Wstęp do psychologii poznawczej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | F-K.14 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wstęp do psychologii poznawczej |
Jednostka: | Wydział Filozofii i Socjologii |
Grupy: |
Przedmioty kierunkowe kognitywistyka II sem. (stare) |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | xx |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego) Wykład 30 Konwersatoria 30 Konsultacje 1 Egzamin ustny 0,5 Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego 61,5 Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego 2 Godziny niekontaktowe (praca własna studenta) Bieżące przygotowanie do konwersatoriów 30 Przygotowanie prezentacji multimedialnej na wybrany temat w ramach zajęć konwersatoryjnych (praca zespołowa) 8,5 Studiowanie literatury 30 Przygotowanie się do kolokwium i egzaminu 20 Łączna liczba godzin nie kontaktowych 88,5 Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe 3 Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu 5 |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | W1, W2, W3, W4 - kolokwium, egzamin, prezentacja dyskusja dydaktyczna U1, U2, U3, U5 - kolokwium, egzamin, prezentacja U4 - prezentacja wykonana zespołowo P1 - przygotowywanie się do zajęć, ustne "wejściówki" sprawdzające stan przygotowania studenta do zajęć P2 - ocena prezentacji P3 - egzamin, dyskusja dydaktyczna |
Pełny opis: |
Moduł obejmuje wiedzę z zakresu problematyki procesów, które pozwalają człowiekowi orientować się w świecie i tworzyć sobie obraz świata (procesy percepcyjne-wyobrażeniowe-myślowe- decyzyjne-pamięci i uczenia się - uwagowe). W obszarze tym prezentowane są różne stanowiska teoretyczne wyjaśniające te zjawiska od strony mechanizmów i ich regulacyjnych funkcji. W ramach określonych stanowisk przedstawiane są podstawowe paradygmaty badawcze. |
Literatura: |
1. Biela A., Falkowski A., Jusczyk P., 1987: Relacyjne podejście do spostrzegania. Przegląd Psychologiczny, 3, 565-592. 2. Chlewiński Z., 1999: Umysł. Dynamiczna organizacja pojęć. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. 3. Chlewiński Z. (red.): Psychologia poznawcza w trzech ostatnich dekadach XX wieku. GWP, Gdańsk, 2007. 4. Francuz P. (red.): Obrazy w umyśle. Studia nad percepcją i wyobraźnią. Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa, 2007. 5. Goldstein, E.B. (2013). Cognitive Psychology. Wadsworth, Belmont, CA. 6. Kahneman D., 2011: Pułapki myślenia. Media Rodzina, Poznań. 7. Kowalczyk M.,1987 : Prawdopodobieństwo i prototypowość w procesie kategorialnej identyfikacji percepcyjnej. Analiza teorii spostrzegania Jerome S.Brunera. Przegląd Psychologiczny,2, 319-351. 8.Kozielecki J. (red.): Nowe idee w psychologii. GWP. Gdańsk, 2009. 9. Lazarus A., 2000: Wyobraźnia w psychoterapii. GWP, Gdańsk. 10. Maruszewski T., 2005: Pamięć autobiograficzna. GWP, Gdańsk. 11. Maruszewski T., 2011: Psychologia poznania. Umysł i świat. GWP, Gdańsk. 12. Nęcka E., Orzechowski J., Szymura B., 2006: Psychologia poznawcza. PWN, Warszawa. 13. Ohme R. i in., 2001: Automatyzmy w procesach przetwarzania informacji. Wydawnicwo IP PAN i SWPS, Warszawa. 14. Sternberg, R.J., 2001: Psychologia poznawcza. WSiP, Warszawa. 15. Sternberg, R.J., Sternberg, K. (2012). Cognitive Psychology. Wadsworth, Belmont, CA. 16. Strelau J. (red.): Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 2. GWP, Gdańsk., 2000. 17. Strelau J., Doliński D. (red.): Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 1. GWP, Gdańsk, 2008. 18. Turska D., Wiechnik R., 2001: Problemy rekrutacji uniwersyteckiej. Wydawnictwo UMCS. Lublin (rozdz.: Zdolności rozumowania i wnioskowania na materiale semantycznym: Wnioskowanie indukcyjne, s.71-88). 19. Tyszka T., 1999: Psychologiczne pułapki oceniania i podejmowania decyzji. GWP, Gdańsk. 20. Vasta,R., Haith, M.M., Miller, S.A.,1995:Psychologia dziecka. Warszawa: WSiP ((rozdz.8: Rozwój poznawczy, podejście piagetowskie, s.267-309; rozdz.11: Rozwój językowy, s.399-439). 21. Wiechnik R., 2000: Intelektualne i kreatywne aspekty zdolności do uczenia się. UMCS, Lublin. 22. Wiechnik R.,1999: O niektórych ważnych prawidłowościach i zasadach nauczania (uczenia się) w sposób problemowy. W: M.Adamczyk, S.Popek (red.): Zeszyty Wszechnicy Świętokrzyskiej , 9, Kielce. 23. Wiechnik, R., 1996: Psychologiczny mechanizm uczenia się na pamięć oraz uczenia się problemowego - analiza porównawcza. W: S.Popek (red.): Zdolności i uzdolnienia jako osobowościowe właściwości człowieka (s.113-124). Wydawnictwo UMCS, Lublin. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: W1. Student zna treść i zakres pojęć wyznaczanych tematyką zajęć - WU2.1 W2. Student posiada wiedzę odnośnie do prawidłowości przebiegu podstawowych procesów poznawczych orientujących jednostkę w świecie (mechanizmy, funkcje) - WU 4.1 W3. Student zna podstawowe paradygmaty badawcze wypracowane na gruncie psychologii poznawczej - WU 3.3 W4. Student zna różne stanowiska teoretyczne odmiennie wyjaśniające mechanizmy przebiegu funkcji poznawczych - WU 3.3.; WU 3.1 Umiejętności U1. Student umie wyjaśnić pewne zjawiska natury poznawczej odwołując się do określonych stanowisk teoretycznych - UU 8.1; UU 8.2 U2. Student umie przeprowadzić analizę porównawczą między określonymi stanowiskami teoretycznymi odmiennie wyjaśniającymi określone zjawiska poznawcze - UU 6.1; UU 6.2 U3. Umie wskazać obszary sporne i dyskusyjne w obszarze oferowanej mu wiedzy poznawczej - UU 1.1; UU 3.2 U4. Student umie pracować w zespole - UU 5.1 U5. Potrafi dostrzec implikacje praktyczne wynikające z oferowanej mu wiedzy teoretycznej - UU 6.2 Postawy P1. Student wykazuje się postawą odpowiedzialności w zakresie przyjmowanych do realizacji zadań dydaktycznych - PU 2 P2. Wykazuje się postawą etyczną w zakresie przygotowywania, opracowywania i udostępniania innym studentom materiałów naukowych. Przejawia również postawę etyczną w relacjach interpersonalnych - PU 9; PU 3. P3. Wykazuje się postawą krytyczną względem oferowanej mu wiedzy w zakresie funkcjonowania umysłu ludzkiego - PU 3. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.