Demografia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | F-S-184 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.201
|
Nazwa przedmiotu: | Demografia |
Jednostka: | Instytut Socjologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
LUB
3.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | brak |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego) Konwersatorium: 30 Konsultacje: 2 Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego: 32 Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego: 1 Godziny nie kontaktowe (praca własna studenta) Przygotowanie się do konwersatorium, studiowanie literatury: 20 Przygotowanie się do zaliczenia: 10 Łączna liczba godzin nie kontaktowych: 30 Liczba punktów ECTS za godziny nie kontaktowe: 1 Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu: 2 |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | Wszystkie efekty kształcenia są weryfikowane na podstawie zaliczenia pisemnego i aktywności podczas zajęć (udział w dyskusji i realizacja zadań powierzonych przez osobę prowadzącą kurs na platformie zdalnego nauczania). |
Pełny opis: |
Podczas zajęć studenci zapoznają się z przedmiotem badań demografii, na które składają się elementy ruchu naturalnego (urodzenia, zgony) i ruchu wędrówkowego (migracje zewnętrzne i wewnętrzne). Zagadnieniami poruszanymi w trakcie zajęć będą: pojęcia podstawowe dla demografii, właściwa tej dyscyplinie metodologia, źródła danych, sposoby wyjaśniania przemian ludnościowych w różnych okresach historycznych (od starożytności po czasy współczesne), oraz mechanizmy leżące u podłoża przemian wraz z ich konsekwencjami. Do tych ostatnich należą: związane z szeroko pojętą modernizacją zmiany postaw i zachowań, w tym prokreacyjnych (skutkujących zmianą wzorca małżeńskości i płodności), akceleracja procesu starzenia się społeczeństw, reprodukcja niezapewniająca prostej zastępowalności pokoleń, niezwykła intensywność i powszechność ruchów wędrówkowych. Kurs obejmie również wybrane teorie ludnościowe oraz zagadnienia polityki ludnościowej. |
Literatura: |
• Holzer J., Demografia, Wyd. PWE, Warszawa 2003. • Stokowski F., Demografia, Wyd. PWE, Warszawa 2015. • Okólski M., Fihel A., Demografia. Współczesne zjawiska i teorie, Wyd. Naukowe Scholar, Warszawa 2012. • Okólski M., Demografia. Podstawowe pojęcia, procesy i teorie w encyklopedycznym zarysie, Wyd. Naukowe Scholar, Warszawa 2004. • Szlendak T., Interpretacje kryzysu rodziny w socjologii. Między familijnym fundamentalizmem a rewolucją stylów życia, „Studia socjologiczne”, 2008, nr 4(191). • Perspektywy demograficzne jako wyzwanie dla polityki ludnościowej Polski, red. J. Hrynkiewicz, A. Potrykowska, Rządowa Rada Ludnościowa, Warszawa 2016. • Rocznik Demograficzny 2021, Główny Urząd Statystyczny, Warszawa 2021. • Mały Rocznik Statystyczny Polski 2021, Główny Urząd Statystyczny, Warszawa 2021. • Ludność. Stan i struktura ludności oraz ruch naturalny w przekroju terytorialnym (stan w dniu 31.12.2020), Główny Urząd Statystyczny, Warszawa 2021. • Strona internetowa: GUS, EUROSTAT, UN POPULATION. |
Efekty uczenia się: |
Efekt 1. W zaawansowanym stopniu zna i rozumie liczebność ludności świata, jego regionów i Polski, oraz jej rozmieszczenie, zna struktury populacji wg płci, wieku, stanu cywilnego, cech społeczno-zawodowych. Ma wiedzę dotyczącą dynamiki zmian w odniesieniu do tych cech wyżej wymienionych populacji. Ponadto zna i rozumie procesy małżeńskości, rodności, umieralności i migracji w Polsce, Europie i innych regionach Świata i zależności między nimi a procesami społecznymi, kulturowymi, ekonomicznymi i rozwojem technologicznym. Zna prognozy dotyczące przyszłości demograficznej Polski i innych populacji Świata. Zna podstawowe teorie demograficzne. (K_W01, K_W05 P6U_W P6S_WG) Efekt 2. Wykorzystuje pojęcia demograficzne i teorie demograficzne do opisu i analizy konkretnych struktur oraz procesów demograficznych. (K_W06 P6U_W P6S_WK) Efekt 3. Student potrafi identyfikować i interpretować aktualne i historyczne procesy demograficzne oraz komunikować o nich wykorzystując źródła informacji (w tym bazy danych zawierające informacje ludnościowe) oraz metody szacowania liczby ludności i sposoby opisu struktur i procesów demograficznych za pomocą wielkości względnych i podstawowych współczynników demograficznych niezbędnych do prowadzenia analiz ludnościowych w celu diagnozy sytuacji demograficznej w wybranej populacji niezbędnej jako podstawa wdrażania rozmaitych projektów społecznych. (K_U02, K_U05 P6U_U P6S_UW, P6U_U P6S_UK) |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-01 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Michał Nowakowski | |
Prowadzący grup: | Michał Nowakowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-04 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Michał Nowakowski | |
Prowadzący grup: | Michał Nowakowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.