Antropologia Innego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | F-MM-2 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Antropologia Innego |
Jednostka: | Wydział Filozofii i Socjologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Podstawowa wiedza na temat współczesnych przemian społecznych w globalnym wymiarze. Znajomość pojęć i kategorii socjologicznych. Wrażliwość społeczna. |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego) Wykład 30 h - 2 ECTS Konsultacje i egzamin - 5h 0,5 ECTS Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela 35h - 2,5 ECTS Godziny niekontaktowe (praca własna studenta) Przygotowanie do zaliczenia i egzaminu -5h - 0,5 ECTS Sumaryczna liczba punktów ECTS 3 |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | Monitorowanie aktywności na zajęciach, końcowa praca zaliczeniowa i egzamin ustny. |
Pełny opis: |
Stan relacji międzyludzkich uzależniony jest od stanu umysłu, który współcześnie jest w znacznym stopniu zdeterminowany konsumpcjonizmem, pragmatyzmem, doraźnymi korzyściami. Dlatego humanizowanie kształcenia, a nie jego technicyzowanie wydaje się być szczególnie ważne w perspektywie analizy Innego. Przytłoczeni przez stopy procentowe, terroryzowani przez marki, nie pytamy o szczęście drugiego człowieka, nie podejmujemy refleksji nad człowieczym losem. Refleksyjność i zaduma zdają się być niemodne, a są konieczne by móc wejść w relację w Drugim. Chęć poznania Innego, to chęć poznania w ogóle, przede wszystkim jednak, aby poznać Innego, trzeba poznać samego siebie i umieć odróżnić wiedzę od uprzedzenia. Zasadniczym celem wykładu będzie próba dowiedzenia, że można patrzeć na drugiego człowieka bez potrzeby jego permanentnej kategoryzacji na przykład jako mężczyzna, buddysta, stary, czarny itp. W samym czystym fakcie nie ma nic złego, ale ten epistemiczny moment skutkuje w myśleniu, a myślenie w działaniu. Jak uwolnić się od tych kategoryzacji? Czy w ogóle jest to możliwe? Czy Inny musi być Obcy? Pisanie Inny/Obcy wielkimi literami sprawia, że staje się on podmiotem relacji, aa nie tylko obiektem/ przedmiotem analiz. |
Literatura: |
Benedyktowicz Z., Portret "obcego", Kraków 2000 Chutnik M., Szok kulturowy - przyczyny, konsekwencje, przeciwdziałanie, Kraków 2007 Dzięglewski M., Powroty do (nie)znanego kraju. Strategie migrantów powrotnych, Kraków2019 Kapuściński R., Ten Inny, Kraków 2006 Kusio U., Dialog w komunikacji międzykulturowej. Ideały a rzeczywistość, Lublin 2011 Kusio U., Od monady do hybrydy. Przemiany kultury, Lublin 2023 Literatura uzupełniająca: Harrison Frances, Do dziś liczymy zabitych, Wołowiec 2015 Hochschild Adam, Duch króla Leopolda: opowieść o chciwości, terrorze i bohaterstwie w kolonialnej Afryce, Warszawa 2012 Gierak-Onoszko Joanna, 27 śmierci Toby`ego Obeda, Warszawa 2019 Lindqvist Sven, Terra nullius . Podróż przez ziemię niczyją, Warszawa 2010 Westerman Frank, El Negro, Warszawa 2015 |
Efekty uczenia się: |
K_WO1 - Student w pogłębionym stopniu zna i rozumie teorie opisujące kategorię Innego/Obcego w naukach społecznych i humanistycznych P7S_WG K_WO2 - Student w pogłębionym stopniu zna i rozumie kluczowe mechanizmy sytuowania Innego/Obcego we współczesnym świecie P7S_WG K_WO5 - Student w pogłębionym stopniu rozumie wybrane zagadnienia dotyczące postaw społecznych wobec Innego/Obcego takich jak etnocentryzm, uprzedzenia, rasizm itp. -P7S_WG K_UO2 -potrafi interpretować rzeczywistość społeczną migrantów - P7S_UW K_UO7 - potrafi prowadzić debatę na temat miejsca migranta we współczesnym świecie, wspierając się odpowiednimi teoriami i koncepcjami -P7S_UK K_KO1 - jest przygotowany do krytycznej oceny odbioru treści -P7S_KK |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-03 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Urszula Kusio | |
Prowadzący grup: | Urszula Kusio | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.