Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Neuropsychologia

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: F-K.192
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0313) Psychologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Neuropsychologia
Jednostka: Instytut Filozofii
Grupy: Przedmioty kierunkowe kognitywistyka II stopień II semestr
Punkty ECTS i inne: 7.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

dla słuchaczy kierunku Kognitywistyka

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godziny kontaktowe - z udziałem nauczyciela akademickiego

Wykład 30 godzin

Laboratoria - 30 godzin

zaliczenie - 2g, egzamin - 2g


łączna liczba godzin kontaktowych: 64

liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego: 2,6


Godziny niekontaktowe:

- przygotowanie do LB - 30 g

- studiowanie piśmiennictwa - 30 g

- przygotowanie do zaliczenia LB - 20 g

- przygotowanie do egzaminu - 30 g

łącznie: 90 godzin

liczba punktów ECTS - 4,4

łącznie punkty ECT: 7


Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

- test obejmujący zagadnienia realizowane na ćwiczeniach W1, W2, W3, U1, U2, K1, K2

- egzamin z całości przedmiotu W1, W2, W3, U1, U2, K1, K2

Pełny opis:

Moduł Neuropsychologia obejmuje wiedzę z zakresu neuropsychologii, szczególnie poznawczej i klinicznej. Omawiane są najważniejsze modele ilustrujące ewolucję wiedzy na temat relacji mózg-zachowanie, źródła wiedzy o neuronalnych podstawach zachowania człowieka, przyczyny i objawy patologii mózgu, czynniki środowiskowe i rozwojowe modyfikujące rozwój człowieka i aktywność mózgu oraz współczesne rozważania nad neuronalnymi mechanizmami wybranych kompetencji poznawczych człowieka.

Literatura:

Cummings J, Mega M. (2005). Neuropsychiatria, Wyd. Urban & Partner.

Damasio A. (2000). Tajemnica świadomości. Jak ciało i emocje współtworzą świadomość. Wyd. Rebis, Poznań.

Draaisma D. (2009). Rozstrojone umysły. PIW.

Frith Ch. (2011). Od mózgu do umysłu. Jak powstaje nasz wewnętrzny świat. Wyd. UW, Warszawa.

Goldberg E. (2014). Jak umysł rośnie w siłę gdy mózg się starzeje. PWN, Warszawa.

Pluta A., Łojek E, (2014). Architerktura funkcjonalna teorii umysłu. Podejście neuropsychologiczne. Wyd. UW, Warszawa.

Walsh K, Darby D. (2008). Neuropsychologia kliniczna Walsha. GWP.

Francuz P. (red.).(2007). Obrazy w umyśle. Studia nad percepcją i wyobraźnią. Wyd. Naukowe Scholar.

Buer J. (2008). Empatia. Co potrafią neurony lustrzane neurony. PWN, Warszawa.

Jodzio K. (red). (2009). Neuropsychologia. Współczesne kierunki badań. Wyd. Naukowe PWN.

Zawadzka E. (2013). Świat w obrazach u osób po udarach mózgu. Warszawa: Wyd. DIFIN.

Efekty uczenia się:

Student:

W1. ma wiedzę na temat źródeł wiedzy o neuronalnych podstawach zachowania, w tym na temat współczesnych metod badawczych wykorzystywanych w neuropsychologii K2_W05, K2_W12, K2_W14, K2_W15, K2_W21

W2. posiada wiedzę na temat różnych ujęć relacji mózg-zachowanie, neuropsychologicznych konsekwencji dysfunkcji mózgu i chorób zwyrodnieniowych mózgu: K2_W08, K2_W15

W3. ma wiedzę na temat korelacji pomiędzy czynnikami biologicznymi a stanem zdolności poznawczych człowieka K2_W08, K2_W15, K2_W18

UMIEJĘTNOŚCI

U1. potrafi analizować zachowanie człowieka z uwzględnieniem różnych aspektów jego funkcjonowania (percepcyjny, wykonawczy) i różnych procesów (uwaga, pamięć, uczenie się, emocje) K2_U02, K2_U03, K2_U09

U2. Potrafi zrozumieć zaburzenia zachowania w kontekście teorii neuropsychologicznych,

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

K1. wykazuje się postawą tolerancji wobec osób z deficytami neuropsychologicznymi: K2_K07

K2. dąży do poszerzania swojej wiedzy i rozwijania umiejętności ze szczególnym uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowo-diagnostycznych K2_K01, K2_K02

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-27 - 2023-06-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Zawadzka
Prowadzący grup: Magdalena Bury-Kamińska, Ewa Zawadzka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-02-26 - 2024-06-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Zawadzka
Prowadzący grup: Magdalena Bury-Kamińska, Ewa Zawadzka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0