Wprowadzenie do teorii komunikacji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | F-K.13 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wprowadzenie do teorii komunikacji |
Jednostka: | Zakład Ontologii i Teorii Poznania |
Grupy: |
Przedmioty kierunkowe kognitywistyka IV sem. |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Wiedza z zakresu podstawowych problemów epistemologii i teorii informacji |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | 1. Egzamin pisemny 2. Referat ustny na temat przeczytanej książki |
Pełny opis: |
Wykład prezentuje podstawowe pojęcia, modele procesu komunikacji oraz trendy teoretyczne w naukach o komunikowaniu. Problemem głównym, wokół którego oscylują wykłady jest napięcie między transmisyjno-indywidualistycznym rozumieniem komunikacji a interkcyjno-społecznym jej modelem. |
Literatura: |
BAYLON C., MIGNOT X.,Komunikacja, Kraków 2008 DEVLIN K., Żegnaj, Kartezjuszu, Warszawa 1999 GOBAN – KLAS T.,Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy radia, telewizji i Internetu, Warszawa 2009 GODLEWSKI G., MANCWEL A.,Antropologia słowa.Zagadnienia i wybór tekstów, Warszawa 2003 FISKEJ.,Wprowadzenie do badań nad komunikowaniem, Wrocław 1999 KURCZ I.,Psychologia języka i komunikacji, Warszawa 2000 MCQUAIL D.,Teoria komunikowania masowego, Warszawa 2008 MIKUŁOWSKI – POMORSKI J.,Informacja i komunikacja. Pojęcia, wzajemne relacje, Wrocław 1988 MORREALE S., et. al.,Komunikacja miedzy ludźmi, Warszawa 2008 NĘCKI Z., Komunikacja międzyludzka, Kraków 2000 OLIVIER B., Nauki o komunikowaniu, Warszawa 2010 PISAREK W., Wstęp do nauki o komunikowaniu,, Warszawa 2008 SPERBER D., WILSON D.,Relewancja. Komunikacja i poznanie, Kraków 2011 WINKIN Y., Antropologia komunikacji. Od teorii do badań terenowych, Warszawa 2007 WINTERHOFF - SURK P.,Psychologia mediów, Kraków 2007 |
Efekty uczenia się: |
01 Student potrafi określić tożsamość nauki o komunikowaniu na tle innych nauk humanistycznych. 02 Student zna i potrafi podać definicje podstawowych pojęć (tj, nadawca, odbiorca, komunikat, sygnał, szum, koder, kod, kontekst, znak, interpretacja, znaczenie). 03 Student rozróżnia formułowane w nauce o komunikowaniu ogóle koncepcje komunikacji jako przekazu informacji. 04 Wymienia i wyjaśnia podstawowe metody badań w ramach nauki o komunikacji. 05 Student wyjaśnia rolę języka i komunikacji w kształtowaniu obrazu świata i jego wpływ na percepcję i poznanie. 06 Student potrafi jasno i prosto komunikować wiedzę w zakresie nauk o komunikacji. 07 Student potrafi przeprowadzić analizę (semantyczną i pragmatyczną) wypowiedzi językowej. 08 Student potrafi poprawnie stosować terminologię z różnych teorii komunikacji. 09 Student potrafi powiązać różne terminy opisujące to samo zjawisko w różnych teoriach komunikacji. 10 Student jest aktywny w poszukiwaniu wiedzy i doskonaleniu umiejętności 11 Student jest świadomy zróżnicowanej wartości dostępnej powszechnie wiedzy dotyczącej komunikacji. 12 Student jest świadomy społecznych i praktycznych konsekwencji posiadanej wiedzy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.