Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wstęp do filozofii

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: F-S-213
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Wstęp do filozofii
Jednostka: Zakład Historii Myśli Społecznej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Bez wymagań wstępnych

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

30,0 Godziny kontaktowe z prowadzącym zajęcia realizowane w formie zajęć dydaktycznych


Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

1. Pytania kontrolne zadawane w trakcie wykładu sprawdzając stopień przyswojenia wcześniej przedstawianych treści.

2. Ocena udziału w dyskusjach

3. Zaliczenie z oceną, ocena udziału w dyskusjach.

4. Ocena sposobu radzenia sobie z formułowanymi problemami.

Pełny opis:

Przekazanie wiedzy, dotyczącej filozoficznych źródeł i podstaw zachodniej kultury. Zapoznanie studentów z charakterem oraz specyfiką filozofii od momentu jej powstania do czasów współczesnych. Zaprezentowanie najważniejszych problemów formułowanych w jej obrębie: teorii bytu, teorii poznania, antropologii filozoficznej, aksjologii, estetyki, filozofii społecznej, filozofii politycznej, filozofii kultury, filozofii religii, filozofii prawa. Ukazanie specyfiki poszczególnych okresów w dziejach myśli filozoficznej. Wskazanie na różnice i podobieństwa między filozofią starożytną, średniowieczną, nowożytną, współczesną. Pokazanie relacji między filozoficznym rozpoznaniem rzeczywistości a jej obrazem powstałym w wyniku potocznego poznania oraz proponowanym przez nauki szczegółowe. Zwrócenie uwagi na kierunek transformacji kulturowej zachodzącej pod wpływem dominacji określonych kierunków filozofii. Przygotowanie studentów do samodzielnego rozpoznawania problemów i sporów zaistniałych we współczesnym świecie, a także wyrobienie zdolności kierowania swoim życiem osobistym i zawodowym zgodnie z kanonem przyjętych wartości, norm i ocen.

Literatura:

1. K. Ajdukiewicz, Zagadnienia i kierunki filozofii, Czytelnik, Warszawa 1983.

2. A. Anzenbacher, Wprowadzenie do filozofii, Wyd. WAM, Kraków 2003.

3. J. Galarowicz, Na ścieżkach prawdy. Wprowadzenie do filozofii, Wyd. Naukowe PAT, Kraków 1992.

4. Mała encyklopedia filozofii, pod red. S. Jedynaka, Oficyna Wyd. Branta, Bydgoszcz-Lublin 2002.

5. K. Jaspers, Wprowadzenie do filozofii, Siedmiogród, Wrocław 1995.

6. A. B. Stępień, Wstęp do filozofii, TN KUL, Lublin 1995.

7. Filozofia. Podstawowe pytania, pod red. E. Martensa i H. Schnädelbacha, Wiedza Powszechna, Warszawa 1995.

Efekty uczenia się:

Student:

1. Ma podstawową wiedzę na temat relacji socjologii z filozofią (K_W01)

S1P_W01

2. Ma podstawową wiedzę na temat człowieka w perspektywie filozoficznej (K_W05)

S1P_W05

3. Potrafi analizować problemy o naturze filozoficznej proponuje odpowiednie ich rozwiązania (K_U04)

S1P_U04

4. Wykazuje gotowość do aktywnego uczestnictwa w zespołach i organizacjach wykorzystując refleksję filozoficzną (K_K01)

S1P_K02

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-3dcdfd8c8 (2024-03-25)