Logika
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | F-S-180 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Logika |
Jednostka: | Zak. Hist. Filozofii Starożytnej i Średn |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Brak |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | 10,0 Godziny kontaktowe z prowadzącym zajęcia realizowane w formie konsultacji 15,0 Godziny kontaktowe z prowadzącym zajęcia realizowane w formie zajęć dydaktycznych 25,0 Przygotowanie się studenta do zajęć dydaktycznych 20,0 Przygotowanie się studenta do zaliczeń i/lub egzaminów 20,0 Studiowanie przez studenta literatury przedmiotu |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | śród-semestralne pisemne testy kontrolne końcowe zaliczenie pisemne |
Pełny opis: |
Wykład prezentuje wiedzę z podstawowych działów logiki ogólnej tj. semiotyki, logika formalnej, teorii argumentacji oraz ogólnej metodologii nauk. Ze szczególnym uwzględnieniem problematyki semiotycznej (semantyka, syntaktyka, pragmatyka). Wykład prezentuje problematykę związaną z warunkami poprawności wypowiedzi oraz regułami kształtującymi racjonalną wymianę myśli. Dużą wagę przywiązuje do unikania błędów logiczno-językowych jak i przeciwdziałania chwytom erystycznym. |
Literatura: |
Ziembiński Z., "Logika praktyczna", Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004, Szymanek K., "Sztuka argumentacji. Słownik terminologiczny", Wydawnictwo PWN, Warszawa 2008, Szymanek K., Wieczorek K.A., Wójcik A.S., "Sztuka argumentacji. Ćwiczenia w badaniu argumentów", PWN, Warszawa 2008, Suchoń W., "Teoretyczne problemy logiki praktycznej", Wydawnictwo Uniwersytetu Jagielońskiego, Kraków 2008, Jadacki J.J.,"Spór o granice języka", Wydawnictwo Naukowe Semper, Warszawa 2002, Jadacki J.J., "Elementy semiotyki logicznej i metodologii w zadaniach", Wydawnictwo Naukowe Semper, Warszawa 2004. |
Efekty uczenia się: |
1. Student posiada uporządkowaną wiedzę z zakresu logiki ogólnej; zna podstawowe pojęcia dotyczące precyzji wyrażania myśli. 2. Student dysponuje logicznymi narzędziami niezbędnymi do prowadzenia racjonalnego dyskursu i unikania erystyki. Potrafi sformułować tezę oraz omówić konsekwencje jej akceptacji. 3. Student potrafi uzupełnić zakres posiadanych przez siebie informacji oraz zaprojektować przyszłe badania. 4. Student docenia korzyści płynące z tytułu stosowania wiedzy logicznej jako warunku skutecznej pracy w zespole. 5. Student wymaga od siebie oraz od innych stosowania wyższego standardu w odniesieniu do kultury logicznej. 6. Potrafi krytycznie ocenić zastosowaną praktykę językową. 7. Student potrafi doceniać zalety samodzielnego i kreatywnego myślenia. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.