Problemy reprezentacji wiedzy
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | F-K.39 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Problemy reprezentacji wiedzy |
Jednostka: | Zakład Logiki i Kognitywistyki |
Grupy: |
Przedmioty kierunkowe kognitywistyka VI sem. (stare) |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Zaliczony kurs z Filozofii umysłu Zaliczony kurs z Psychologii poznawczej |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godziny kontaktowe z prowadzącym zajęcia realizowane w formie np. konsultacji: 10 Godziny kontaktowe z prowadzącym zajęcia realizowane w formie zajęć dydaktycznych (łączna liczba godzin w semestrze): 60 Przygotowanie się studenta do zajęć dydaktycznych (łączna liczba godzin w semestrze): 45 Przygotowanie się studenta do zaliczeń i/lub egzaminów (łączna liczba godzin w semestrze): 20 Studiowanie przez studenta literatury przedmiotu (łączna liczba godzin w semestrze): 45 |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | W01, W02, U01 - pisemny sprawdzian U02, U03, U04 - dyskusja na konwersatorium K01, K02, K03 - ocena aktywności na konwersatorium |
Pełny opis: |
W czasie kursu student zostanie zapoznany z najważniejszymi z punktu widzenia badań kognitywistycznych stanowiskami wobec reprezentacji umysłowych. Wśród nich należy wyróżnić między innymi: komputacjonizm, koneksjonizm oraz koncepcje reprezentacji usytuowanych (np. enaktywizm). Studenci poznają różne odmiany tych stanowisk i ich wpływ na praktykę badań kognitywistycznych związanych z modelowaniem procesów poznawczych w sztucznych systemach. Kursanci zapoznają się z podziałem na różne rodzaje reprezentacji oraz z ich cechami charakterystycznymi. Postawiony zostanie problem nośników reprezentacji wewnętrznych i zewnętrznych, oraz wskazane zostaną propozycje jego rozwiązania. Kurs porusza zagadnienie roli reprezentacji umysłowych zarówno w przebiegu wybranych procesów poznawczych u ludzi, takich jak tworzenie kategorii, uczenie się, zapamiętywanie, percepcja, jak i w modelowaniu owych procesów w sztucznych systemach. Studenci w trakcie kursu będą mieli możliwość spojrzenia na problematykę reprezentacji z perspektywy różnych dyscyplin kognitywistycznych: neuronauki, lingwistyki, psychologii poznawczej, oraz nauk komputerowych. W trakcie zajęć będziemy starali się odpowiedzieć między innymi na takie pytania jak: Czy umysł ludzki jest maszyną obliczeniową? Czy można wyjaśniać i modelować procesy poznawcze bez odwoływania się do pojęcia reprezentacji? Czy reprezentacje umysłowe mogą istnieć poza ciałem podmiotu? Jakie metody są najefektywniejsze w modelowaniu ludzkich procesów poznawczych i czy możliwe jest stworzenie ich kopii, a nie tylko modelu? |
Literatura: |
D. Dennett "Dźwignie wyobraźni i inne narzędzia do myślenia", rozdz. III: "Narzędzia do myślenia o znaczeniu lub treści" A. Stępnik "Reprezentacje umysłowe, rodzaje pamięci a wiedza", Przegląd filozoficzno-literacki 2 (39), 2014, s. 167-187. J. Fodor, "Język myśli. LOT2" P. Gładziejewski "Wyjaśnianie za pomocą reprezentacji mentalnych" Z. Kovecses, " Umysł ucieleśniony" w: Z. Kovecses "Język, umysł, kultura. Praktyczne wprowadzenie. A. Wilson, S. Golonka, "Ucieleśnienie poznania to nie to, co myślisz", Avant 2014 Włodzisław Duch „Reprezentacje umysłowe jako aproksymacje stanów mózgu”, Studia z Kognitywistyki i Filozofii Umysłu, 2009, nr 3. D. Komosiński "Sztuczne życie. Algorytmy inspirowane biologicznie", Nauka 4/2008. R. Millikan “Reprezentacje – dwugłowce” Przegląd Filozoficzno-Literacki, 2014, nr 2 (39) F. Dretske "Błędna reprezentacja", Przegląd Filozoficzno-Literacki 2 (39), 2014. M. Tomasello "Kulturowe źródła ludzkiego poznawania" |
Efekty uczenia się: |
W01:Rozróżnia i charakteryzuje stanowiska w sporze o naturę reprezentacji umysłowych [K_W03, K_W04] W02: Wskazuje i ocenia argumenty za i przeciw danemu stanowisku pochodzące z innych dziedzin kognitywistycznych (psychologia, neuronauka, informatyka) [K_W02, K_W05] U01: Konstruuje argumenty (ustnie i pisemnie) i przykłady wspierające wybraną koncepcję reprezentacji umysłowych [K_U05, K_U15] U02: umie analizować i oceniać kontrargumenty [K_U15] U03: Analizuje krytycznie teksty dotyczące problematyki reprezentacji umysłowych [K_U14] U04: Umie odnajdować i śledzić argumentację (rozpoznaje błędy, wykrywa założenia, identyfikuje presupozycje i konsekwencje tez) [K_U15] K01: Wykazuje aktywność w samodzielnym poszukiwaniu wiedzy [K_K01] K02: jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w debacie naukowej [K_K02, K_U02] K03: wykazuje otwartość na kontrargumenty (nie będąc bezkrytycznym) [K_K03] |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.