Metodologia kognitywistyki ( ang )
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | F-K.37 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodologia kognitywistyki ( ang ) |
Jednostka: | Zakład Logiki i Kognitywistyki |
Grupy: |
Przedmioty kierunkowe kognitywistyka VI sem. (stare) |
Strona przedmiotu: | http://konderak.eu/mcs15.html |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | angielski |
Wymagania wstępne: | znajomość angielskiego i zaliczona metodologia nauk |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | 10,0 Godziny kontaktowe z prowadzącym zajęcia realizowane w formie konsultacji 30 + 15 Godziny kontaktowe z prowadzącym zajęcia realizowane w formie zajęć dydaktycznych (WY+LAB) 30,0 Przygotowanie się studenta do zajęć dydaktycznych 20,0 Przygotowanie się studenta do zaliczeń i/lub egzaminów 15,0 Studiowanie przez studenta literatury przedmiotu |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | opis przy wykładzie i laboratorium |
Pełny opis: |
W ramach różnych dziedzin kognitywistycznych jak: psychologia poznawcza, neuronauka, lingwistyka proponuje się różnego rodzaju teorie, które mogą być zrealizowane w postaci modeli, zwłaszcza komputerowych/obliczeniowych. Modelowanie kognitywne jest zatem metodologią jednoczącą dziedzinę kognitywistyki. Proponowane zajęcia mają być wprowadzeniem do problematyki modelowania ludzkiego poznania. Współcześnie szczególnie istotny nurt badań kognitywistycznych stanowi modelowanie w oparciu o architektury poznawcze – teorie określające organizację systemu (umysłu) leżącego u podstaw naszych zdolności poznawczych oraz określające mechanizmy stanowiące podstawę określonych umiejętności podmiotu (język, percepcja, rozumowanie etc.). Omówione zatem zostaną zaawansowane architektury (jak Soar, ACT-R, SNePS)umożliwiające tworzenie takich modeli. |
Literatura: |
Por. opis wykładu i laboratorium |
Efekty uczenia się: |
01 Charakteryzuje pojęcie modelu, w szczególności modelu kognitywnego i obliczeniowego 02 Wskazuje na specyfikę metodologii kognitywistyki wynikającą z interdyscyplinarności 03 Opisuje strukturę modelu poznawczego 04 Wymienia kryteria oceny modeli poznawczych – w świetle danych pochodzących z różnych dziedzin kognitywistyki 05 Opisuje wybrane architektury poznawcze 06 Potrafi zanalizować problem poznawczy w kategoriach wybranego modelu poznawczego/architektury poznawczej 07 Tworzy proste modele z wykorzystaniem wybranej architektury poznawczej 08 Stosuje w swoich modelach różne formy reprezentacji wiedzy 09 Wykorzystuje w konstruowaniu modeli dane pochodzące z badań empirycznych w zakresie zwłaszcza psychologii i neuronauki 10 Podchodzi twórczo do danych pochodzących z dziedzin kognitywistycznych próbując je ująć w postaci modelu poznawczego 11 Samodzielnie poszukuje informacji, które można wykorzystać w tworzeniu modeli 12 Respektuje prawa autorskie związane z wykorzystywaniem informacji dot. badań oraz z oprogramowaniem |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.