Społeczne determinanty przemian
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | F-S-276-ISUM |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Społeczne determinanty przemian |
Jednostka: | Wydział Filozofii i Socjologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
5.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Znajomość podstawowych pojęć i terminologii socjologicznej. Znajomość współczesnego stanu refleksji teoretycznej. Wiedza o historii powszechnej XIX i XX w. |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | 30 godz. wykładów 1 pkt 30 godz. konwersatorium 1 pkt. 45 godz. praca własna przygotowanie do konwersatoriów 1,5 pkt. 45 godz. przygotowanie do egzaminu 1,5 pkt. |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | Aktywność na ćwiczeniach, prezentacje indywidualne. Egzamin ustny. |
Pełny opis: |
Kurs ma na celu analizę współczesnych czynników określających procesy społeczne. Obejmuje refleksję socjologiczną nad zmianą społeczną, procesem modernizacji w XX wieku i ponowoczesnością. Podejmowane zagadnienia: - problem czasu i czasowości w socjologii, - teoria modernizacji i idea postępu społecznego, - modele cykli w życiu społecznym, - analizy nowoczesnego społeczeństwa kapitalistycznego: marksizm, - szkoła Annales i teoria systemu-świata Wallersteina, - studia postkolonialne, - organizacja państwowa jako czynnik zmian, - rola idei i ideologii, - normy i wartości jako wehikuły zmian, - zmieniające się style życia i praktyki codzienne, - przestrzenne wymiary życia społecznego: przemiany miast, miejskości i obszarów wiejskich, - dynamika struktur społecznych, - nowe wymiary nierówności społecznych, nowe źródła podziałów, - zmiana w myśleniu o zmianie społecznej. |
Literatura: |
Piotr Sztompka. Socjologia zmian społecznych. 2003. Beck, Giddens, Lash. Nowoczesność refleksyjna. 2008. Wolfgang Knobl. Teorie, które nie przeminą: nie kończąca się historia teorii modernizacji. W: Aleksandra Jasińska-Kania (red.). Współczesne teorie socjologiczne. T. II. Warszawa: Scholar S. 734-746. Ferdynand Braudel. Gramatyka cywilizacji. 2010. Daniel Bell. Kulturowe sprzeczności kapitalizmu. 1976. Karl Popper. Nędza historycyzmu. 1957. Piotr Sztompka. Imponderabilia wielkiej zmiany. 1999. Max Weber. Etyka protestancka i duch kapitalizmu 1994. Ronald Inglehart, "Pojawienie się wartości postmaterialistycznych", w: Socjologia. Lektury, red. Piotr Sztompka, Marek Kucia, Znak, Kraków 2006. Ronald Inglehart, Pippa Norris, Wzbierająca fala: równouprawnienie płci a zmiana kulturowa na świecie; 2009. Ronald Inglehart, Pippa Norris, Sacrum i profanum: Religia i polityka na świecie, 2006. Anthony Giddens. Przemiany intymności. Seksualność, miłość i erotyzm we współczesnych społeczeństwach. 2003. Ulrich i Elizabeth Beck. Miłość na odległość. Modele życia w epoce globalnej. 2013. Richard Florida. Narodziny klasy kreatywnej. 2012. Bohdan Jałowiecki, 2000. Społeczna przestrzeń metropolii. Smętkowski M., 2001. Nowe relacje między metropolią i regionem w gospodarce informacyjnej. Studia Regionalne i Lokalne 4(7), 83-101. Andrzej Majer. 2014. Odrodzenie miast. Ulf Hannerz. 2006. Odkrywanie miasta. Antropologia obszarów miejskich. Beniamin Barber. 2014. Gdyby burmistrzowie rządzili światem. Ewa Rewers. 2005. Post-polis. Wstęp do filozofii ponowoczesnego miasta. Donatella della Porta, Mario Diani. 2009. Ruchy społeczne. Jeremy Rifkin, Koniec pracy. Schyłek siły roboczej na świecie i początek ery postrynkowej. 2009. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Student ma pogłębioną wiedzę o procesach zmian współczesnych struktur społecznych, instytucji, relacji oraz norm i wartości K_W010 Student ma pogłębioną wiedzę o dorobku socjologii na temat mechanizmów zmiany społecznej i determinant tych zmian K_W01 Umiejętności: Student potrafi analizować i modelować złożone procesy społeczne K_U04 Student potrafi rozumieć i wyjaśniać oraz oceniać procesy zmian we współczesnych społeczeństwach K_U10 Student ma umiejętność wygłaszania wystąpień ustnych oraz prowadzenia kompetentnej dyskusji na tematy związane z dynamiką współczesnego świata K_U12 Kompetencje: Student rozumie potrzebę samodzielnego rozwoju i podnoszenia kwalifikacji wobec zmieniającego się świata K_K01 K_K06 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-06-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Kolasa-Nowak | |
Prowadzący grup: | Andrzej Jekaterynczuk, Agnieszka Kolasa-Nowak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-06-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Kolasa-Nowak | |
Prowadzący grup: | Andrzej Jekaterynczuk, Agnieszka Kolasa-Nowak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.