Etyka zawodu socjologa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | F-S-260 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Etyka zawodu socjologa |
Jednostka: | Wydział Filozofii i Socjologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Brak. |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godziny kontaktowe: konwersatorium - 30 h Łączna liczba godzin: 30 h = 1 pkt ECTS |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | praca zadaniowa podczas zajęć (zapoznawanie się z literaturą, wykonywanie zadań indywidualnie i w grupach) - W07, W09, U02, U04, U06, U14 aktywność, dyskusje - K02, U08 |
Pełny opis: |
Studenci zapoznają się z kluczowymi zagadnieniami związanymi z etyką pracy w zawodzie socjologa analizując różne aspekty procesu badawczego, istniejące regulacje etyczne, szczegółowe problemy etyczne związane z różnymi metodami badawczymi i analizą danych aż po proces przygotowywania i redakcji prac naukowych. |
Literatura: |
W. Drzeżdżon ,,Etyczne aspekty pracy zawodowej. Wybrane zagadnienia, Studia Gdańskie. Wizje i rzeczywistość t. X. ks. W. Jedynak ,,Wybrane zagadnienia etyki zawodowej socjologa”. Roczniki Nauk Społecznych. Kodeks Etyki Socjologa PTS – z 25 III 2012 r. S. Męcfal ,,Problemy badań terenowych- wybrane kwestie metodologiczne, praktyczne, oraz etyczne w badaniu zjawisk ,,trudnych"”. Uniwersytet Łódzki. P. Chomczyński ,,Wybrane problemy etyczne w badaniach: obserwacja uczestnicząca ukryta”. Przegląd Socjologii Jakościowej. P. Nieporowski ,,Etyka niejawnej obserwacji uczestniczącej jako metody badawczej stosowanej w naukach społecznych”. Rocznik Lubuski. Eksperymenty, które pokazały drugie oblicze natury ludzkiej https://tricksofmind.pl/eksperyment-milgrama-posluszenstwo-wobec-autorytetu https://tricksofmind.pl/stanfordzki-eksperyment-wiezienny http://wyborcza.pl/1,75400,522779.html R. Zenderowski ,,Technika pisania prac magisterskich. Krótki przewodnik po metodologii pisania pracy dyplomowej” Warszawa 2004. E. Babbie ,,Badania społeczne w praktyce” Warszawa 2003, rozdział 18. (Etyka i polityka w badaniach społecznych). ,,O etyce współczesnego dziennikarstwa”. Wywiad z prof. Walerym Pisarkiem. J. Niedbalski ,,Dylematy etyczne i problemy metodologiczne warsztatu badacza na przykładzie badań prowadzonych w środowisku osób z niepełnosprawnością intelektualną oraz niepełnosprawnością fizyczną”. Uniwersytet Łódzki. I. Bukraba- Rylska ,,Stare i nowe dylematy socjologa: i inne szkice”. Uniwersytet Warszawski. S. Stanisławska- Kloc ,,Zasady wykorzystywania cudzych utworów: prawo autorskie i dobre obyczaje (etyka cytatu)”. M. Bucholc ,,Etyka pracy eksperta” Źródło: http://www.ipsir.uw.edu.pl/UserFiles/File/Katedra_Socjologii_Norm/TEKSTY/Marta_Bucholc_Etyka_pracy_eksperta.pdf J. Hołówka ,,Etyka w działaniu”. W-wa 2001. |
Efekty uczenia się: |
Student: - posiada ogólną wiedzę na temat etycznych problemów dotyczących wybranego aspektu badań socjologicznych (ilościowych i jakościowych) - zna podstawowe działy kodeksu etyki socjologa (K_W07 K_W09) - potrafi wyznaczyć sposób i zakres postępowania badawczego zgodnie ze standardami kodeksu etycznego socjologa (K_U02 K_U04) - potrafi zaprojektować i zrealizować wszystkie elementy procesu badawczego zgodnie z wymaganiami etycznymi obowiązującymi w środowisku socjologicznym (K_U06) - jest przygotowany do pracy w zespole zlecającym i realizującym badania. (K_K02) - potrafi ocenić krytycznie metody pozyskiwania i analizy danych (K_U14) - potrafi przyjąć postawę zgodną z etycznymi standardami postępowania socjologa (K_U08) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.