
1. Barnard A., Antropologia. Zarys teorii i historii, Warszawa: PIW 2016, roz. 3 i 7. 2. Detel W., Nauka, w: Martens E., Schnädelbach H. (red.), Filozofia. Podstawowe pytania, Warszawa: Wiedza Powszechna 1995, roz. 3.4. 3. Dunbar R., Nowa historia ewolucji człowieka, Kraków: Copernicus Center Press 2015, roz. 5-7. 4. Fuller S., Nauka vs religia? Inteligentny projekt a zagadnienie ewolucji, Poznań: Zysk i S-ka 2009, roz. 2 i 5. 5. Gould S.J., Niewczesny pogrzeb Darwina. Wybór esejów, Warszawa: Prószyński i S-ka 1999. 6. Kragh H., Wielkie spekulacje. Teorie i nieudane rewolucje w fizyce i kosmologii, Kraków: Copernicus Center Press 2016, roz. 1, 3, 7 i 8. 7. Stewart-Williams S., Darwin, Bóg i sens życia. Dlaczego teoria ewolucji zmienia wszystko, co (myśleliśmy, że) wiemy, Warszawa: Wydawnictwo CiS 2014. 8. Tomasello M., Historia naturalna ludzkiego myślenia, Kraków: Copernicus Center Press 2015. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien W1. rozumieć, czym ewolucja jako fakt różni się od teorii ewolucji i od ewolucjonizmu, W2. scharakteryzować główne koncepcje ewolucyjnej zmiany wysunięte na przestrzeni ostatnich dwustu lat, W3. wyjaśnić, na czym polega różnica między pozytywistycznym a romantycznym podejściem do zagadnienia ewolucji. UMIEJĘTNOŚCI W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć: U1. odróżnić naukowe i spekulatywne próby tłumaczenia konsekwencji powodowanych przez dominację ewolucjonizmu we współczesnej kulturze umysłowej, U2. skłaniać innych uczestników zajęć do podejmowania dyskusji na temat obecności spekulatywnych sposobów myślenia w dawniejszych i dzisiejszych próbach wyjaśnienia ewolucji, U3. prawidłowo posługiwać się kluczowymi pojęciami, za pomocą których formułuje się przekonania światopoglądowe odwołujące się do ewolucjonizmu jako rzekomo nieodpartej wizji człowieka i natury. KOMPETENCJE SPOŁECZNE W wyniku przeprowadzonych zajęć student będzie K1. krytycznie przyjmował funkcjonujące w kulturze masowej sądy dotyczące znaczenia ewolucjonizmu we współczesnej nauce i życiu społecznym, K2. chętny do kształtowania przekonań dotyczących powiązań przyrodoznawstwa ze spekulatywnymi formami myślenia w oparciu o rozważania historyków akcentujących wagę społecznych i kulturowych determinacji rozwoju nauki, K3. dostrzegał i doceniał walory niezależnej od scjentystycznej propagandy opinii publicznej, odwołującej się do wyjaśnień i ocen nawiązujących do zdroworozsądkowo-realistycznych interpretacji granic ludzkiego poznania. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.