Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Badania ilościowe-przygotownie i realizacja projektu badawczego (P)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: F-S-221
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Badania ilościowe-przygotownie i realizacja projektu badawczego (P)
Jednostka: Katedra Socjologii Gospodarki i Metod Badań Społecznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Wymagania wstępne:

Posiadanie zaliczenia przedmiotów: Podstawy badań społecznych; Metody i techniki badań socjologicznych.

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

1 pkt (30 godz. uczestniczenie w zajęciach audytoryjnych)

2 pkt (60 godz. przygotowanie literatury przedmiotu, metoda projektów; indywidualne przygotowanie projektów badawczych)

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

dyskusja dydaktyczna

konsultacje

korekta prac badawczych

metoda projektów - analiza i ocena prezentacji

objaśnienie lub wyjaśnienie

Pełny opis:

Celem zajęć jest nabycie przez studentów podstawowej wiedzy metodologicznej z zakresu projektowania i realizacji badań społecznych o charakterze ilościowym. Pierwszy etap polega na zapoznaniu z zasadami projektowania i realizacji badań. Drugi etap ma charakter warsztatowy i obejmuje kształcenie umiejętności z zakresu praktyki badawczej (przygotowanie koncepcji badawczej i projektu badań empirycznych, prezentacji pisemnej i ustnej oferty badań). Podstawę dydaktyczną stanowi literatura przedmiotu, projekty badawcze zrealizowane przez nauczyciela, projekty wykonane przez studentów. Metoda realizacji zajęć to metoda projektów.

1. Zagadnienia wprowadzające: podstawy projektowania w naukach społecznych, etapy procesu badawczego, plan badań i elementy projektu badań empirycznych.

2. Zasady formułowania problemu badawczego i problematyki szczegółowej; wyjaśnienie problemów, strukturalizacja przedmiotu badań, definiowanie pojęć.

3. Operacjonalizacja (w tym: definicje operacyjne, zbiory zmiennych i wskaźników; metody doboru prób badawczych; metody i techniki badań ilościowych).

4. Przygotowania narzędzi badawczych (w tym budowa kwestionariusza, pytań; błędy).

5. Zasady formalno-organizacyjne badań (plan, harmonogram i kosztorys, środki realizacji).

6. Podstawy organizacji i realizacji badań w terenie.

7-9. Omówienie przygotowanych przez studentów projektów badawczych.

10-14. Prezentacja przez studentów projektów w wersji konwencjonalnej i multimedialnej.

15. Podsumowanie zajęć.

Literatura:

1. Babbie E., 2003, Badania społeczne w praktyce. Warszawa: PWN.

2. Babiński G., 2004, Metodologia a rzeczywistość. Dylematy badań etnicznych, Kraków: Wydawnictwo Nomos.

3. Francuz P., Mackiewicz R., 2005, Liczby nie wiedzą skąd pochodzą. Przewodnik po metodologii i statystyce nie tylko dla psychologów. Lublin: Wydawnictwo Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.

4. Frankfort-Nachmias Ch.; Nachmias D., 2001, Metody badawcze w naukach społecznych. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.

5. Gostkowski Z. (red.), 1972, Podręcznik ankietera. Zasady prowadzenia wywiadów. Warszawa – Łódź.

6. Gruszczyński L. A., 1999, Kwestionariusze w socjologii. Budowa narzędzi do badań surveyowych. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

7. Lutyński J., 1994, Metody badań społecznych. Wybrane zagadnienia. Łódź.

8. Mayntz R., Holm K., Hűbner P. (1985) Wprowadzenie do metod socjologii empirycznej. Warszawa: PWE.

9. Nawojczyk M., 2002, Przewodnik po statystyce dla socjologów. Kraków: SPSS Polska.

10. Nowak S. (1985) Metodologia badań społecznych. Warszawa: PWN.

1. Ogryzko-Wiewiórowski H. (1986), Wprowadzenie do metod badawczych w socjologii. Lublin: UMCS.

11. Sztabiński F., 1997, Ankieta pocztowa i wywiad kwestionariuszowy. Warszawa: IFiS PAN.

Praktyki zawodowe:

-

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-cf0b884f2 (2024-04-02)