Cognitive Modeling (LOG)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | F-K.154 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Cognitive Modeling (LOG) |
Jednostka: | Instytut Filozofii |
Grupy: |
Kognitywistyka I st. prz. wybieralne blok #LOG (sem. 4,6) |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
LUB
5.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Wymagania wstępne: | Wymagane: programowanie (dowolny język), wybrane zagadnienia pschologii poznaczej lub psychologia uczenia się; Sugerowane: Methods of AI |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | ocena bieżąca pracy w laboratorium ocena bieżącej aktywności ocena pracy nad projektem modelu wybranej zdolności poznawczej |
Pełny opis: |
W ramach różnych dziedzin kognitywistycznych jak: psychologia poznawcza, neuronauka, lingwistyka proponuje się teorie, które mogą być zrealizowane w postaci modeli, zwłaszcza model komputerowych/obliczeniowych. Modelowanie kognitywne jest zatem metodologią jednoczącą dziedzinę kognitywistyki. Zajęcia mają być wprowadzeniem do problematyki modelowania ludzkiego poznania za pomocą modeli symbolicznych. Współcześnie tworzenie modeli poznawczych ułatwiają tzw. architektury poznawcze (jak ACT, SNePS lub Soar) – wyrażone w postaci systemów komputerowcy teorie określające organizację systemu (umysłu) leżącego u podstaw naszych zdolności poznawczych oraz określające mechanizmy stanowiące podstawę określonych umiejętności podmiotu (język, percepcja, rozumowanie etc.). Studenci będą pracować z jedną z takich symbolicznych architektur. Zajęcia kończą się przygotowaniem prostego modelu aspektu ludzkiego poznania. |
Literatura: |
Anderson, J. R. (1983). The Architecture of Cognition. Cambridge, MA: Harvard University Press. Bothell, D. (2007). ACT-R 6.0 Reference Manual. From the ACT-R Web site: http://act-r.psy.cmu.edu/wordpress/wp-content/themes/ACT-R/actr6/reference-manual.pdf. Polk, T. & Seifert, C. (2002). Cognitive Modeling. The MIT Press Shapiro, Stuart C., & Rapaport, William J. (1987), "SNePS Considered as a Fully Intensional Propositional Semantic Network", in Nick Cercone & Gordon McCalla (eds.), The Knowledge Frontier: Essays in the Representation of Knowledge (New York: Springer-Verlag): 262-315. SNePS 2.8 User's Manual: https://cse.buffalo.edu/sneps/Manuals/manual28.pdf |
Efekty uczenia się: |
W1. Student charakteryzuje pojęcie modelu, w szczególności modelu kognitywnego i obliczeniowego W2. Wskazuje na specyfikę metodologii kognitywistyki wynikającą z interdyscyplinarności W3. Student opisuje strukturę modelu poznawczego W4. Wymienia kryteria oceny modeli poznawczych – w świetle danych pochodzących z różnych dziedzin kognitywistyki U1 Potrafi zanalizować problem poznawczy w kategoriach wybranego modelu poznawczego/architektury poznawczej U2. Tworzy proste modele z wykorzystaniem wybranej architektury poznawczej U3 Stosuje w swoich modelach stosowne do zadania formy reprezentacji wiedzy U4. Wykorzystuje w konstruowaniu modeli dane pochodzące z badań empirycznych w zakresie zwłaszcza psychologii i neuronauki K1. Podchodzi twórczo do danych pochodzących z dziedzin kognitywistycznych próbując je ująć w postaci modelu poznawczego K2. Samodzielnie poszukuje informacji, które można wykorzystać w tworzeniu modeli K3. Respektuje prawa autorskie związane z wykorzystywaniem informacji dot. badań oraz z oprogramowaniem |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-06-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Konderak | |
Prowadzący grup: | Piotr Konderak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.