Komunikacja i poznanie (JiD)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | F-K.131 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Komunikacja i poznanie (JiD) |
Jednostka: | Instytut Filozofii |
Grupy: |
Kognitywistyka i st. prz. wybieralne blok #JiD (sem. 3,5) |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Brak |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | 1 ECTS = 30h - uczestnictwo w konwersatorium 2 ECTS = 60h - studiowanie literatury przedmiotu 1 ECTS = 30h - przygotowanie do zaliczenia przedmiotu |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | W1, test, W2, test, W3, test, udział w dyskusji W4, test, udział w dyskusji U2, prezentacja multimedialna, udział w dyskusji U3, prezentacja multimedialna, udział w dyskusji U4, prezentacja multimedialna, udział w dyskusji U5, prezentacja multimedialna, udział w dyskusji |
Skrócony opis: |
Głównym tematem zajęć będzie przedstawienie dwóch dominujących i konkurujących wzajemnie modeli komunikacji: modelu transmisyjnego i modelu interakcyjnego (czasem zwanego orkiestralnym lub rytualnym) ze wskazaniem historycznych źródeł każdego z nich (Shannon & Weaver, Malinowski, Austin, Grice). |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest wprowadzenie do głównych problemów badawczych w naukach o komunikacji na tle zagadnień rozważanych w kognitywistyce. Głównym tematem zajęć będzie przedstawienie dwóch dominujących i konkurujących wzajemnie modeli komunikacji: modelu transmisyjnego i modelu interakcyjnego (czasem zwanego orkiestralnym lub rytualnym) ze wskazaniem historycznych źródeł każdego z nich (Shannon & Weaver, Malinowski, Austin, Grice). Transmisyjny model komunikacji omówiony zostanie na przykładzie badań Leavitte'a i Bavelasa dotyczących wpływu struktury komunikacji w grupie na skuteczność rozwiązywanych przez nią zadań. Podczas zajęć studenci przeprowadzą replikę eksperymentu Leavitte'a. Po zapoznaniu się z modelem transmisyjnym można będzie przyjrzeć się krytycznej dyskusji dotyczącej modeli komunikacji, aby wskazać praktyczne konsekwencje użycia danego modelu. Spór o model komunikacji potraktowany zostanie jako szczególny przypadek dyskusji toczących się w obrębie kognitywistyki między indywidualistycznymi a kolektywistycznymi ujęciami poznania i komunikacji. W celu eksplikacji modelu interakcyjnego wykorzystana zostanie teoria relewancji D. Sperbera i D. Wilson. Studenci zapoznają się z koncepcją implikatur konwersacyjnych, maksymami konwersacyjnymi oraz teorią aktów mowy. |
Literatura: |
1. Austin J., Mówienie i poznawanie, Warszawa 1993 2. Baylon C., Mignot X., Komunikacja, Kraków 2008. 3. Bernstein, Socjolingwistyka a społeczne problemy kształcenia [w:] Język i społeczeństwo, red. M. Głowiński, Warszawa 1980 4. Fiske J., Wprowadzenie do badań nad komunikowaniem, Wrocław 1999. 5. Głąb A., Język: wehikuł myśli czy narzędzie komunikacji, "Principia", XLIII-XLIV, 2005-2006 6. Grice H.P., Logika a konwersacja, [w:] Język w świetle nauki, wyb. B. Stanosz, Warszawa 1980 7. Goban-Klas T., Media i komunikowanie masowe, Warszawa 1999. 8. Habermas J., Teoria działania komunikacyjnego. Racjonalność działania a racjonalność społeczna, t. I, Warszawa 1999 9. Hymes D., Socjolingwistyka i etnografia mówienia [w:] Język i społeczeństwo, wyb. M. Głowiński, Warszawa 1980 10. Muszyńki Z., Komunikowanie z punktu widzenia kognitywistyki [w:] Media studies, red. K. Stępnik, M. Rajewski, Lublin 2008 11. Pisarek W., Wstęp do nauki o komunikowaniu, Warszawa 2008 12. Sperber D., Wilson D., Relewancja. Komunikacja i poznanie 2011 13. Stenning K., Lascarides A., Calder J., Introduction to Cognition and Communication, Cambridge, Massachusetts, 2006. 14. Szczęsna E. (red.), Przekaz digitalny. Z zagadnień semiotyki, semantyki i komunikacji cyfrowej, Kraków 2015. |
Efekty uczenia się: |
W1: Student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia związane z poznaniem i komunikacją - K_W01 W2: Umie omówić podstawowe zagadnienia teorii komunikacji i poznania - K_W01, K_W07, K_W15 W3: Potrafi scharakteryzować współczesne teorie komunikacji, w tym teorie komunikacji nawiązujące do problematyki środowisk cyfrowych - K_W01, K_W07 W4: Rozumie społeczny kontekst badań nad komunikacją i poznaniem oraz zna dylematy współczesnej cywilizacji związane z wykorzystaniem informacji i wiedzy.- K_W11 U1: Potrafi wyszukiwać, selekcjonować, analizować i oceniać informacje przy wykorzystaniu różnych źródeł i metod. - K_U01 U2: Potrafi analizować teksty źródłowe z zakresu teorii komunikacji i poznania.- K_U03 U3: Umie sformułować problem badawczy, dobrać właściwe metody i narzędzia rozwiązywania, rozwiązać go oraz zaprezentować wyniki badań. - K_U02 U4: Potrafi sformułować w sposób przejrzysty własne stanowisko oraz argumentować na jego rzecz; potrafi również ocenić kontrargumenty i udzielić na nie odpowiedzi; prezentuje swoje stanowisko w postaci pracy pisemnej, wystąpienia ustnego wspartego prezentacją- K_U09 U5: Potrafi wyciągać logiczne wnioski z przyjętych założeń i ocenić poprawność argumentacji - K_U06 K1: Jest przygotowany do krytycznej oceny własnej i dostępnej powszechnie wiedzy; w dyskusjach przejawia postawę konstruktywnego krytycyzmu- K_K01 K2: Ma świadomość społecznych konsekwencji wdrażania technologicznych rozwiązań wspomagających czynności poznawcze i aktywności komunikacyjne.- K_K02 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-01 |
Przejdź do planu
PN KW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Konderak | |
Prowadzący grup: | Tomasz Walczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-04 |
Przejdź do planu
PN KW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Konderak | |
Prowadzący grup: | Tomasz Walczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-03 |
Przejdź do planu
PN KW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Walczyk | |
Prowadzący grup: | Tomasz Walczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.