Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metody statystyczne w socjologii

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: F-S-251
Kod Erasmus / ISCED: 14.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metody statystyczne w socjologii
Jednostka: Katedra Socjologii Gospodarki i Metod Badań Społecznych
Grupy:
Strona przedmiotu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aZ0BG8VaRfn2yCBFUDhqV1UjfWLxCHio6N8OhD8P47AM1%40thad.tacv2/conversations?groupId=1afbe800-f857-48ac-b9e1-c24a7655c70a&tenantId=80dbd34a-9b20-490b-ac49-035af103ab2b
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 6.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Zajęcia w 100% prowadzone zdalnie - wideokonferencje w MS Teams


Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego)

• Wykład 30

• Konwersatorium 30

Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego 60

Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego 2

Godziny nie kontaktowe (praca własna studenta)

• Przygotowanie się do konwersatorium 30

• Studiowanie literatury 10

• Przygotowanie się do kolokwium 20

• Przygotowanie się do egzaminu 30

Łączna liczba godzin nie kontaktowych 90

Liczba punktów ECTS za godziny nie kontaktowe 3

Łącznie 5 ECTS

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

Egzamin pisemny – W1, W2, K1

Kolokwium – U1, U2

Pełny opis:

Wykład: rola statystyki we współczesnej socjologii, główne działy statystyki, statystyka komputerowa, pomiar i jego poziomy, statystyczne konsekwencje metod doboru próby, estymacja parametrów populacji – błąd standardowy estymacji, przedziały ufności, statystyczna weryfikacja hipotez badawczych, znaczenie obserwacji odstających (skrajnych) – warunki i sposoby ich eliminacji, opis statystyczny - rozkłady częstości, miary dyspersji, elementy wnioskowania statystycznego - nieparametryczne i parametryczne testy istotności oraz warunki ich stosowania, korelacje, analiza wariancji, modele regresyjne, statystyczne metody badania rzetelności i trafności narzędzi badawczych, wykorzystanie wiedzy statystycznej w projektach badawczych i innowacyjnych

Konwersatorium: z wykorzystaniem pakietu IBM SPSS oraz ćwiczeniowego zbioru danych PGSS, analizy w zakresie: błędu standardowego estymacji, obliczania i odczytywania zakresów przedziałów ufności, wykonywania i interpretacji rozkładów, obliczania wariancji i odchylenia standardowego, wykonywania i interpretacji wybranych testów nieparametrycznych i parametrycznych, obliczania i interpretacji korelacji.

Literatura:

Lissowski G., J. Haman, M.Jasiński: Podstawy statystyki dla socjologów, Warszawa 2011

Sztabiński P., Z.Sawiński, F. Sztabiński, Fieldwork jest sztuką: jak dobrać respondenta, skłonić do udziału w wywiadzie, rzetelnie i sprawnie zrealizować badanie, Warszawa 2005, IFiS PAN.

Blalock H. M., Statystyka dla socjologów, Wyd. PWN, Warszawa 1977.

Francuz, P., R. Mackiewicz, Liczby nie wiedzą, skąd pochodzą. Przewodnik po metodologii i statystyce nie tylko dla psychologów, Lublin 2007, Wydawnictwo KUL.

Nawojczyk, M., Przewodnik po statystyce dla socjologów, Kraków 2002, SPSS Polska.

Efekty uczenia się:

Wiedza

W1; Student posiada podstawową wiedzę na temat roli oraz zastosowania metod statystycznych w procesie realizacji badań socjologicznych, opracowania ich wyników; K_W06; S1P_W06

W2; Student zna podstawowe metody statystycznej analizy danych i interpretacji uzyskanych wyników badań oraz analiz ; K_W07; S1P_W06

Umiejętności

U1; Student potrafi analizować konkretne problemy i proponuje odpowiednie ich rozwiązania ; K_U04; S1P_U04

U2; Student potrafi przeprowadzić podstawowe analizy statystyczne z pomocą informatycznych narzędzi wspomagających; K_U06; S1P_05; S1P_08

Kompetencje

K1; Student jest przygotowany do wykorzystania wiedzy na temat metod statystycznych i umiejętności ich wykorzystania w projektach społecznych; K_K05; S1P_K05

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-01
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Paweł Rydzewski
Prowadzący grup: Paweł Rydzewski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-04
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Paweł Rydzewski
Prowadzący grup: Paweł Rydzewski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-3dcdfd8c8 (2024-03-25)