Biomedyczne podstawy zachowań
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | F-K.15 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Biomedyczne podstawy zachowań |
Jednostka: | Instytut Filozofii |
Grupy: |
Przedmioty kierunkowe kognitywistyka III sem. (stare) |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Brak wstępnych wymagań. |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godziny kontaktowe z prowadzącym zajęcia realizowane w formie np. konsultacji (łączna liczba godzin w semestrze): 15 Godziny kontaktowe z prowadzącym zajęcia realizowane w formie zajęć dydaktycznych (łączna liczba godzin w semestrze): 45 Przygotowanie się studenta do zajęć dydaktycznych (łączna liczba godzin w semestrze): 15 Przygotowanie się studenta do zaliczeń i/lub egzaminów (łączna liczba godzin w semestrze): 30 Studiowanie przez studenta literatury przedmiotu (łączna liczba godzin w semestrze): 15 |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | 1) egzamin pisemny; 2) obecność na zajęciach; 3) ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność); |
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami fizjologii i neurobiologii człowieka oraz zagadnieniami rozwoju organizmu w kontekście osobniczym i ewolucyjnym, prezentacja procesów chorobowych oraz zaburzeń ludzkiego zachowania oraz metod badania organizmu. |
Literatura: |
1) J. Kalat, "Biologiczne podstawy psychologii", Warszawa 2006. 2) Podstawy neuropsychologii klinicznej", red. Ł. Domańska, A. Borkowska, Lublin 2011. 3) J. Vetulani, M.Mazurek, Bez ograniczeń. Jak rządzi nami mózg, Warszawa 2015. 4) J.W.Guzek, Patofizjologia człowieka w zarysie, Warszawa 2008. 5) B.Sadowski, Biologiczne mechanizmy zachowania się ludzi i zwierząt, Warszawa 2001. 6) H.Fletcher, I.Hickey, P.Winter, "Genetyka. Krótkie wykłady", przekład zbiorowy, Warszawa 2010. 7) Mózg a zachowanie, red. T.Górska, A.Grabowska, J.Zagrodzka, Warszawa 2006. |
Efekty uczenia się: |
Znajomość biologicznych i neurologicznych mechanizmów funkcjonowania człowieka. [K_W03] Znajomość etapów rozwoju somatycznego i psychoruchowego z uwzględnieniem okresów szczególnie krytycznych dla rozwoju i zdrowia człowieka. [K_W08, K_W09] Wiedza na temat genetycznych oraz środowiskowych determinantów zachowań człowieka. [K_W12] Wiedza na temat metod oraz technik badawczych neurofizjologii. [K_W12, K_W17] Rozumienie tekstów naukowych z zakresu neurofizjologii. [K_U14] Umiejętność komunikowania się z profesjonalistami w zakresie mechanizmów funkcjonowania człowieka. [K_U01, K_U02] Umiejętność wyszukiwania informacji na temat funkcjonowania organizmu oraz wzajemnych związków i zależności między układem nerwowym a innymi układami organizmu człowieka. [K_U03, K_U11] Umiejętność analizy czynników niezbędnych do zachowania zdrowia i sprawności psychofizycznej. [K_U03, K_U08] Umiejętność rozpoznawania chorobowych konsekwencji niewłaściwego funkcjonowania mózgu lub poszczególnych układów (szczególnie neurohormonalnych). [K_U08] Docenia etyczne konsekwencje badań biomedycznych. [K_K07] Wykazuje szacunek wobec ludzkiego ciała i moralnych konsekwencji ingerencji w ludzki organizm. [K_K07] Krytycznie ocenia wiedzę prezentowaną w literaturze popularnej oraz fachowej. [K_K03, K_K05] |
Praktyki zawodowe: |
Brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.