Mindreading (ang.)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | F-K.210 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Mindreading (ang.) |
Jednostka: | Instytut Filozofii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
6.00
|
Język prowadzenia: | angielski |
Wymagania wstępne: | (tylko po angielsku) Basic knowledge concerning philosophy of mind and psychology |
Pełny opis: |
(tylko po angielsku) The aim of the course is to show the neurobiological and psychological basis of social interaction and communication, and the problems that are brought about by the disruption of basic mechanisms of empathy and intersubjectivity (autism, schizophrenia). Mindreading - knowledge of minds, empathy and intersubjectivity is presented as a natural phenomenon and explained based on research in the field of neurological sciences. The student will gain information on the development of these skills in children (developmental psychology, false belief test), animals (ethology) and a number of studies in the field of neurobiology, neurocognitive science, social psychology and psychopathology. Issues: 1. folk psychology (theory and simulation theories), 2. false belief test 3. developmental psychology and autism, 4. Mirror system and mirror neurons, 5. the problem of empathy, 6. intersubjectivity and solipsism, 7. primary, secondary and narrative intersubjectivity, 8. body-reading and phenomenology, 9. mental simulation and imagination, 10. social cognition |
Literatura: |
(tylko po angielsku) Literatura obowiązkowa: 1. Apperly, I. (2010). Mindreaders: The Cognitive Basis of “Theory of Mind.” Hove, East Sussex, Psychology Press. 2. Carruthers, P. and Smith, P. K. (eds.) (1996). Theories of Theories of Mind. Cambridge, Cambridge University Press. 3. Churchland, P. M. (1994). “Folk Psychology (2).” In S. Guttenplan (ed.), A Companion to the Philosophy of Mind, Oxford, Blackwell, pp. 308–316. 4. Cundall, M. (2008). “Autism.” In The Internet Encyclopedia of Philosophy.. 5. Davies, M. and Stone, T. (eds.) (1995a). Folk Psychology: The Theory of Mind Debate. Oxford, Blackwell. Literatura dodatkowa: 6. Decety, J. and Cacioppo, J. T. (2011). The Oxford Handbook of Social Neuroscience. Oxford, Oxford University Press. 7. Doherty, M. J. (2009). Theory of Mind. How Children Understand Others’ Thoughts and Feelings. Hove, East Sussex, Psychology Press. 8. Dokic, J. and Proust, J. (eds.) (2002). Simulation and Knowledge of Action. Amsterdam, John 9. Kamila Jankowiak-Siuda, Katarzyna Siemieniuk, Anna Grabowska „Neurobiologiczne podstawy empatii” w: Neuropsychiatria i Neuropsychologia, nr 4/2009 10. Z. Muszyński, H. Kardela, M. Rajewski (red.), Markiewicz, P. (2004), Empatia, obrazowanie i kontekst jako kategorie kognitywistyczne, UMCS 2004 11. A. Kapusta, Problem intersubiektywności w świetle współczesnej neurokognitywistyki: od neuronów lustrzanych po narrację, „Studia Philosopiae Christianae”, UKSW, 2008, vol. 44, nr 2. 12. Przewodnik po filozofii umysłu [red. M. Miłkowski, R. Poczobut], Wydawnictwo WAM, r. 2012 Ratcliffe, M. (2007). Rethinking Commonsense Psychology: A Critique of Folk Psychology, Theory of Mind and Simulation. Basingstoke, Palgrave Macmillan. Joel Cooper, Shane Blackman, Kyle Keller (2015) The Science of Attitudes Mitchell, J. P. (2009). Inferences about mental states. Philosophical Transactions of the Royal Society, 364(1521), 1309-1316. M. M. A. de Graaf and B. F. Malle, "People's Explanations of Robot Behavior Subtly Reveal Mental State Inferences," 2019 14th ACM/IEEE International Conference on Human-Robot Interaction (HRI), Daegu, Korea (South), 2019, pp. 239-248, doi: 10.1109/HRI.2019.8673308. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-01 |
Przejdź do planu
PN WT W
KW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Kapusta | |
Prowadzący grup: | Andrzej Kapusta | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-04 |
Przejdź do planu
PN WT W
KW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Kapusta | |
Prowadzący grup: | Andrzej Kapusta | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-03 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ W
KW
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Cezary Mordka | |
Prowadzący grup: | Marcin Krawczyk, Cezary Mordka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.