Filozofia umysłu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | F-K.17 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Filozofia umysłu |
Jednostka: | Instytut Filozofii |
Grupy: |
Przedmioty kierunkowe kognitywistyka V sem. (stare) |
Strona przedmiotu: | http://konderak.eu/fum16.html |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | angielski |
Wymagania wstępne: | Zaliczony kurs wprowadzający do filozofii (np. F-K.33) Znajomość języka angielskiego na poziomie B2 |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godziny kontaktowe z prowadzącym zajęcia realizowane w formie np. konsultacji: 10 Godziny kontaktowe z prowadzącym zajęcia realizowane w formie zajęć dydaktycznych (łączna liczba godzin w semestrze): 60 Przygotowanie się studenta do zajęć dydaktycznych (łączna liczba godzin w semestrze): 45 Przygotowanie się studenta do zaliczeń i/lub egzaminów (łączna liczba godzin w semestrze): 20 Studiowanie przez studenta literatury przedmiotu (łączna liczba godzin w semestrze): 45 |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | FUW1: ocena uczestnictwa w kw, egz. ustny FUW2: egz. ustny FUW3: egz. ustny FUW4: dyskusja na kw, egz. ustny FUW5: dyskusja na kw, egz. ustny FUU5: egz. ustny |
Pełny opis: |
Co filozof może powiedzieć o umyśle, czego nie wiadomo z nauk szczegółowych: z psychologii, neurobiologii czy fizyki? Czy zagadkę świadomości, inteligencji, jakości można rozwiązać nie ruszając się z przysłowiowego fotela, niezależnie od wszelkich danych empirycznych? W trakcie wykładu przedstawione zostaną ogólne koncepcje umysłu: umysł jako zachowanie (behawioryzm: Hempel, Ryle), umysł jako stany mózgowe (teorie identyczności stanów centralnych: Place, Smart, Lewis, Armstrong), teoria stanów mentalnych jako stanów pełniące określone funkcje w ramach umysłu (funkcjonalizm: Putnam, Fodor), podejście interpretacyjne (Davidson, Dennett), eliminatywizm (Churchland, Stich). Będziemy się zastanawiać nad problematyką świadomości (Chalmers, Searle), subiektywności i samowiedzy (Nagel, Burge), innych umysłów, źródeł treści mentalnych a także relacji między umysłem a ciałem, przyczynowości mentalnej oraz qualiów (jakości wrażeń zmysłowych). Rozpatrzymy hipotezę rozszerzonego umysłu, zgodnie z którą umysł wykracza poza czaszkę i ciało. Przedstawione zostaną dwa podstawowe modele umożliwiające wyjaśnianie myśli i zachowań innych: teoria teorii oraz symulacja. Ostatecznie zastanowimy się, czy filozofia umysłu nie jest przedsięwzięciem "beznadziejnym", tj. czy ludzie, posługując się umysłem są w stanie - nawet w zasadzie - wyjaśnić tajemnicę umysłu. |
Efekty uczenia się: |
FUW1:Rozróżnia i charakteryzuje stanowiska w (ontologicznym) sporze o naturę umysłu [K_W03, K_W04] FUW2: Formułuje problem relacji poznawczej między umysłem a światem w różnych ujęciach [K_W03] FUW3: Wymienia i wyjaśnia stanowiska odnośnie rodzajów stanów mentalnych, ich własności i natury [K_W05, K_W07] FUW4: Wskazuje i ocenia argumenty za i przeciw danemu stanowisku pochodzące z innych dziedzin kognitywistycznych (psychologia, neuronauka, informatyka) [K_W02, K_W05] FUW5: Wymienia i wyjaśnia stanowiska w sporze o naturę świadomości [K_W07] FUU1: Konstruuje argumenty (ustnie i pisemnie) i przykłady wspierające wybrana koncepcję umysłu [K_U05, K_U15] FUU2: umie analizować i oceniać kontrargumenty [K_U15] FUU3: Analizuje krytycznie teksty z zakresu filozofii umysłu [K_U14] FUU4: Umie odnajdować i śledzić argumentację (rozpoznaje błędy, wykrywa założenia, identyfikuje presupozycje i konsekwencje tez) [K_U15] FUU5: Nabywa umiejętności pracy z językiem angielskim oraz przyswaja sobie terminologię anglojęzyczną [K_U02, K_U04] FUK1: Wykazuje aktywność w samodzielnym poszukiwaniu wiedzy [K_K01] FUK2: jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w debacie naukowej [K_K02, K_U02] FUK3: wykazuje otwartość na kontrargumenty (nie będąc bezkrytycznym) [K_K03] |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.