Empirical Approaches to Multimodality (LOG)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | F-K.157 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Empirical Approaches to Multimodality (LOG) |
Jednostka: | Instytut Filozofii |
Grupy: |
Kognitywistyka I st. prz. wybieralne blok #LOG (sem. 4,6) |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | angielski |
Wymagania wstępne: | Ukończony kurs: Language and Cognition; elementarna wiedza o funkcjonalnej organizacji mózgu; podstawowa wiedza na temat percepcji zmysłowej; chęć podjęcia badań empirycznych |
Skrócony opis: |
Podstawowym celem zajęć jest oswojenie uczestników kursu z praktyczną stroną metodologii badań empirycznych nad multimodalnością, w szczególności z etapami, przebiegiem i interpretacją wyników badania empirycznego z wykorzystaniem sprzętu rejestrującego aktywność podmiotów poznawczych. |
Pełny opis: |
Oglądając program telewizyjny: prezentera relacjonującego zdarzenia ilustrowane materiałem wideo, czytając podręcznik wzbogacony ilustracjami i schematami, odczytując bogate w emotikony posty w mediach społecznościowych wzbogacone filmami, uczestnicząc w wykładzie z prezentacją, wchodzimy w interakcje z mediami multimodalnymi. Te i inne przykłady pokazują, że w naszym codziennym życiu multimodalność jest raczej normą niż wyjątkiem. W konsekwencji, o współczesnej kognitywistyce mówi się, że doświadczyła „zwrotu ku multimodalności” (multimodality turn). Choć ludzie zaskakująco sprawnie radzą sobie z nadawaniem sensu sytuacjom multimodalnym, wciąż niewiele wiadomo jak ta zdolność ludzka działa. W trakcie zajęć spróbujemy sobie odpowiedzieć na pytanie o rozmaite kombinacje i interakcje zmysłów w percepcji komunikatów multimodalnych: wzroku, słuchu, dotyku czy propriocepcji (poczucia ciała). Szczególnie kształcące będą w tym kontekście relacje badaczy którzy utracili jeden ze zmysłów (Hull 1997, Wright 1990). Poszukamy odpowiedzi na pytanie o podstawę psychologiczną, neurobiologiczną i fenomenologiczną zdolności do multimodalnej percepcji (Gibson 1979, Gazzaninga i in. 2018, Merleau-Ponty 1962). Jednak podstawowym celem zajęć jest oswojenie uczestników kursu z (praktyczną stroną) metodologii badań empirycznych nad multimodalnością, w szczególności z etapami, przebiegiem i interpretacją wyników badania empirycznego. W tym celu w toku laboratorium: • będziemy omawiać i analizować wybrany przykład multimodalnego przekazu (z wykorzystaniem systemu anotacji ELAN); • podejmiemy próbę empirycznego zbadania percepcji tego przekazu (z wykorzystaniem m.in. urządzeń do eye-trackingu czy reakcji skórno-galwanicznych); • przeprowadzimy przykładową analizę uzyskanych wyników badań. Zaliczenie kursu wymagać będzie grupowego przeprowadzenia badania empirycznego spełniającego przećwiczone w trakcie semestru kryteria. |
Literatura: |
1. Bateman, J., Wildfeuer, J. & Hippala, T, (2017). Multimodality. Berlin/Boston: Walter de Gruyter. 2. Gazzaniga, M., Ivry, R., & Mangun, G. (2018). Cognitive Neuroscience. W.W. Norton & Co. 3. Gibson, J.J. (1979). The Ecological Approach to Visual Perception. Boston: Houghton Mifflin. 4. Hull, J. (1997). On sight and insight: a journey into the world of blindness. Oxford: Oneworld Publications. 5. Kappas, A., Olk, B. (2008). The concept of visual competence as seen from the perspective of the psychological and brain sciences. Visual studies 23(2): 162-173. 6. Mitchell, W. (2005), There are no visual media, Journal of Visual Culture, 4(2), 257–266. 7. Merleau-Ponty, M. (1962). Phenomenology of Perception. London: Routledge&Kegan Paul. 8. Mondada, L. (2016). Challenges of multimodality: Language and body in social interaction. Journal of Sociolinguistics, 20(3), 336-366. 9. Noe, A. (2004). Action in Perception. Cambridge, MA: The MIT Press. 10. Paivio, A (1986). Mental representations: a dual coding approach. Oxford. England: Oxford University Press. 11. Wright, D. (1990). Deafness: a personal account, new edition. London: Faber and Faber. 12. Zlatev, J., Wacewicz, S., Żywiczyński, P., & Van de Weijer, J. (2017). Multimodal-first or pantomime-first? Communicating events through pantomime with and without vocalization. Interaction Studies 18:3, 465–488. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-06-25 |
Przejdź do planu
PN WT LB
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Konderak | |
Prowadzący grup: | Piotr Konderak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-06-23 |
Przejdź do planu
PN WT LB
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Konderak | |
Prowadzący grup: | Piotr Konderak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.