Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Antropologia Innego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: F-MM-2
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Antropologia Innego
Jednostka: Wydział Filozofii i Socjologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Podstawowa wiedza na temat współczesnych przemian społecznych w globalnym wymiarze.

Znajomość pojęć i kategorii socjologicznych. Wrażliwość społeczna.

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego)

Wykład 30 h - 2 ECTS

Konsultacje i egzamin - 5h 0,5 ECTS

Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela 35h - 2,5 ECTS

Godziny niekontaktowe (praca własna studenta)

Przygotowanie do zaliczenia i egzaminu -5h - 0,5 ECTS

Sumaryczna liczba punktów ECTS 3

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

Monitorowanie aktywności na zajęciach, końcowa praca zaliczeniowa i egzamin ustny.

Pełny opis:

Stan relacji międzyludzkich uzależniony jest od stanu umysłu, który współcześnie jest w znacznym stopniu zdeterminowany konsumpcjonizmem, pragmatyzmem, doraźnymi korzyściami. Dlatego humanizowanie kształcenia, a nie jego technicyzowanie wydaje się być szczególnie ważne w perspektywie analizy Innego.

Przytłoczeni przez stopy procentowe, terroryzowani przez marki, nie pytamy o szczęście drugiego człowieka, nie podejmujemy refleksji nad człowieczym losem. Refleksyjność i zaduma zdają się być niemodne, a są konieczne by móc wejść w relację w Drugim. Chęć poznania Innego, to chęć poznania w ogóle, przede wszystkim jednak, aby poznać Innego, trzeba poznać samego siebie i umieć odróżnić wiedzę od uprzedzenia.

Zasadniczym celem wykładu będzie próba dowiedzenia, że można patrzeć na drugiego człowieka bez potrzeby jego permanentnej kategoryzacji na przykład jako mężczyzna, buddysta, stary, czarny itp. W samym czystym fakcie nie ma nic złego, ale ten epistemiczny moment skutkuje w myśleniu, a myślenie w działaniu. Jak uwolnić się od tych kategoryzacji? Czy w ogóle jest to możliwe? Czy Inny musi być Obcy?

Pisanie Inny/Obcy wielkimi literami sprawia, że staje się on podmiotem relacji, aa nie tylko obiektem/ przedmiotem analiz.

Literatura:

Benedyktowicz Z., Portret "obcego", Kraków 2000

Chutnik M., Szok kulturowy - przyczyny, konsekwencje, przeciwdziałanie, Kraków 2007

Dzięglewski M., Powroty do (nie)znanego kraju. Strategie migrantów powrotnych, Kraków2019

Kapuściński R., Ten Inny, Kraków 2006

Kusio U., Dialog w komunikacji międzykulturowej. Ideały a rzeczywistość, Lublin 2011

Kusio U., Od monady do hybrydy. Przemiany kultury, Lublin 2023

Literatura uzupełniająca:

Harrison Frances, Do dziś liczymy zabitych, Wołowiec 2015

Hochschild Adam, Duch króla Leopolda: opowieść o chciwości, terrorze i bohaterstwie w kolonialnej Afryce, Warszawa 2012

Gierak-Onoszko Joanna, 27 śmierci Toby`ego Obeda, Warszawa 2019

Lindqvist Sven, Terra nullius . Podróż przez ziemię niczyją, Warszawa 2010

Westerman Frank, El Negro, Warszawa 2015

Efekty uczenia się:

K_WO1 - Student w pogłębionym stopniu zna i rozumie teorie opisujące kategorię Innego/Obcego w naukach społecznych i humanistycznych P7S_WG

K_WO2 - Student w pogłębionym stopniu zna i rozumie kluczowe mechanizmy sytuowania Innego/Obcego we współczesnym świecie P7S_WG

K_WO5 - Student w pogłębionym stopniu rozumie wybrane zagadnienia dotyczące postaw społecznych wobec Innego/Obcego takich jak etnocentryzm, uprzedzenia, rasizm itp. -P7S_WG

K_UO2 -potrafi interpretować rzeczywistość społeczną migrantów - P7S_UW

K_UO7 - potrafi prowadzić debatę na temat miejsca migranta we współczesnym świecie, wspierając się odpowiednimi teoriami i koncepcjami -P7S_UK

K_KO1 - jest przygotowany do krytycznej oceny odbioru treści -P7S_KK

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-03
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Urszula Kusio
Prowadzący grup: Urszula Kusio
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0