Analizy semiotyczne (JiD)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | F-K.134 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Analizy semiotyczne (JiD) |
Jednostka: | Instytut Filozofii |
Grupy: |
Kognitywistyka i st. prz. wybieralne blok #JiD (sem. 3,5) |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Mile widziany podstawowy kurs semiotyczny dla kognitywistów ("Znaki i kody komunikacji"), jednak prowadzący zapewnia podstawową powtórkę z narzędzi semiotycznych w zakresie potrzebnym do przeprowadzania analiz. |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godziny kontaktowe z prowadzącym zajęcia, realizowane w formie np. konsultacji (łączna liczba godzin w semestrze): 10 Godziny kontaktowe z prowadzącym zajęcia, realizowane w formie zajęć dydaktycznych (łączna liczba godzin w semestrze): 30 Przygotowanie się studenta/ki do zajęć dydaktycznych (łączna liczba godzin w semestrze): 30 Przygotowanie się studentki/a do zaliczeń i/lub egzaminów (łączna liczba godzin w semestrze): 15 Studiowanie przez studenta/kę literatury przedmiotu (łączna liczba godzin w semestrze): 20 |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | - Forma zaliczenia zajęć: aktywność na zajęciach, referat lub końcowe zaliczenie ustne. - Niezależnie od powyższego, każda aktywność podczas zajęć lub po zajęciach* jest cenna i wpływa na ocenę (*osoby mniej skłonne do spontanicznych wypowiedzi ustnych mogą wykazać się w krótkich pisemnych komentarzach wysłanych po wybranych spotkaniach). |
Skrócony opis: |
Zjawiska semiotyczne leżą u podstaw zjawisk kulturowych, społecznych, a także poznawczych. Konstytuują one różne obszary aktów komunikacji, które podlegają analizom semiotycznym. Fakty semiotyczne poddane analizie dotyczą zjawisk semiotycznych takich jak: metafora, perswazja symboliczna, design, sztuka czy inne systemy znaków semiotycznych tworzących artefakty świata znaków. |
Pełny opis: |
Zajęcia te będą miały charakter w pełni praktyczny i możliwie interaktywny. Zajmiemy się wykrywaniem, analizą i wyciąganiem wniosków z wybranych – głównie przez studentki i studentów – zjawisk znakowych i procesów komunikacyjnych w życiu codziennym, percepcji filmu (od kina przez seriale po kreskówki i teledyski), gier, mediów społecznościowych, sztuki, reklamy, literatury, przedmiotów użytkowych (od prostych narzędzi po obiekty architektoniczne), badań naukowych i wydarzeń społecznych. Wykorzystamy do tego i ocenimy narzędzia semiotyczne bardziej i mniej znane, jak te zaproponowane przez Jurija Łotmana do badaniach nad filmem i społeczeństwem, Umberta Eco – nad kulturą masową, Rolanda Barthesa – nad mitami współczesnymi, Donalda Normana – nad relacją między znacznikiem i afordancją w projektowaniu interakcji poznawczych człowiek–artefakt, czy wreszcie jak koncepcja intertekstualności kontrowersyjnej Julii Kristevej. Omówimy także analizy semiotyczne z wybranych ciekawych studiów przypadku, na przykład ze studium robotyki społecznej Morany Alač czy studium fenomenu sportu Tomasza Michaluka. Jak będą przebiegały zajęcia: Prowadzący przedstawi lub przypomni wybrane narzędzia semiotyczne i dotychczasowy zakres ich wykorzystania. Następnie wybierać będziemy przykłady do analiz i dyskusji, każdorazowo na potrzeby kolejnych spotkań. Główną – właściwą – część każdego spotkania wypełni prezentacja wybranego przykładu (np. fragmentów filmu, artefaktu użytkowego czy zjawiska kulturowego) i następnie omówienie go. W optymalnej wersji będzie to rodzaj referatu, przygotowanego przez jedną lub więcej osób, po którym nastąpi ogólna dyskusja. W każdym przypadku postawimy też sobie pytanie o możliwą wartość tych analiz dla kognitywistyki. Postaramy się przy tym maksymalnie wykorzystać multimedialne możliwości zdalnego (tymczasem) trybu zajęć. |
