Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Antropologia kulturowa

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: F-S-182/17
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Antropologia kulturowa
Jednostka: Instytut Socjologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

brak

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

2

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

Aktywność podczas zajęć. Test kontrolny.

Pełny opis:

1. Wstęp do antropologii – zarys zagadnienia. Podstawowe terminy, pojęcia, problemy i kierunki w antropologii kulturowej.

2. Ewolucjonizm i początki antropologii.

3. Francuska tradycja antropologiczna. Emile Durkheim i szkoła

4. Funkcjonalizm (brytyjski). B. Malinowski, A. Radcliffe – Brown, E. Evans

5. Kulturalizm (amerykański). F. Boas, M. Sahlis.

6. Język i kultura (kulturalizm amerykański)

7. Relatywizm kulturowy (R. Benedict, M. Mead) – kulturalizm amerykański.

8. Strukturalizm (Levi – Strauss)

9. Symbolizm (V. W. Turner

10. Antropologia interpretatywna (C. Geertz). Kulturalizm amerykański

11. Płeć i kultura

12. Kultura masowa i popularna

13. Postmodernizm i problemy z kulturą.

Literatura:

Mencwel, A. (1998). Antropologia kultury. Zagadnienia i wybór tekstów. Tematy, Teorie, Interpretacje, Poznań.

E. Krawczak, Antropologia kulturowa. Klasyczne kierunki, szkoły i orientacje, Wyd. UMCS, Lublin 2003,

J. Gajda, Antropologia kulturowa. Wprowadzenie do wiedzy o kulturze, Wyd. „Impuls”, Kraków 2208,

A. Barnard, Antropologia. Zarys teorii i historii, tłum. S. Szymański, Wyd. PIW, Warszawa 2006,

Świat człowieka – świat kultury. Antologia tekstów klasycznej antropologii, E. Nowicka, Wyd. PWN, Warszawa 2007, s. 9 – 67.

R. Deliege, Historia antropologii, tłu. K. Marczewska, Wyd. Oficyna Naukowa, Warszawa 2011.

Antropologia kulturowa. Zbliżenie epok i problemów, (red.) K. J. Brozi, Wyd. UMCS, Lublin 1995,

Antropologia. Jedna dyscyplina, cztery tradycje: brytyjska, niemiecka, francuska i amerykańska, tłum. J. Tegnerowicz, Wyd. UJ, Kraków 2007,

B. L. Whorf, Język, myśl i rzeczywistość, tłum. T. Hołówka, Wyd. PIW, Warszawa 1982,

Antropologia słowa, (red) G. Godlewski, Wyd. UW, Warszawa 2003, s. 49 – 60.

R. Benedict, Wzory kultury, tłum. J. Prokopiuk, Wyd. Vis – a vis, Kraków 2019, s. 13 – 63.

M. Mead, Kultura i tożsamość. Studium dystansu międzypokoleniowego, tłum. J. Hołówka, Wyd. PWN, Warszawa 2000,

C. Levi – Strauss, Antropologia strukturalna, tłum. K. Pomian, Wyd. Aletheia, Warszawa 2009, s. 73 – 85.

Literatura dodatkowa:

A. Barnard, Antropologia. Zarys teorii i historii, tłum. S. Szymański, Wyd. PIW, Warszawa 2006, s. 225 - 254. (ref).

V. Turner, Las Symboli. Aspekty rytuałów u Ludu Ndembu, tłum. A. Szyjewski, Wyd. „Nomos”, Kraków 2006,

Literatura dodatkowa:

A. Szafrański, Ku interpretacyjnej antropologii religii, Wyd. Kul, Lublin 2015, s. 57 – 79.

C. Geertz, Interpretacja kultur. Wybrane eseje, tłum. M. Piechaczek, Wyd. UJ, Kraków 2005.

Sherry B. Ortner, Czy kobieta ma się tak do mężczyzny jak „natura” do „kultury”? (w:) Nikt nie rodzi się kobietą, tłu, T. Hołówka, Wyd. „Czytelnik”, Warszawa 1982,

J. Butler, Uwikłani w płeć,

Warszawa 2000, s. 469 – 490.

Z. Bauman, „Bauman o popkulturze. Wypisy”, Wyd. Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008, wybrane eseje.

Amerykańska antropologia postmodernistyczna, (red) M. Buchowski, Wyd. Instytut Kultury, Warszawa 1999,

Efekty uczenia się:

Wiedza

student poznaje podstawową terminologię nauk społecznych i humanistycznych

poznawanie podstawowych koncepcji teoretycznych dotyczących problematyki kultury oraz zależności zachodzących pomiędzy nimi, a zmianami zachodzącymi w różnych obszarach kultury w społeczeństwie

dostrzega i potrafi wyjaśnić rolę, znaczenie kultury w procesach przmian zachodzących w społeczeństwie

Umiejętności

dostrzega zależności zachodzące pomiędzy zjawiskami kulturowymi

potrafi dostrzegać i interpretować kulturowy dorobek człowieka, a także zjawiska zachodzące w wielokulturowym świecie

dzięki zdobytej wiedzy o formach uczestnictwa w kulturze, o znaczeniu wartości i norm funkcjonujących w społeczeństwie nabywa kompetencje do publicznego wypowiadania się i wyrażania opinii

Kompetencje społeczne

zna zakres posiadanej przez siebie wiedzy, rozumie potrzebę nieustannego dokształcania się i rozwoju zawodowego

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-02-25 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Edyta Barańska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0