Psychologia osobowości i motywacji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | F-KS.29 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0223) Filozofia i etyka
|
Nazwa przedmiotu: | Psychologia osobowości i motywacji |
Jednostka: | Instytut Filozofii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Podstawowa wiedza z zakresu psychologii ogólnej, Znajomość prawidłowości przebiegu procesów poznawczych oraz procesów emocjonalnych. |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | 45 Zajęcia prowadzone w formie zdalnej. |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | Prezentacja przez studenta wybranego tematu z zakresu przedmiotu. |
Pełny opis: |
Pojęcie osobowości a filozoficzne ujęcie osoby. Determinanty genetyczne i środowiskowe w kształtowaniu osobowości. Metody badania osobowości. Teorie osobowości. Psychoanalityczna teoria osobowości Z. Freuda a psychologia dynamiczna C.G. Junga. Stadia rozwoju psychospołecznego E. Eriksona. Ujęcia osobowości akcentujące czynniki społeczno-kulturowe (K. Horney, H.S. Sullivan). Mocne i słabe strony teorii psychoanalitycznej. Teoria Carla Rogersa skoncentrowana na osobie jako przykład podejścia humanistycznego w teorii osobowości. Samoaktualizacja i niezaburzony rozwój psychiczny. Pojęcie Ja i rozbieżności pomiędzy elementami Ja. Teorie cech (Allport, Eysenck, Cattell). Podstawowe wymiary osobowości. Pomiar osobowości przy użyciu kwestionariuszy. Pięcioczynnikowy model osobowości. Opis osobowości w kategoriach "Wielkiej Piątki". Zmiany osobowości zwiazane z wiekiem u osób dorosłych. Biologiczne podstawy osobowości. Osobowość jako wynik uczenia się (Pawłow, Skinner, Dollard i Miller). Teoria społeczno-poznawcza A. Bandury. Poznawcze teorie osobowości (G. Kelly, J. Reykowski). Proces motywacji a dynamika osobowości. Trzy grupy pojęć motywacyjnych: motywy hedoniczne (przynętowe teorie motywacji oraz teorie redukcji napięcia), motywy wzrostu lub samoaktualizacji oraz motywy poznawcze. Polimotywacyjny charakter ludzkich zachowań. |
Literatura: |
1.Lawrence A. Pervin, Oliver P. John, Osobowość. Teoria i badania, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków, 2002. 2. Lawrence A. Pervin, Psychologia osobowości, GWP, Gdańsk, 2002. 3. Jan Strelau, Dariusz Doliński, Psychologia - podręcznik akademicki, t. 1-2, GWP, Gdańsk, 2020. |
Efekty uczenia się: |
Student zna teorie wyjaśniające strukturę i dynamikę osobowości. Student rozumie podstawowe różnice w zakresie wymiarów osobowości. Student potrafi opisać podstawowe wymiary osobowości. Student jest gotów wyjaśnić różnice indywidualne między ludźmi oraz wskazać przyczyny zaburzeń osobowości. Student potrafi wyjaśnić zmiany motywacji w cyklu życia człowieka. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-01 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Kapusta | |
Prowadzący grup: | Andrzej Kapusta | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-04 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Kapusta | |
Prowadzący grup: | Andrzej Kapusta | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.