Wstęp do filozofii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | F-S-213 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wstęp do filozofii |
Jednostka: | Zakład Historii Myśli Społecznej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Bez wymagań wstępnych |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | 30,0 Godziny kontaktowe z prowadzącym zajęcia realizowane w formie zajęć dydaktycznych |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | 1. Pytania kontrolne zadawane w trakcie wykładu sprawdzając stopień przyswojenia wcześniej przedstawianych treści. 2. Ocena udziału w dyskusjach 3. Zaliczenie z oceną, ocena udziału w dyskusjach. 4. Ocena sposobu radzenia sobie z formułowanymi problemami. |
Pełny opis: |
Przekazanie wiedzy, dotyczącej filozoficznych źródeł i podstaw zachodniej kultury. Zapoznanie studentów z charakterem oraz specyfiką filozofii od momentu jej powstania do czasów współczesnych. Zaprezentowanie najważniejszych problemów formułowanych w jej obrębie: teorii bytu, teorii poznania, antropologii filozoficznej, aksjologii, estetyki, filozofii społecznej, filozofii politycznej, filozofii kultury, filozofii religii, filozofii prawa. Ukazanie specyfiki poszczególnych okresów w dziejach myśli filozoficznej. Wskazanie na różnice i podobieństwa między filozofią starożytną, średniowieczną, nowożytną, współczesną. Pokazanie relacji między filozoficznym rozpoznaniem rzeczywistości a jej obrazem powstałym w wyniku potocznego poznania oraz proponowanym przez nauki szczegółowe. Zwrócenie uwagi na kierunek transformacji kulturowej zachodzącej pod wpływem dominacji określonych kierunków filozofii. Przygotowanie studentów do samodzielnego rozpoznawania problemów i sporów zaistniałych we współczesnym świecie, a także wyrobienie zdolności kierowania swoim życiem osobistym i zawodowym zgodnie z kanonem przyjętych wartości, norm i ocen. |
Literatura: |
1. K. Ajdukiewicz, Zagadnienia i kierunki filozofii, Czytelnik, Warszawa 1983. 2. A. Anzenbacher, Wprowadzenie do filozofii, Wyd. WAM, Kraków 2003. 3. J. Galarowicz, Na ścieżkach prawdy. Wprowadzenie do filozofii, Wyd. Naukowe PAT, Kraków 1992. 4. Mała encyklopedia filozofii, pod red. S. Jedynaka, Oficyna Wyd. Branta, Bydgoszcz-Lublin 2002. 5. K. Jaspers, Wprowadzenie do filozofii, Siedmiogród, Wrocław 1995. 6. A. B. Stępień, Wstęp do filozofii, TN KUL, Lublin 1995. 7. Filozofia. Podstawowe pytania, pod red. E. Martensa i H. Schnädelbacha, Wiedza Powszechna, Warszawa 1995. |
Efekty uczenia się: |
Student: 1. Ma podstawową wiedzę na temat relacji socjologii z filozofią (K_W01) S1P_W01 2. Ma podstawową wiedzę na temat człowieka w perspektywie filozoficznej (K_W05) S1P_W05 3. Potrafi analizować problemy o naturze filozoficznej proponuje odpowiednie ich rozwiązania (K_U04) S1P_U04 4. Wykazuje gotowość do aktywnego uczestnictwa w zespołach i organizacjach wykorzystując refleksję filozoficzną (K_K01) S1P_K02 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.