Sztuczne układy neuropodobne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | F-K.160 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Sztuczne układy neuropodobne |
Jednostka: | Instytut Filozofii |
Grupy: |
Przedmioty kierunkowe kognitywistyka lic. 2.0 5 sem. Przedmioty kierunkowe kognitywistyka lic. 2.0 I-III-V sem |
Strona przedmiotu: | https://kampus.umcs.pl/course/index.php?categoryid=1204 |
Punkty ECTS i inne: |
7.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | 1. Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego): Realizowane w formie zajęć laboratoryjnych: 45 Realizowane w formie zajęć wykładowych: 15 Realizowane w formie m.in. konsultacji: 10 Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego 70 2. Godziny nie kontaktowe (praca własna studenta) Studiowanie przez studenta literatury przedmiotu 40 Przygotowanie się studenta do zajęć dydaktycznych 20 Realizacja zleconych zadań projektowych 45 Łączna liczba godzin niekontaktowych 105 Godziny kontaktowe + samodzielna praca studenta OGÓŁEM: 175,00 godz. liczba punktów ECTS = 175,00 godz.: 25,00 godz./ECTS = 7,00 ECTS - w tym liczba punktów ECTS za godziny kontaktowe z bezpośrednim udziałem nauczyciela akademickiego - 2,8 punktów ECTS, - w tym liczba punktów ECTS za godziny realizowane w formie samodzielnej pracy studenta - 4,2 punktów ECTS. |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest udział studenta w przewidzianych planem studiów zajęciach dydaktycznych oraz uzyskanie pozytywnych ocen z prac objętych tymi zajęciami. 1. Zaliczenie laboratorium: a) indywidualna ocena pracy na zajęciach; (25 pkt) (W1, U1, U2, U3, K1, K2, K3). b) ocena zadanych do zrealizowania projektów; (75 pkt) (W1, U1, U2, U3, K1, K2, K3). (Próg zaliczenia 51% punktów) 2. Zaliczenie wykładu a) test wiedzy; (W1, U1, U2, U3, K1, K2, K3). (Próg zaliczenia 51% punktów) |
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie uczestników z podstawowymi zagadnieniami związanymi z budową i działaniem sztucznych odpowiedników biologicznych neuronów oraz konstruowania i działania sieci z nich złożonych. Treści poruszane podczas zajęć będą obejmowały: 1. Budowę i sposób działania różnych elementów budujących sztuczne układy neuropodobne, w tym neuronów: biologicznego, MCP, Izhikevicha, Hodgkina Huxleya. 2. Problem separowalności liniowej dla zagadnień dwu i trzy-wymiarowych na przykładzie perceptronu prostego. 3. Budowę cechy charakterystyczne i sposób działania sieci o zróżnicowanych architekturach, m.in.: MLP, BAM, Hopfielda, Jordana/Elmana, Konwolucyjnych, maszyny płynowej oraz echowej. 4. Znaczenie wag połączeń w sieciach neuronalnych z omówieniem metod redukujących i przyrostowych nastawionych na zmianę architektury w tych sieciach. |
Literatura: |
1) I. Goodfellow, Y. Bengio, A. Courville, Deep Learning (https://www.deeplearningbook.org) 2) S. Raschka, V. Mirjalili, Python Machine Learning Third Edition (Packt Publishing) (https://github.com/rasbt/python-machine-learning-book-3rd-edition) 3) R. Tadeusiewicz (red.), Neurocybernetyka teoretyczna (Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego) (https://www.wuw.pl/product-pol-11315-Neurocybernetyka-teoretyczna-PDF.html) 4) SNNS Stuttgart Neural Network Simulator User Manual, Version 4.2. (https://www.ra.cs.uni-tuebingen.de/downloads/SNNS/SNNSv4.2.Manual.pdf) |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA: W1. Zna i rozumie podstawy oraz sposoby działania omówionych na zajęciach sztucznych układów neuropodobnych (K_W02, K_W03, K_W08). UMIEJĘTNOŚCI: U1. Potrafi ze zrozumieniem przeprowadzić kolejne etapy działania omówionych na zajęciach sztucznych układów neuropodobnych.(K_U02, K_U05, K_U07). U2. Potrafi odwzorować działanie sztucznych układów neuropodobnych w systemie komputerowym. U3. Student potrafi w sposób zrozumiały przedstawić, wyjaśnić i opisać zagadnienia związane z działaniem omówionych podczas zajęć sztucznych układów neuropodobnych KOMPETENCJE SPOŁECZNE: K1. Zna i potrafi wyszukać oraz krytycznie ocenić pozycje literaturowe pozwalające na rozszerzenie jego wiedzy w zakresie sztucznych układów neuropodobnych (K_K01. K_K06). K2. Wykazuje staranność i rzetelność w realizowanych pracach oraz dąży do ich oryginalnego charakteru (K_K01. K_K06). K3. Zdaje sobie sprawę z szybkiego rozwoju w zakresie sztucznych układów neuropodobnych i potrzeby poszerzania własnej wiedzy (K_K01. K_K06). |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-01 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR W
CZ LB
LB
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 45 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Giza | |
Prowadzący grup: | Paweł Olszewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-04 |
Przejdź do planu
PN WT LB
ŚR LB
CZ W
LB
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 45 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Bobyk | |
Prowadzący grup: | Andrzej Bobyk, Paweł Olszewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-03 |
Przejdź do planu
PN LB
WT LB
ŚR CZ W
LB
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 45 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Bobyk | |
Prowadzący grup: | Andrzej Bobyk, Piotr Kosela | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.