Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Społeczno-kulturowe problemy współczesności

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: F-KS.22
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Społeczno-kulturowe problemy współczesności
Jednostka: Instytut Filozofii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Bez wymagań wstępnych

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

5,0 Godziny kontaktowe z prowadzącym zajęcia realizowane w formie konsultacji

45,0 Godziny kontaktowe z prowadzącym zajęcia realizowane w formie zajęć dydaktycznych

20,0 Przygotowanie się studenta do zajęć dydaktycznych

30,0 Przygotowanie się studenta do egzaminu

20,0 Studiowanie przez studenta literatury przedmiotu


Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

1. Egzamin, ocena udziału w dyskusji, prezentacja

2. Egzamin, prezentacja, ocena udziału w dyskusji

3. Egzamin, prezentacja

4. Egzamin, ocena udziału w dyskusji

5. Egzamin, prezentacja

6. Egzamin, prezentacja

7. Prezentacja, ocena udziału w dyskusji

8. Egzamin, prezentacja, ocena udziału w dyskusji

9. Ocena udziału w dyskusji, prezentacja


Pełny opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z najważniejszymi problemami współczesnej kultury zachodniej. Przedmiotem uwagi będą dyskusje dotyczące kondycji tej kultury oraz zachodzących zmian cywilizacyjnych. Różne teorie będą rozpatrywane w perspektywie rozpoznania principiów kultury zachodniej, określenia kierunków jej transformacji oraz identyfikacji związanych z tym zagrożeń.

Literatura:

Z. Bauman, Społeczeństwo w stanie oblężenia, Warszawa 2006.

U. Beck, Społeczeństwo światowego ryzyka. W poszukiwaniu utraconego bezpieczeństwa, Warszawa 2012.

F. Bylok, Konsumpcja, konsument i społeczeństwo konsumpcyjne we współczesnym świecie : studium socjologiczne, Katowice 2013.

R. Florida, Narodziny klasy kreatywnej oraz jej wpływ na przeobrażenia o charakterze pracy, wypoczynku, społeczeństwa i życia codziennego, Warszawa 2010.

E. Fromm, Mieć czy być?, Poznań 1995.

R. Hardin, Zaufanie i społeczeństwo, [w:] Socjologia codzienności, pod red. P. Sztompki i M. Boguni-Borowskiej, Wydawnictwo Znak, Kraków 2008, s. 525-559.

S. Huntington, Zderzenie cywilizacji i nowy kształt ładu społecznego, Warszawa 2001.

G. Kepel, A. Jardin, Terroryzm we Francji. Geneza francuskiego dżihadu, Warszawa 2017.

J. Lizut (red.), Zagrożenia cyberprzestrzeni. Kompleksowy program dla pracowników służb społecznych, Warszawa 2014.

J. Mariański, Megatrendy religijne w społeczeństwach ponowoczesnych. Studium socjologiczne, Toruń 2016.

R. Patel, Wartość niczego. Jak przekształcić społeczeństwo rynkowe i na nowo zdefiniować demokrację, Warszawa 2010.

M. Popkiewicz, A. Kardaś, Sz. Malinowski, Nauka o klimacie, Warszawa 2018.

J. Rifkin, Wiek dostępu. Nowa kultura hiperkapitalizmu, w której płaci się za każdą chwilę życia, Wrocław 2003.

G. Ritzer, Magiczny świat konsumpcji, Warszawa 2004.

M. Spitzer, Cyfrowa demencja: w jaki sposób pozbawiamy rozumu siebie i swoje dzieci, Słupsk 2013.

F. Stalder, Manuel Castells.Teoria społeczeństwa sieci, Kraków 2012.

D. Strinati, Wprowadzenie do kultury popularnej, Poznań 1998.

G. Standing, Prekariat nowa niebezpieczna klasa, Warszawa 2014.

Ch. Taylor, Etyka autentyczności, Kraków 1996.

A. i H. Toffler, Budowa nowej cywilizacji. Polityka trzeciej fali, Poznań 1996.

P. Virilio, Bomba informacyjna, Warszawa 2006.

S. Zuboff, Wiek kapitalizmu inwigilacji. Walka o przyszłość na nowej granicy władzy, Poznań 2020.

Efekty uczenia się:

Student:

1. Posiada podstawową wiedzę o współczesnych procesach, trendach, zjawiskach społeczno-kulturowych, a także strukturach i instytucjach publicznych (K_W03);

S1A_W02

H1A_W10

2. Posiada podstawową wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami publicznymi zwłaszcza w zakresie, w jakim mogą one ułatwiać bądź utrudniać kreatywność społeczną (K_W04);

S1A_W03.

3. Posiada podstawową filozoficzną wiedzę o człowieku i instytucjach – jako podmiotach i przedmiotach kreatywnego działania w kulturze zachodniej (K_W05, K_W08)

S1A_W05

H1A_W04

H1A_W06

S1A_W09

4. Zna i rozumie podstawowe metody analizy oraz interpretacji społeczno-kulturowych problemów współczesności (K_W09)

H1A_W07

S1A_W06

5. Posiada podstawową wiedzę: a) o współczesnej polityce kulturalnej i instytucjach kultury poprzez które jest ona realizowana; b) na temat wartości moralnych i pozamoralnych dominujących we współczesnej kulturze zachodniej (K_W12, K_W13)

H1A_W10

S1A_W02

S1A_W07

H1A_W03

6. Posiada podstawą wiedzę na temat typów aktywności społeczno-kulturowej oraz na temat kierunku transformacji cywilizacji zachodniej (K_W14)

S1A_W08

S1A_W09

H1A_W03

7. Potrafi samodzielnie, korzystając z rozmaitych źródeł i sposobów, wyszukiwać, analizować, oceniać wiarygodność oraz selekcjonować informacje ważne dla diagnozy kondycji kultury zachodniej oraz klasy kreatywnej (K_U01, K_U05)

H1A_U01

S1A_U02

8. Posiada umiejętność prognozowania i analizowania zjawisk społecznych, formułowania wniosków i poglądów ważnych przy ocenie kondycji społeczeństwa zachodniego oraz potrafi przygotowywać typowe prace pisemne, prezentacje i ustne wystąpienia dotyczące tej problematyki (K_U07, K_U09)

S1A_U01

S1A_U04

S1A_U08

H1A_U06

H1A_U08

H1A_U09

S1A_U09

S1A_U10

9. Docenia znaczenie aktywnego i kreatywnego uczestnictwa (przy wykorzystaniu różnych mediów) w dyskusji nad społeczno-kulturowymi problemami współczesności (K_K05)

H1A_K05

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-27 - 2023-06-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marek Szymański
Prowadzący grup: Marek Szymański
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-26 - 2024-06-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marek Szymański
Prowadzący grup: Marek Szymański
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-3dcdfd8c8 (2024-03-25)