Edukacja i komunikacja międzykulturowa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | F-KS.19 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Edukacja i komunikacja międzykulturowa |
Jednostka: | Instytut Socjologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Brak wymagań wstępnych |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | - udział w zajęciach kontaktowych wykładowych i konwersatoryjnych łącznie 60 godz. - przygotowanie do zajęć konwersatoryjnych 25 godz. - przygotowanie do egzaminu 25 godz. - studiowanie literatury 48 godz. - udział w konsultacjach i egzaminie 12 godz. |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | 01 kolokwium pisemne i ustne 02 aktywność na zajęciach i uczestniczenie w dyskusjach problemowych 03 kolokwium pisemne 04 przygotowanie projektu na temat:"Inny w wielokulturowym świecie" 05 aranżowanie sporów i dyskusji z adekwatnym doborem argumentów |
Pełny opis: |
Badania nad komunikacją międzykulturową datuje się na połowę minionego stulecia.Za moment narodzin tej dyscypliny przyjmuje się rok 1946,wówczas decyzją amerykańskiego socjologa E.T.Halla powołano Instytut Spraw Zagranicznych,który miał kształcić dyplomatów,przedsiębiorców,pracowników organizacji międzynarodowych (ONZ,Czerwony Krzyż). Powojenne migracje pokazały,iż znajomość języka innej niż własna kultury nie wystarcza do satysfakcjonujących kontaktów społecznych.Kultury różnią się między sobą na różnych poziomach,tych oczywistych ,ewidentnych,zmysłowych i tych ukrytych,do których trudno dotrzeć.Badacze zagadnienia tworzą mapy różnic kulturowych i u różnych uczonych wyglądają one nieco odmiennie.Zgodni są jednak,co do tego,że kultury różnią się zasadniczo: podejściem do innego człowieka (np.kultury uniwersalistyczne i partykularystyczne,kultury kobiece i męskie ) podejściem do czasu (kultury maniana i kultury przyspieszenia) podejściem do otoczenia (kultury zewnątrz sterowne i wewnątrz sterowne). Komunikacyjne kompetencje międzykulturowe są złożone pełne niuansów ,ale jednostka jest wstanie je rozpoznać i jeśli wykaże wolę może je przyswoić.Jest to jednak proces długi i trudny,acz konieczny w świecie,w którym granice nabierają charakteru umownego,bądź w ogóle ich nie ma. |
Literatura: |
Nikitorowicz J.Edukacja regionalna i międzykulturowa,Warszawa 2009 Nikitorowicz J.Grupy etniczne w wielokulturowym świecie,Sopot2010 Matsumoto D.,Juang L.,Psychologia międzykulturowa,Gdańsk 2007 Kusio U.,Dialog w komunikacji międzykulturowej.Ideały a rzeczywistość.Lublin,2011 Kusio U,Głażewska E.,Komunikacja niewerbalna.Płeć i kultura.Wybór zagadnień,Lublin 2012. Mikułowski Pomorski J.,Komunikacja międzykulturowa,1999 |
Efekty uczenia się: |
01 Posiada podstawową wiedzą w zakresie pojęć i definicji współczesnej socjologii kultury,swobodnie i adekwatnie je stosuje .K_WO2;H1A_W02,S1A_W01 02 Posiada podstawową wiedzę z zakresu struktur i systemów instytucji na poziomie regionalnym,krajowym i międzynarodowym oraz procesów kulturotwórczych i międzykulturowych K_W04;S1A_W03 03 Posiada wiedzę na temat człowieka jako podmiotu kulturowego i istoty kreatywnej K_WO4;H1A_W04,S1A_W05 04 Posiada ogólną,w niektórych aspektach poszerzoną wiedzę na temat dynamiki przemian współczesnego świata,procesów dyfuzji,asymilacji i zderzenia kulturowego K_WO9;H1A_W07,S1A_W06 05 Zna wiodące teorie z zakresu komunikacji społecznej,w tym międzykulturowej na poziomie werbalnym i pozawerbalnym K_W11;H1A_W09,S1A_W06 06 Ma podstawową i w wybranych aspektach poszerzoną wiedzę na temat zjawisk kulturowych we współ- czesnym świecie (m.in.fundamentalizm,radykalizm kulturowy, dominacja kulturowa) K_W12;H1A_W10,S1A_W02 07 Potrafi analizować konkretne problemy kulturowe (migranci) i proponować ich rozwiązanie K_U05;S1A_U02 08 Student posiada umiejętność pogłębionego rozumienia , analizowania i oceny zjawisk społeczno-kulturowych z perspektywy ujęć teoretycznych i badawczych K_U07;H1A_U06,S1A_U01S1A_U04,S1A_U08 09 Wykazuje gotowość do aktywnego uczestniczenia w życiu społeczno-kulturowym,ma motywację do trwałego poszerzania swoich kompetencji kulturowych K_K05:H1A_K05 10 Student posiada umiejętność krytycznej oceny rzeczywistości kulturowej,przy jednoczesnej gotowości do podjęcia odpowie- dzialności za powierzone zadania K_K08;H1A-K03,S1A_K03 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-01 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Karolina Szcześniak | |
Prowadzący grup: | Karolina Szcześniak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-04 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Karolina Szcześniak | |
Prowadzący grup: | Karolina Szcześniak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.