Przetwarzanie predykcyjne (PiW)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | F-K.206 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Przetwarzanie predykcyjne (PiW) |
Jednostka: | Instytut Filozofii |
Grupy: |
Kognitywistyka I st. prz. wybieralne blok #PIW (sem. 2,6) |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Ciekawość naukowa i unikanie jednostronności. |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godziny kontaktowe z prowadzącym zajęcia, realizowane w formie np. konsultacji (łączna liczba godzin w semestrze): 10 Godziny kontaktowe z prowadzącym zajęcia, realizowane w formie zajęć dydaktycznych (łączna liczba godzin w semestrze): 30 Przygotowanie się studenta/ki do zajęć dydaktycznych (łączna liczba godzin w semestrze): 30 Przygotowanie się studentki/a do zaliczeń (łączna liczba godzin w semestrze): 15 Studiowanie przez studenta/kę literatury przedmiotu (łączna liczba godzin w semestrze): 20 |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | Prezentacja wybranego tematu lub końcowe kolokwium pisemne (do wyboru), aktywność na zajęciach. |
Pełny opis: |
Badania nad przetwarzaniem predykcyjnym w kognitywistyce wywołały duże zainteresowanie w ciągu ostatniej dekady. Wyjściowym założeniem tych badań jest twierdzenie, że podstawowa funkcja umysłu (mózgu) to minimalizacja błędów przewidywania. Z tematem tym można łączyć dość radykalne pytania naukowe, takie jak: czy percepcja jest procesem kontrolowanej halucynacji? czy życie opiera się na minimalizowaniu zaskoczenia? Przetwarzanie predykcyjne związane jest z działaniem tak zwanego modelu generatywnego, który tworzy predykcje. Czy model ten mieści się po prostu w mózgu? A może w całym ciele; czy może też objąć szerszy lub inny system poznawczy? Najbardziej chyba ambitne pytanie brzmi: czy koncepcja przetwarzania predykcyjnego ma szansę zostać teorią jednoczącą kognitywistykę? W badaniach tych stykają się dość różnorodne narzędzia, pojęcia i obszary, takie jak zasada swobodnej energii, wnioskowanie bayesowskie, symulacja i emulacja, wyróżnianie granic systemu poznawczego, matematyczne modelowanie poznania, filozofia umysłu, neuronauka, badania na percepcją, badania nad emocjami, psychopatologia, ekologia poznawcza. Kurs pozwoli na zapoznanie się nie tylko z badaniami nad przetwarzaniem predykcyjnym, lecz także z poprzedzającymi je podejściami oraz nowymi metodami stosowanymi w kognitywistyce. Wstępna organizacja tematów spotkań: 1. Wprowadzenie do kursu. 2. Mapa pojęć i problemów. 3. Symulacja, emulacja, predykcja. Historia tezy o przetwarzaniu predykcyjnym. 4. Perspektywa neuronauki: mózg jako maszyna predykcyjna. 5. Podstawy wyjaśniania bayesowskiego. 6. Percepcja, uwaga, działanie. Problem ciemnego pokoju. 7. Wprowadzenie do konserwatywnych i radykalnych koncepcji przetwarzania predykcyjnego. 8. Życie jako minimalizowanie zaskoczenia. Zasada swobodnej energii w wyjaśnianiu naukowym. 9. Wyjaśnianie w kognitywistyce a koncepcja przetwarzania predykcyjnego. 10. Mechanizmy predykcyjne a świat psychoz. 11. Emocje a przewidywanie. 12. Normatywność mechanizmów predykcyjnych. 13. Ekologia poznawcza o roli predykcji. 14. Radykalne zastosowanie zasady swobodnej energii. 15. Podsumowanie zajęć. |
Literatura: |
