Podstawy gerontologii społecznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | F-S-286/FK |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy gerontologii społecznej |
Jednostka: | Wydział Filozofii i Socjologii |
Grupy: |
Wykłady ogólnouniwersyteckie |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | brak |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego) Wykład: 30 Konsultacje: 5 Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego: 35 Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego: 1 Godziny niekontaktowe (praca własna studenta) Przygotowanie się do zaliczenia: 15 Studiowanie literatury: 10 Łączna liczba godzin niekontaktowych: 25 Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe: 1 Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu: 2 |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | Wszystkie efekty modułowe będą sprawdzane poprzez ocenę aktywności na zajęciach i uczestnictwie w projekcie badawczym (konstrukcja scenariusza wywiadu, przeprowadzenie wywiadu, transkrypcja). |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z problematyką starości rozumianej jako faza w cyklu życia, rola społeczna w rodzinie, problem społeczny, demograficzny i ekonomiczny. Ponadto studenci poznają problematykę związaną z ludźmi starymi jako konsumentami, obywatelami, adresatami polityki społecznej i zdrowotnej, a także stereotypy wiążące się ze starością. |
Literatura: |
Małgorzata Dzięgielewska, Piotr Błędowski, Barbara Szatura-Jaworska - Podstawy Gerontologii Społecznej - Wydawnictwo ASPRA, Warszawa 2012 Stanisława Steuden - Psychologia starzenia się i starości. Warszawa: Wydawnictwo naukowe PWN. 2012. Zofia Szarota - Starzenie się i starość w wymiarze instytucjonalnego wsparcia - Wydawnictwo Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków 2010. Piotr Szukalski (red.) Przygotowanie do starości. Polacy wobec starzenia się. Instytut Spraw Publicznych, Warszawa 2009 Piotr Szukalski - Srebrna gospodarka - Demografia i Gerontologia Społeczna – Biuletyn Informacyjny, 2012, Nr 7, http://repozytorium.uni.lodz.pl:8080/xmlui/bitstream/handle/11089/3516/2012-7%20Srebrna%20gospodarka.pdf?sequence=1 Sylwia Badowska, Anna Rogala - Przełamanie stereotypizacji konsumentów - seniorów a implikacje dla marketingu. Zeszyty naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego nr 875, Problemy zarządzania, finansów i marketingu, nr 41, t. 1, 2015, http://www.wzieu.pl/zn/875/BadowskaSylwiaRogalaAnna.pdf |
Efekty uczenia się: |
Ma podstawową wiedzę na temat szczegółowych zagadnień z zakresu socjologii starości, psychologii starości, problemów ekonomicznych związanych z procesami starzenia się K_W03 Ma podstawową wiedzę na temat relacji społecznych występujących w różnych obszarach życia społecznego: gospodarce, kulturze, zdrowiu, religii, rodzinie, mediach, w społeczności lokalnej, w różnych cywilizacjach, organizacjach publicznych, prywatnych i pozarządowych, w odniesieniu do osób starszych. K_W08 Ma ogólną wiedzę na temat norm i reguł funkcjonowania instytucji i grup społecznych w różnych obszarach życia społecznego: gospodarce, kulturze, zdrowiu, religii, rodzinie, mediach, w społeczności lokalnej, w różnych cywilizacjach, organizacjach publicznych, prywatnych i pozarządowych, w odniesieniu do osób starszych K_W09 Ma motywację do podnoszenia swoich kwalifikacji zawodowych i ciągłej nauki. K_K07 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.