Warsztaty krytycznego myślenia (wybieralny)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | F-K.98 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Warsztaty krytycznego myślenia (wybieralny) |
Jednostka: | Wydział Filozofii i Socjologii |
Grupy: |
Kognitywistyka I st. 1 sem. przedmioty rozszerzające do wyboru |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Nie dotyczy |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | Aktywność na zajęciach oraz referat (15 minut) symulujący wystąpienie konferencyjne i sesję pytań i odpowiedzi |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest rozwinięcie umiejętności oceny wartości wyjaśnień i argumentów wykorzystywanych w dyskusjach, debatach, tekstach naukowych, popularnonaukowych i publicystycznych. Za wstęp do dyskusji posłużą barwne przykłady z kart historii nauki, które dostarczą pretekstu do dyskusji nad problemem ogólnym. Student zapozna się z różnymi typami wyjaśnień, także zdobędzie umiejętność odróżniania wyjaśnień proksymalnych od ultymatywnych, przyczynowych i funkcjonalnych od historycznych czy ontogenetycznych od filogenetycznych. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest rozwinięcie umiejętności oceny wartości wyjaśnień i argumentów wykorzystywanych w dyskusjach, debatach, tekstach naukowych, popularnonaukowych i publicystycznych. Za wstęp do dyskusji posłużą barwne przykłady z kart historii nauki, które dostarczą pretekstu do dyskusji nad problemem ogólnym. Student zapozna się z różnymi typami wyjaśnień, także zdobędzie umiejętność odróżniania wyjaśnień proksymalnych od ultymatywnych, przyczynowych i funkcjonalnych od historycznych czy ontogenetycznych od filogenetycznych. Opierając się na prostych przykładach zaczerpniętych z literatury kognitywistycznej nauczy się odróżniać wyjaśnienia od argumentacji, klasyfikację od typologii i dowód od uzasadnienia. Student pozna podstawowe techniki rozpoznawania typowych błędów w argumentacji, zastanowi się nad ograniczeniami myślenia opartego na analogiach, a także nauczy się wykorzystywać diagramy i inne reprezentacje graficzne do wizualizacji procesu argumentacji. Przedstawione zostaną również przykłady wyjaśnień odwołujących się do założeń związanych z prawdopodobieństwem wystąpienia pewnych zdarzeń. Zaprezentowane zostaną elementarne przykłady rozumowań wykorzystujących pojęcie prawdopodobieństwa warunkowego w przypadku których często zawodzi intuicyjna próba zrozumienia problemu. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza 1.Zna podstawowe metody badań naukowych,zasady formułowania i uzasadnianiahipotez.Zna metody badańi narzędzia poszczególnych dyscyplin kognitywistycznych (K_W03). 2. Zna strukturę logiczną języka. Rozumiepodstawowe pojęcia syntaktyczne i semantyczne oraz wyjaśnia ich wzajemne relacje (K_W04). 3. Zna i rozumie charakterystyki systemów poznawczych w kategoriach reprezentacji i procesów psychologicznych oraz neuronalnych; zna podstawowe teorie psychologiczne i neuronaukowe ujmujące systemy poznawcze (K_W06). 4. Zna i rozumie ujęcia umysłu jako systemu poznawczego posługującego się znakami; zna wyróżniona rolę języka zarówno jako narzędzia i procesu poznawczego, oraz jego wpływ na kształtowanie obrazu świata (K_W07). 5. Zna ekonomiczne, prawne i etyczne uwarunkowania działalności zawodowej związanej ze studiami kognitywistycznymi; zna prawo autorskie i zasady ochrony własności intelektualnej (K_W12). Umiejętności: 1. Potrafi wyszukiwać, selekcjonować, analizować i oceniać informacje przy wykorzystaniu różnych źródeł i metod (K_U01). 2. Umie sformułować problem badawczy, dobrać właściwe metody i narzędzia rozwiązywania, rozwiązać go oraz zaprezentować wyniki badań (K_U02). 3. Potrafi sformułować w sposób przejrzysty własne stanowisko oraz argumentować na jego rzecz; potrafi również ocenić kontrargumenty i udzielić na nie odpowiedzi; prezentuje swoje stanowisko w postaci pracy pisemnej, wystąpienia ustnego wspartego prezentacją lub posterem (K_U09). Kompetencje społeczne: 1. Jest przygotowany do krytycznej oceny własnej i dostępnej powszechnie wiedzy w dyskusjach przejawia postawę konstruktywnego krytycyzmu (K_K01). 2. Jest gotów do przyjmowania odpowiedzialności związanej z wykorzystaniem zdobytej wiedzy i umiejętności (K_K03). 3. Jest przygotowany do wykorzystywania zdobytej wiedzy kognitywistycznej w działaniach na rzecz interesu publicznego i rozwoju przedsiębiorczości (K_K05). |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-01 |
Przejdź do planu
PN WT KW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Justyna Rynkiewicz | |
Prowadzący grup: | Justyna Rynkiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-04 |
Przejdź do planu
PN WT KW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Justyna Rynkiewicz | |
Prowadzący grup: | Justyna Rynkiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-03 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maciej Wodziński | |
Prowadzący grup: | Maciej Wodziński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.