Podstawowe źródła (na zajęciach wykorzystamy wybrane fragmenty): - M. Piekarski. (2020). Mechanizmy predykcyjne i ich normatywność. Warszawa: Wydawnictwo Liberi Libri. - R. L. Gregory. (1971). Oko i mózg. Warszawa: PWN. - J. K. O’Regan i A. Noë (2008). Sensomotoryczne ujęcie widzenia i świadomości wzrokowej. W: A. Klawiter, red., Formy aktywności umysłu (s. 138–236). Warszawa: PWN. - T. Metzinger. (2019). Tunel Ego. Naukowe badanie umysłu i mit świadomego ja. Łódź: Wydawnictwo UŁ. - J. Prinz. (2008). Emocje jako ucieleśnione oceny. W: A. Klawiter, red., Formy aktywności umysłu (s. 37–72). Warszawa: PWN. - P. Gładziejewski. (2014*). Kodowanie predykcyjne i reprezentacjonizm. *Tekst roboczy z seminarium IFiS PAN. - W. Grzenda. (2016). Modelowanie bayesowskie. Teoria i przykłady zastosowań. Warszawa: Oficyna Wydawnicza SGH. - J. Hohwy. (2013). The predictive mind. New York: OUP. - K. Friston, K., C. Thornton & A. Clark. (2012). Free-energy minimization and the dark-room problem. Frontiers in Psychology, 3, 130. - R. Adams, H. Brown & K. Friston. (2014). Bayesian inference, predictive coding and delusions. Avant, 5(3). - J. Kiverstein & M. Sims. (2021). Is free-energy minimisation the mark of the cognitive? Biology & Philosophy, 36(25). - P. Nowakowski (2010). Emulujący wywiad… z Rickiem Grushem. Avant, 1(1). Prowadzący zajęcia zapewnia elektroniczne wersje tekstów lub fragmentów wybranych na potrzeby zajęć. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: W1: Student/ka zna przedmiot badań nad przetwarzaniem predykcyjnym (K_W01, K_W10). W2: Student/ka zna i definiuje ogólną i specjalistyczną terminologię z zakresu koncepcji przetwarzania predykcyjnego (K_W02, K_W10). W3: Student/ka zna i rozumie relacje między przetwarzaniem predykcyjnym a procesami psychologicznymi oraz neuronalnymi (K_W05). W4: student/ka zna metody i narzędzia badań nad zjawiskami poznawczymi związanymi z przetwarzaniem predykcyjnym (K_W03). W5: Student/ka zna i rozumie różnorodne relacje koncepcji przetwarzania predykcyjnego i badań z nimi związanych z innymi koncepcjami i badaniami w kognitywistyce (K_W03, K_W10). Umiejętności: U1: Student/ka potrafi wyszukiwać, selekcjonować, analizować, oceniać oraz integrować informacje z różnych źródeł (K_U01, K_U10). U2: Student/ka potrafi rozpoznać i opisać zjawiska związane z przetwarzaniem predykcyjnym oraz odnieść do niego odpowiednie metody i narzędzia badawcze (K_U02, K_U08). U3: Student/ka potrafi analizować średnio specjalistyczne teksty z zakresu badań nad przetwarzaniem predykcyjnym (K_U03). U4: Student/ka potrafi prowadzić dyskusję w zakresie zróżnicowanej problematyki przetwarzania predykcyjnego (K_U08, K_U10). U5: Student/ka potrafi komunikować się z użyciem terminologii z zakresu koncepcji przetwarzania predykcyjnego i umiejętnie odnosić ją do innych tematów kognitywistycznych (K_U06, K_U08). Kompetencje społeczne: K1: Student/ka rozwija w sobie zdolność krytycznej oceny klasycznych ustaleń i narzędzi analitycznych w obszarze badań nad przetwarzaniem predykcyjnym i ich związku z resztą kognitywistyki, jak również zdolność kreatywnego jej wykorzystania w praktyce naukowej czy zawodowej (K_K01, K_K04). K2: Student/ka jest przygotowany/a do upowszechniania badań nad przetwarzaniem predykcyjnym i związanych z nimi podstawowych koncepcji (K_K03, K_K05). |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-06-25 |
Przejdź do planu
PN KW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Witold Wachowski | |
Prowadzący grup: | Witold Wachowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-06-23 |
Przejdź do planu
PN KW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Witold Wachowski | |
Prowadzący grup: | Witold Wachowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.