Neuronauka poznawcza
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | F-K.141 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Neuronauka poznawcza |
Jednostka: | Instytut Filozofii |
Grupy: |
kursy do rankingu kognitywistyka I sem. Przedmioty kierunkowe kognitywistyka lic. II-IV sem |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
6.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Kurs psychologii poznawczej Kurs Introduction to Cognitive Science |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godziny kontaktowe z prowadzącym zajęcia realizowane w formie np. konsultacji (łączna liczba godzin w semestrze): 15 Godziny kontaktowe z prowadzącym zajęcia realizowane w formie zajęć dydaktycznych (łączna liczba godzin w semestrze): 60 Przygotowanie się studenta do zajęć dydaktycznych (łączna liczba godzin w semestrze): 30 Przygotowanie się studenta do zaliczeń i/lub egzaminów (łączna liczba godzin w semestrze): 45 Studiowanie przez studenta literatury przedmiotu (łączna liczba godzin w semestrze): 30 |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | ogólne: test pisemny, ocena analizy studiów przypadków, ocena uczestnictwa w wywiadach z pacjentami, ocena aktywności w trakcie semestru szczegółowe informacje przy opisach wykładu i konwersatorium |
Pełny opis: |
Neuronauka poznawcza to dziedzina kognitywistyki badająca neurobiologiczne podstawy procesów poznawczych. W trakcie zajęć przedstawiona będzie historia badań nad układem nerwowym (zwłaszcza mózgiem) oraz współczesne teorie neuronaukowe i osiągnięcia neurobiologii. Zaprezentowana będzie budowa układu nerwowego na poziomach: komórkowym (budowa, lokalizacje, rodzaje i funkcje komórek tworzących układ nerwowy), funkcjonalnym i neuroanatomicznym, mechanizmy neurotransmisji sygnałów oraz neuroanatomia czynnościowa. Pokazane zostaną powiązania pomiędzy procesami poznawczymi, jak pamięć, percepcja, język a ich neuronalnymi podstawami. Zostaną zaprezentowane i porównane metody badań neurobiologicznych ze szczególnym uwzględnieniem badań pacjentów z zaburzeniami neuronalnymi (jak agnozja, amnezja, dysleksja) oraz neuroobrazowania: fMRI, PET, KT, MRS. Na przykładzie wybranych procesów poznawczych (np. percepcja wzrokowa, pamięć, emocje) studenci będą mogli się zapoznać z zasadami komunikacji informacji w układzie nerwowym. W ramach laboratorium – zajęć na oddziałach szpitala - studenci będą mieli okazję obserwować kliniczne przypadki zaburzeń neurologicznych; będą mieli możliwość przeprowadzenia wywiadów z pacjentami .oraz interpretacji wyników badań. |
Literatura: |
Bochenek, A., Reicher, M. (2020) Anatomia człowieka, t.4-5. Warszawa: PZWL Gazzaniga, M. Ivry, R, Manguan, G. (2013). Cognitive Neuroscience 4th edition. W. W. Norton & Company. Gazzaniga, M. (2008). Human. The Science behind what Makes Us Unique. New York: HarperCollins Publishers. Jaśkowski, P. (2009) Neuronauka poznawcza. Jak mózg tworzy umysł. Warszawa: Vizja Press. |
Efekty uczenia się: |
NPW1: Absolwent zna charakterystyki układu nerwowego na poziomach: komórkowym, anatomicznym i funkcjonalnym; zna niezbędną terminologię (K_W06, K_W02) NPW2: Absolwent wymienia, charakteryzuje i krytycznie ocenia metody badań neurobiologicznych (K_W03, K_W06) NPW3: Absolwent zna najnowsze osiągnięcia i aktualne teorie w neuronauce poznawczej (K_W09, K_W06) NPW4: Absolwent zna miejsce i rolę neuronauki poznawczej w spektrum dyscyplin kognitywistycznych, w szczególności wyjaśnia zależności między psychologią poznawczą a neuronauką poznawczą (K_W06, K_W10) NPW5: Absolwent zna prawne i etyczne uwarunkowane związane z diagnostyką pacjentów; zna istotę danych wrażliwych w medycynie (K_W12) NPU1:Absolwent potrafi opisać i zaprezentować - na wybranym przykładzie - przepływ informacji w układzie nerwowym (K_U08, K_U09) NPU2: Potrafi zinterpretować - w ograniczonym zakresie - wyniki badań lekarskich, ze szczególnym uwzględnieniem wyników neuroobrazowania mózgu. (K_U06, K_U12) NPU3: Potrafi sformułować wybrane problemy badawcze we współczesnej neuronauce, zaprezentować istniejące rozwiązania i omówić je krytycznie (K_U02, K_U06) NPU4: Potrafi zinterpretować procesy neurobiologiczne w perspektywie interdyscyplinarnej; w szczególności w kategoriach odpowiednich procesów psychologicznych i obliczeniowych. (K_U12, K_U06) NPK1: Samodzielnie wyszukuje informacje dotyczące neurobiologicznych podstaw poznania; ocenia ich wartość (K_K01) NPK2: Ma świadomość znaczenia badań nad nerwowymi podstawami poznania i odpowiedzialności za konsekwencje diagnostyczno-terapeutyczne (K_K03, K_K06) NPK3: Przestrzega zasad kontaktów z pacjentami i ochrony medycznych danych wrażliwych (K_K03, K_K06) |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-06-25 |
Przejdź do planu
PN LB
LB
WT LB
LB
ŚR CZ W
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Konderak | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Cegiełkowska-Bednarczyk, Robert Kaczmarczyk, Andrzej Kapusta, Piotr Konderak, Karolina Libor, Magdalena Majewska, Katarzyna Wieczorek, Kamil Zaleski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-06-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ W
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Konderak | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Cegiełkowska-Bednarczyk, Robert Kaczmarczyk, Piotr Konderak, Karolina Libor, Magdalena Majewska, Kamil Zaleski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.