Social Cognition (PiW)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | F-K.119 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Social Cognition (PiW) |
Jednostka: | Instytut Filozofii |
Grupy: |
Kognitywistyka I st. prz. wybieralne blok #PIW (sem. 2,6) |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | angielski |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godziny kontaktowe z prowadzącym zajęcia, realizowane w formie np. konsultacji (łączna liczba godzin w semestrze): 10 Godziny kontaktowe z prowadzącym zajęcia realizowane w formie zajęć dydaktycznych (łączna liczba godzin w semestrze): 30 Przygotowanie się studenta/ki do zajęć dydaktycznych (łączna liczba godzin w semestrze): 30 Przygotowanie się studentki/a do zaliczeń i/lub egzaminów (łączna liczba godzin w semestrze): 15 Studiowanie przez studenta/kę literatury przedmiotu (łączna liczba godzin w semestrze): 20 |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | Pisemne kolokwium końcowe lub/i referat ustny i aktywność. |
Skrócony opis: |
W ramach zajęć postaramy się odpowiedzieć na pytania: Co to znaczy, że człowiek jest istotą społeczną? Jak jednostki współtworzą i funkcjonują w rzeczywistości społecznej? Jakie procesy społeczne wpływają na nasze zachowania i oceny? W tym celu odwołamy się do szeregu koncepcji i idei z obszaru psychologii społecznej (wpływ grupy na podejmowanie decyzji i rozwiązywanie problemów, pojęcie stereotypu, pojęcie jaźni odzwierciedlonej, rola emocji w procesach poznawczych), neuronauk (geneza "społecznej natury" człowieka), socjologii (społeczne tworzenie rzeczywistości, socjalizacja pierwotna i wtórna), filozofii nauki (poznanie społeczne Ludwika Flecka) i nurtów związanych z tzw. ucieleśnionym poznaniem. |
Pełny opis: |
Kurs ma na celu zapoznanie studentów z badaniami nad poznaniem społecznym, które pomagają odpowiedzieć między innymi na pytania: Co to znaczy, że człowiek jest istotą społeczną? Jak jednostki współtworzą i funkcjonują w rzeczywistości społecznej? Jakie procesy społeczne wpływają na nasze zachowania i oceny? Ponieważ badania kognitywistyczne nad poznaniem społecznym mają charakter interdyscyplinarny, przyjrzymy się ustaleniom poszczególnych dyscyplin, nurtów i koncepcji, zwłaszcza neuronauki, socjologii, psychologii społecznej, sztucznej inteligencji, robotyki, psychologii ekologicznej i badań nad tzw. poznaniem szerokim (jak „4E” czy poznanie rozproszone), a w uzupełneniu również badań nad poznaniem u zwierząt. Dzięki temu zapoznamy się także z poznawczą rolą organizacji społecznych, praktyk kulturowych czy materialnych artefaktów. Podczas zajęć wykorzystamy nie tylko fragmenty publikacji naukowych, lecz również materiały multimedialne. Wszystkie lektury zostaną udostępnione w wersji elektronicznej; mile widziane będą również własne propozycje. Spotkania składały się będą z wprowadzenia do tematu (prezentacje z wprowadzeń zostaną później udostępnione w katalogu na platformie Teams), wspólnego omówienia lektury lub innego materiału dydaktycznego, referatu studenta/ki oraz podsumowania. |
Literatura: |
Proponowana literatura*: [*Lektury będą dobierane na bieżąco w trakcie kursu w konsultacji ze studentami. Prowadzący zapewnia elektroniczne wersje wszystkich wymaganych tekstów] - Alač, M. & Hutchins, E. (2004). I See What You Are Saying: Action as Cognition in fMRI Brain Mapping Practice. Journal of Cognition and Culture, 4, 3, 629–661. - Berger, P.L., Luckmann, T. (1991). The social construction of reality: A treatise in the sociology of knowledge. No. 10. Penguin UK. [excerpts] - Fiske, S T., Taylor, S.E. (2020). Social Cognition: From brains to culture. SAGE Publications Ltd. [excerpts] - Frith, C.D., Frith, U. Social cognition in humans. Curr Biol. 2007 Aug 21;17(16):R724-32. - Gordon, R.M., Barker, J.A. 1994. Autism and the ‘theory of mind’ debate. Philosophical psychopathology (1994): 163-181. - Henschel, A., Laban, G. & Cross, E.S. (2021). What Makes a Robot Social? A Review of Social Robots from Science Fiction to a Home or Hospital Near You. Curr Robot Rep. - Newen, A. Leon De Bruin, L., Gallagher, S. (2018). The Oxford Handbook of 4E Cognition. Oxford University Press. [excerpts] - Paulesu, E. et al. (2000). A cultural effect on brain function. Nature neuroscience 3.1: 91. - Rączaszek-Leonardi, J., Nomikou, J. i Rohlfing, K. J. (2013). Young children’s dialogical actions: The beginnings of purposeful intersubjectivity. IEEE Transactions on Autonomous Mental Development, 5(3), 210-221. - Smith, E.R., Mackie, D.M., Claypool, H.M. (2015). Social Psychology. Psychology Press. [excerpts] |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: W1: Student/ka zna przedmiot badań z zakresu poznania społecznego w kontekście udziału poszczególnych dyscyplin z nimi związanych (K_W01, K_W09, K_W10). W2: Student/ka zna i definiuje ogólną i specjalistyczną terminologię anglojęzyczną z zakresu badań nad poznaniem społecznym (K_W02). W3: Student/ka zna metody i narzędzia badań nad poznaniem społecznym (K_W03). W4: Student/ka ma podstawową i uporządkowaną wiedzę o koncepcjach i nurtach w kognitywistyce w odniesieniu do zjawisk poznania społecznego (K_W05, K_W06, K_W08, K_W09). W5: Student/ka zna i rozumie rolę języka i ogólnie komunikacji w odniesieniu do badań nad poznaniem społecznym (K_W07). Umiejętności: U1: Student/ka potrafi samodzielnie wyszukiwać, selekcjonować, analizować, oceniać oraz integrować informacje z różnych źródeł (K_U01, K_U10). U2: Student/ka potrafi sformułować problem i hipotezę naukową oraz dobrać odpowiednie metody i narzędzia badawcze w zakresie kognitywistycznych badań nad poznaniem społecznym (K_U02, K_U10). U3: Student/ka potrafi analizować wybranych komunikatów i tekstów z różnych perspektyw metodologicznych, umiejętnie formułując wnioski (K_U03, K_U06). U4: Student/ka potrafi dobrać i zaprezentować argumenty w odniesieniu do wybranego stanowiska z zakresu badań nad poznaniem społecznym, łącząc podstawową znajomość współczesnych dyskusji i ustaleń z wynikami własnych dociekań (K_U06, K_U01, K_U10). U5: Student/ka potrafi prowadzić dyskusję w zakresie kognitywistyki na temat poznania społecznego (K_U08, K_U10). Kompetencje społeczne: K1: Student/ka rozwija w sobie zdolność krytycznej oceny posiadanej i dostępnej wiedzy oraz wiarygodności jej źródeł, jak również zdolność kreatywnego jej wykorzystania w praktyce naukowej czy zawodowej (K_K01, K_K04). K2: Student/ka jest przygotowany do upowszechniania osiągnięć badań kognitywistycznych (K_K03, K_K05). |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-06-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KW
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Kołtun | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Kołtun, Marcin Trybulec | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-06-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Trybulec | |
Prowadzący grup: | Marcin Trybulec | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.