Literatura: |
(Wymienione teksty nie są lekturami obowiązkowymi, lecz głównymi źródłami dla prowadzącego zajęcia, który dostarcza opracowań lub fragmentów. Niemniej, teksty te zostaną w miarę możliwości udostępnione dla chętnych) ∙ Alač, M., Movellan, J. i Tanaka, F. (2013). Jak uspołecznić robota: Organizacja przestrzenna i multimodalne interakcje semiotyczne w laboratorium robotyki społecznej. Avant, 4(1), 133-177. ∙ Boeriis, .M., Maagerø, E., Tønnessen, E., i Andersen, T. (2015). Social Semiotics: Key Figures, New Directions. Abingdon, Oxon, New York: Routledge. ∙ Barthes, R. (1970). Mit i znak. Eseje, Warszawa: PIW. ∙ Berger, A. (2010). The Objects of Affection: Semiotics and Consumer Culture. London: Palgrave Macmillan. ∙ Boorstin, J. (1990). The Hollywood Eye: What Makes Movies Work. New York: Harper Collins. ∙ Chandler, D. (2002). Semiotics for Beginners. http://www.visual-memory.co.uk/daniel/Documents/S4B ∙ Eco, U. (1996). Semiologia życia codziennego. Warszawa: Czytelnik. ∙ Łotman, J. (1983). Semiotyka filmu. Warszawa: Wiedza Powszechna. ∙ Łotman, J. (2008). Uniwersum umysłu. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego. ∙ Markowski, M. (2007). Przygoda ciała i znaków. Wprowadzenie do pism Julii Kristevej. W: J. Kristeva, Czarne słońce. Kraków: Universitas. ∙ Michaluk, T. (2011). Semiotyczne i pragmatyczne zagadnienia teorii sportu. Wrocław: Wydawnictwo AWF. ∙ Norman, D. (2018). Dizajn na co dzień. Kraków: Wydawnictwo Karakter. ∙ Skaggs, S. (2017). FireSigns: A Semiotic Theory for Graphic Design. Cambridge, MA: The MIT Press. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: W1: Student/ka zna przedmiot badań z zakresu analiz semiotycznych i w kontekście udziału możliwych innych dyscyplin z nimi związanych (K_W01, K_W04, K_W10). W2: Student/ka zna i definiuje ogólną i specjalistyczną terminologię z zakresu analiz semiotycznych (K_W02, K_W04). W3: Student/ka zna metody i narzędzia badań nad zjawiskami znakowymi i komunikacją (K_W03). W4: Student/ka zna i rozumie rolę języka i ogólnie komunikacji w odniesieniu do badań semiotycznych i pokrewnych (K_W07). W5: Student/ka zna i rozumie różnorodne relacje semiotyki z kognitywistyką (K_W03, K_W10). Umiejętności: U1: Student/ka potrafi samodzielnie wyszukiwać, selekcjonować, analizować, oceniać oraz integrować informacje z różnych źródeł (K_U01, K_U10). U2: Student/ka potrafi rozpoznać i opisać zjawisko semiotyczne oraz dobrać odpowiednie metody i narzędzia badawcze na potrzeby analizy tego zjawiska (K_U02, K_U10). U3: Student/ka potrafi kreatywnie zastosować w analizach semiotycznych różne perspektywy metodologiczne, umiejętnie formułując wnioski (K_U02, K_U06). U4: Student/ka potrafi prowadzić dyskusję w zakresie zróżnicowanej problematyki semiotycznej (K_U08, K_U10). U5: Student/ka potrafi komunikować się z użyciem terminologii semiotycznej i umiejętnie odnosić ją do różnorodnych tematów kognitywistycznych (K_U08, K_U09). Kompetencje społeczne: K1: Student/ka rozwija w sobie zdolność krytycznej oceny klasycznych ustaleń i narzędzi analitycznych w obszarze badań semiotycznych i pokrewnych, jak również zdolność kreatywnego jej wykorzystania w praktyce naukowej czy zawodowej (K_K01, K_K04). K2: Student/ka jest przygotowany/a do upowszechniania badań nad różnorodnymi zjawiskami semiotycznymi w kontekście problematyki kognitywistycznej (K_K03, K_K05). |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-01 |
Przejdź do planu
PN KW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Konderak | |
Prowadzący grup: | Witold Wachowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.