Teorie informacji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | F-K.29 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Teorie informacji |
Jednostka: | Zakład Ontologii i Teorii Poznania |
Grupy: |
Przedmioty kierunkowe kognitywistyka III sem. (stare) |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Nie ma wstępnych wymagań |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godziny kontaktowe z prowadzącym zajęcia realizowane w formie np. konsultacji (łączna liczba godzin w semestrze): 15 Godziny kontaktowe z prowadzącym zajęcia realizowane w formie zajęć dydaktycznych (łączna liczba godzin w semestrze): 45 Przygotowanie się studenta do zajęć dydaktycznych (łączna liczba godzin w semestrze): 15 Przygotowanie się studenta do zaliczeń i/lub egzaminów (łączna liczba godzin w semestrze): 30 Studiowanie przez studenta literatury przedmiotu (łączna liczba godzin w semestrze): 15 |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | 1) egzamin pisemny; 2) obecność na zajęciach; 3) ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność); |
Pełny opis: |
Wykład jest wprowadzeniem w rozległą, interdyscyplinarną problematykę dotyczącą szeroko rozumianej informacji. Pojęcie informacji zostanie zanalizowane w języku potocznym oraz w językach nauk szczegółowych. Ukazane zostanie funkcjonowanie kategorii informacji w fizyce (termodynamice), informatyce, naukach o informacji, teorii złożoności i algorytmicznej obliczalności, psychologii, ekonomii oraz socjologii. Zaprezentowana zostanie tzw. matematyczna teoria łączności Shannona i Weavera oraz jej znaczenie dla nauki. Omówione będą procesy transmisji, kodowania, magazynowania i przetwarzania informacji, także metody i narzędzia obliczania ilości oraz wartości informacji. Zestawione i porównane będą ludzkie i maszynowe procesy oraz mechanizmy informacyjne Na tym tle omówione zostaną antropologiczne problemy sztucznej inteligencji oraz robotyki. W oparciu o neurofizjologiczne i psychologiczne mechanizmy przetwarzania informacji w mózgu i ciele człowieka ukazane zostanie przekształcanie się sygnałów niosących określoną informację w wiedzę. Z tej perspektywy omówione będzie zawartość informacyjna tworów kultury – mowy, pisma, druku, literatury, teorii naukowych, dzieł sztuki, zwłaszcza tych, które podlegają cyfrowemu kodowaniu, tzw. dygitalizacji. Ukazane będą cywilizacyjne i etyczne dylematy automatycznego przetwarzania i komunikowania informacji, a także stan technologii informatycznych i kierunki rozwoju cywilizacji cyfrowej. Tematyka wykładów zostanie rozbudowana na konwersatoriach, w trakcie których studenci pogłębią wybrane problemy poprzez lekturę wskazanych tekstów i dyskusję. Materiały do konwersatoriów w postaci wybranych tekstów - obowiązkowych oraz uzupełniających - będą udostępniane drogą elektroniczną. Podstawą zaliczenia konwersatoriów jest ocena z zajęć oraz test, całość przedmiotu oceniona zostanie w formie egzaminu ustnego. |
Literatura: |
1. U. Eco, Nieobecna struktura, Wydawnictwo KR, Warszawa 1996. 2. L. Floridi, Information. A Very Short Introduction, Oxford University Press 2010. 3. M. Hetmański, Czy możliwa jest ogólna teoria informacji, Zagadnienia Naukoznawstwa 3-4 (185-186), s. 395-429. 4. M. Hetmański, Umysł a informacja [w:] Przewodnik po filozofii umysłu, R. Poczobut (red.), WAM, Kraków 2012, s. 537-577. 5. M. Lubański, Informacja – system [w] M. Heller, L. Lubański, Sz. Ślaga (red.) ,Zagadnieniafilozoficzne współczesnej nauki. Wstęp do filozofii przyrody, Warszawa, s. 68-109. 6. J. Mikułowski, Pomorski, Informacja i komunikacja, Ossolineum, Wrocław 1988. 7. N. Wiener, Cybernetyka i społeczeństwo, Książka i Wiedza, Warszawa 1960. |
Efekty uczenia się: |
Student zna historię badań nad informacją w poszczególnych dziedzinach naukowych. [K_W01, K_W02, K_W03] Zna matematyczno-fizyczną terminologię opisującą informację. [K_W04, K_W05] Jest w stanie rozróżnić w teorii informacji jej ujęcie ilościowe od jakościowego. [K_W05] Potrafi wyróżnić teorioinformacyjne zagadnienia w różnych dziedzinach nauki. [K_W05] Zna kierunki rozwoju badań nad informacją i metody tych badań. [K_W14] Potrafi wyszukiwać i nazywać problemy dotyczące informacji oraz oceniać ich epistemologiczne znaczenie. [K_U03] Umie posługiwać się terminologią teorioinformacyjną do opisu zagadnień dzisiejszej nauki, kultury i cywilizacji. [K_U01] Umie ująć procesy informacyjne za pomocą różnych metod badawczych. [K_U13] Potrafi analizować teksty naukowe i filozoficzne, interpretując w nich zjawiska informacyjne. [K_U14] Umie formułować i uzasadniać własne stanowisko wobec dylematów cywilizacji informatycznej. [K_U15] Pogłębia swoją wiedzę o informacji, poznaniu i wiedzy w nauce i kulturze. [K_K01] Wykazuje analityczne podejście do problemów cywilizacji informatycznej. [K_K02] Zachowuje krytycyzm wobec zjawisk masowej kultury i cyfrowej cywilizacji. [K_K03] |
Praktyki zawodowe: |
Brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.